כשחושבים על טנדר עם סמל פולקסווגן עולה לראש אסוציאציה של טרנספורטר דאבל קבינה נושן בעל מנוע בוקסר מטרטר. יש כאלו שיזכרו בדור הראשון של “קאדי”, שהיה בעצם גולף דור ראשון שהוצמד לה ארגז פתוח. למרות שלפולקסווגן יש נציגות כמעט בכל קטגוריית רכב ברחבי העולם, רק בשנת 2010 היא הציגה טנדר בגודל בינוני בתצורה הקלאסית – עם שלדת סולם, מרכב נפרד והנעה אחורית או כפולה.
פולקסווגן אמארוק הגיע גם לישראל, אבל לא ממש הצליח לאתגר את הטנדרים היפניים ששולטים בשוק, בעיקר כיוון שהיה יקר יחסית. בעולם לעומת זאת מדובר היה בסיפור הצלחה עם יותר מ-830 אלף יחידות שנמכרו בעיקר בשווקים מתפתחים כמו רוסיה, דרום אמריקה, מקסיקו ודרום אפריקה.
לדרום אפריקה הגענו כדי לפגוש את הדור השני של פולקסווגן אמארוק שינחת בישראל ברבעון השני של 2023. האמארוק החדש גם מיוצר בדרום אפריקה כשהוא חולק את פס הייצור עם פורד ריינג’ר החדש, כחלק משיתוף הפעולה בין פולקסווגן לפורד בתחום המסחריות שיוליד בקרוב גם טרנספורטר/טרנזיט, קאדי/קונקט חדשים ואפילו טנדר חשמלי חדש. אבל בנתיים בואו נתמקד בריינג’ר, סליחה אמארוק.
נעים להכיר: אמאריינג’ר
כאמור פולקסווגן אמארוק החדש מתבסס כעת על פורד ריינג’ר, מה שאומר שמדובר בדגם חדש לחלוטין שאין לו קשר לדור הקודם מלבד השם והסמל. הדור החדש של פורד ריינג’ר הוצג לפני כחצי שנה ועיקר הפיתוח שלו נעשה על ידי חטיבת פורד אוסטרליה. פולקסווגן מצידה הייתה אחראית על העיצוב של האמארוק, הכיול המתלים והמערכות השונות בהתאם לרצונה והעבירה את רשימת הדרישות והמכלולים שחיוניים להופיע בטנדר שלה.
אחת הדרישות החשובות הייתה שגם לאמארוק החדש יהיה מנוע V6 המעניק לו יתרון מול הטנדרים המתחרים מהמזרח. ואכן גם לאמארוק החדש יש מתחת למכסה המנוע מנוע טורבו דיזל V6 בנפח 3.0 ליטר, אך גם הוא כמו יתר יחידות ההנעה (טורבו דיזל 2.0 ליטר בהספקים של 150 עד 205 כ”ס ומנוע טורבו בנזין בנפח 2.3 ליטר שמקורו במוסטאנג) מגיע מפורד. לגרסה האוטומטית הרלוונטית עבורנו יש את תיבת ההילוכים המוכרת של פורד עם 10 יחסי העברה וניתן לקבל את האמארוק בגרסה בסיסית עם הנעה אחורית או עם הנעה כפולה בעלת שילוב חשמלי עם או בלי מצב 4X4 אוטומטי לנהיגת כביש (סטנדרט עם מנוע ה-V6).
פולקסווגן אמארוק החדש מעט גדול מהמקובל בקטגוריית הטנדרים הבינוניים, כעם אורך של 535 ס”מ הוא מציג יתרון של מספר ס”מ לאורך על פני המתחרים היפניים. יתרון משמעותי יותר הוא בבסיס הגלגלים שאורכו 327 ס”מ נדיבים, שהם 15-20 ס”מ יותר מהמתחרים הישירים. מי שמתכוון לעבוד עם האמארוק ישמח לדעת שכושר הגרירה שלו דומה לצמד היפנים ועומד על 3.5 טון, וכושר ההעמסה שלו גבוה בכ-100-150 ק”ג ועומד על 1.2 טון.
אי אפשר לחדש הרבה בעיצוב של טנדרים, אבל העיצוב של האמארוק החדש נאה יחסית לז’אנר ומתבלט בזכות מכסה המנוע הגבוה בעל התפיחות השריריות (שמקשה על הראות לפנים), בתי גלגלים מובלטים וחזית בעלת שני פסי רוחב המתחברים ליחידותה תאורה ומקשרת את עיצובו של הטנדר עם דגמי הדור האחרון של פולקסווגן.
