חודש פברואר החולף לא היה קל בענף הרכב. למעשה, עם נתון של 24,611 מסירות מדובר בחודש פברואר החלש ביותר מאז 2020. יחד עם זאת, עדיין קשה להצביע על מגמה חדשה של ירידה במכירות, משום שחודש ינואר 2025 נפתח חזק ובסיכום החודשיים הראשונים של השנה, ניכרת עליה משמעותית של 12.2% במסירות לעומת אשתקד. עם זאת, חשוב לזכור גם שבחודש החולף נמסרו כמות לא מבוטלת של דגמי “0 ק”מ” שעלו לכביש בחודשים האחרונים של 2024, אשר נכללו בדו”חות של אשתקד ואינם מופיעים ברישויים של 2025 ומדובר בכמה אלפי מכוניות, שעוד ימשיכו לעלות על הכבישים גם בחודשים הקרובים.
את צמרת טבלת המסירות מתחילת השנה ממשיכה לתפוס יונדאי בבטחה עם 9,251 מסירות ועליה של 1.1% לעומת התקופה המקבילה אשתקד -זאת למרות שעדין נעדרים דגמי ה-i10, i20 והבאיון העממים החשובים מאוד לשוק הישראלי, אשר עזבו את הארץ לפני קרוב לשנה בשל החרם הטורקי. טויוטה הממוקמת במקום השני, הצליחה לזנק ב-38.4% במסירות ולהעלות על הכבישים 7,736 מכוניות חדשות, למרות היעדרותן של הקורולה וה-C-HR, שוב בשל החרם הטורקי. קיה במקום השלישי עם ירידה של 13.1% ומסירה של 6,489 מכוניות, מאבדת גובה וכמעט גם את המקום השלישי בטבלת המסירות, בשל פער של 105 מכוניות בלבד מסקודה שזינקה ב-72% ומסרה 6,384 מכוניות. סוגרת את החמישיה הראשונה צ’רי, המותג הסיני הנמכר בישראל מתחילת השנה, עם זינוק של 140% ו-3,975 מסירות.
במקום השישי נמצאת מאזדה שיורדת ב-5.7% ומוסרת 3,564 רכבים, אחריה נמצאת ג’אקו, ששיווקה החל רק בקיץ האחרון וכבר מתמקמת במקום השביעי והמכובד עם 2,884 מסירות,.סיאט שלמרות היעדר דגמים חדשים באולם התצוגה, ובזכות מלאי זמין ומחירים נוחים מזנקת ב-131% ל-2,631 מסירות, ו-BYD שנפגעת חזק בשל עליית המס על הדגמים החשמליים וצונחת ב-51% ל-2,631 מסירות. סוגרת את העשיריה ההראשונה מיצובישי, שלמרות 3 דגמים בלבד באולם התצוגה, ללא אף דגם חדש ועם ירידה של 22.8% במסירות, רשמה 2,279 מסירות מתחילת השנה.
לאחר שהחזיקו נתח שוק שנע סביב 25% מסך מכירות הרכב החדש אשתקד, פתח ענף החשמליות את השנה עם ירידה משמעותית ו-11,008 מסירות מתחילת השנה (מהן 3,607 בפברואר). מדובר בירידה חדה לנתח שוק של 15% בלבד שמקביל לנתח השוק באירופה. הסיבות העיקריות כמובן הן העלאת מס הקניה מ-30% אשתקד ל-45% השנה, לצד ביטול הטבת אגרת הרישוי המוזלת שייקרה את המכוניות באלפי שקלים. אל אלו כמובן ניתן לצרף את העובדה שאף אוניה של טסלה עוד לא הגיע לישראל מתחילת השנה, וכשמדובר במותג הרכב השני בחוזקו בארץ בשוק החשמליות, יש לכך השפעה ברורה על נתח השוק המצטמצם של החשמליות. כאשר יגיעו המשלוחים הראשונים לארץ, הם צפויים לכלול לפחות 3,000 מכוניות שכבר הוזמנו (רובן מדגם מודל Y החדש), נתון שיגדיל שוב את נתח החשמליות בשוק.
מי שמובילה בינתיים את מכירות החשמליות מתחילת השנה היא BYD עם 2,386 מסירות (וכאמור ירידה של 51%), אשר מקדימה את אקספנג במקום השני 1,592 מסירות (+199%). למקום השלישי מזנקת לינק אנד קו (351%+) עם דגם ה-02 שרושם פתיחה מרשימה מאוד עם 1,075 מסירות, המקדים את צ’רי עם 934 מסירות וזיקר שסוגרת את החמישיה הפותחת הכל סינית עם 556 מסירות (45%+).
את שוק היוקרה הקלאסית (ללא מותגי “פרימיום טק”) מובילה ב.מ.וו שמסרה 984 מכוניות, וולוו נמתאת אחריה עם 609 מסירות (מתוכן 274 חשמליות) לפני לקסוס במקום השלישי עם 605 מסירות מתחילת השנה. אאודי רביעית עם 450 מסירות מקדימה את מרצדס שמסרה רק 409 מכוניות, מהן רק 8 חשמליות. בקצה העליון של היוקרה פורשה מסרה 63 מכוניות, בנטלי מסרה 5 מכוניות, אסטון מרטין 2 ופרארי הסתפקה במכונית בודדת. מזראטי ללא מסירות עדיין מתחילת השנה.