תא הנוסעים תכליתי בעיצובו, ובעל מראה נקי יחסית הודות למסך מולטימדיה אנכי המרכז את תפעול רוב המערכות השונות. מודרני אבל לא תמיד יעיל, בעיקר כיוון שתפעול מערכת המיזוג רק באמצעות מגע הוא לא נח, בפרט כשמדובר ברכב עבודה. שיתוף הפעולה יצר בתא הנוסעים שילוב משעשע שבו המושבים וגלגל ההגה מוכרים מדגמי פולקסווגן ואילו המתגים השונים והגרפיקה בלוח המחוונים יזהו על ידי כל בעל פורד. מעבר לכך התחושה בתא הנוסעים הייתה מוצקה למדי כשחומרים רכים לחלקו העליון של לוח המכשירים והדלתות עם תפרי דמה נתנו את הטאץ’ האיכותי המתבקש מטנדר שמנסה להיות תחליף ל-SUV.
נותן עבודה
נהגנו באמארוק בתצורה שתנחת בישראל ברבעון השני של 2023. מדובר בשילוב של מנוע ה-V6 הבכיר, הנעה כפולה בעלת מצב של הנעה כפולה בחלוקת כוח משתנה גם לכביש ותא נהג כפול. האמארוק מכוון אצלנו לחלק הגבוה והיקר של הקטגוריה לכן הוא גם יגיע ברמת הגימור הגבוה הנקראת Aventura המאובזרת היטב שכוללת פריטים כמו ריפודי עור, חימום למושבים וחישוקי 20 אינטש עם צמיגים נמוכי חתך של ממש מתאימים לנסיעה בשטח, אבל משתלבים היטב עם תוספות העיצוב המסוגננות. בקיצור, ממש לא טנדר של שיפוצניקים אם כי תוצע גם רמת גימור מעט יותר עממית.
יסלחו לנו חובבי איכות הסביבה, אבל אנחנו ממש אוהבים מנועים גדולים והמנוע של האמארוק מזיכר לנו למה. יש לו ים של מומנט (61.2 קג”מ) והשידוך עם תיבת ההילוכים, שאמנם התיבה ממהרת להעלות הילוכים, מצוין. כבר ב-100 קמ”ש תמצאו את עצמכם בהילוך עשירי מתחת לשיא המומנט של המנוע, אבל אין לה בעיה להוריד 3 או 4 הילוכים באופן מידי בעת הצורך. עם זאת, משהו בתחושת הכוח שלו קצת מעומעם בגלל בידוד רעשי מנוע מוצלח למדי שמעלים את טרטורי הדיזל בפרט. פחות אהבנו את התפעול הידני הלא נוח באמצעות מתגים בצידה של ידית ההילוכים.
האמארוק משדר תחושה מוצקה מאד ומשרה ביטחון על הנהג. ההיגוי מנותק, אבל מדויק ובעל משקל טוב, כשלאמרוק לא הייתה בעיה להיצמד לקו הנבחר מבלי להפגין נדנודי אורך האופייניים לטנדרים. למרות שמאחור ישנם קפיצי עלה המקובלים בז’אנר, הזנב של האמארוק לא בועט ומעניש את הנוסעים בחבטות כאשר הארגז לא עמוס. החיסרון בנוחות הנסיעה הגיע מכיוונים של הצמיגים המוגזמים של רכב המבחן בחתך 45 על חישוקי 21 והיו אחראים על קופצנות מוגזמת על פני שיבושים קטנים, וגם הגבילו את יכולת השטח. לישראל יגיע אמארוק אוונטורה עם חישוקי 20 אינטש וחתך 55 מעט יותר הגיוני.
מסלול השטח שכללה ההשקה לא ממש אתגר את האמארוק שמצוייד בתפריט ראוי הכולל הילוך כוח, נעילת דיפרנציאל אחורית ובקרת ירידה במדרון. בקיצור כל מה שצריך כדי לטפס למקומות ששום קרוסאובר לא יגיע, בטח כשהוא עמוס בציוד לקמפינג
משפחתי של שבוע.
השורה התחתונה
פולקסווגן אמארוק צפוי התמקם בצד היקר של הקטגוריה בואכה 300 אלף ש”ח, אבל למעט טויוטה הילקס המזדקן ואיסוזו DMAX כבר לא נותרו לו מתחרים. הוא מציע יחידת הנעה חזקה ונעימה, תחושת איכות בתא הנוסעים ויכולות כביש ושטח שבהחלט מאפשרות לו להיות אלטרנטיבה לרכב פנאי למי שגם רוצים לטייל בשטח אמיתי ולא צריכים/רוצים את הגודל המפלצתי של הטנדרים האמריקאים.
פולקסווגן אמארוק אוונטורה – מפרט טכני
מנוע: 3.0 ליטר טורבו דיזל V6
הספק: 240 כ”ס ב-3,250 סל”ד
מומנט: 61.2 קג”מ ב-1,750-2,250 סל”ד
תיבת הילוכים: אוטומטית, 10 יחסי העברה
הנעה: כפולה בשילוב חשמלי. הילוך כוח
בסיס גלגלים: 327 ס”מ
אורךXרוחבXגובה: 188X191X535 ס”מ
מרווח גחון: 23.7 ס”מ
צריכת דלק (מבחן): 8.8 ק”מ/ל’
מחיר משוער: 300 אלף ש”ח