יש כל מיני סוגים של אלופי עולם. בארץ כל מי שחולה במחלה הזו ספורט מוטורי ומירוצים פשוט משתגע. לנסות להתקדם בספורט שאין לו שום בסיס בארץ, יכול להעביר אדם על דעתו. אנחנו החלטנו להיות אלופי עולם – רק דרך כיסא המהנדס.
הדרך למכונית פורמולה ישראלית ראשונה עוברת בבאר שבע. תמיר התחיל ללמוד הנדסת מכונות בבאר שבע ב-,2004, בתואר השני הוא הקים את BGR (קבוצת המירוצים של האוניברסיטה) ואני הצטרפתי לתוכנית כסטודנט שלו, כך נפגשנו. אחרי המירוץ ב-2011, הוא הלך להתמחות של חצי שנה בדאלארה.
יש מכוניות פורמולה משעממות, מאוד. אחרי חצי שנה באיטליה ראיתי איך האיטלקים עושים את זה והאמנתי שאנחנו יכולים לעשות את זה כאן. השהות בלב ליבה של תעשיית הספורט המוטורי, גילתה כמה דברים חדשים. ספורט מוטורי באירופה הפך להיות בשנים האחרונות יקר, לא נגיש ומאוד משעשמם. אפשר לקחת כדוגמה את פורמולה 4 – רכב ששוקל 560 ק”ג (כולל נהג), מפיק 160 כ”ס, לא מאוד מהיר, לא מרגש מבחינת סאונד ומציע חבילה מאוד מוגבלת מבחינת אוירודינמיקה וסט-אפ. עונה עם רכב כזה עולה רבע מיליון יורו ואתה אפילו לא נשאר עם הרכב בסופה…
להחזיר את הספורט המוטורי לעם. זו המטרה של Griiip. אנחנו מגיעים למסלול באיטליה לעשות טסטים. ולא מאמינים לתגובות, לא חשבנו שיתייחסו אלינו בכלל. ופתאום אנשים נדלקים, מתלהבים. היא מהירה יותר, נשמעת טוב יותר, היא יפיפיה. הם באים לראות את המכונה מקרוב, מרימים את המכסה המנוע ומתלהבים מאוד מההנדסה. התגובות האלו עדיין מפתיעות אותנו כל פעם מחדש.
יש דברים שאפשר ללמוד מהאמרקאים בכל הקשור לספורט מוטורי. פורמולה 1000 – זה תקן לפורמולה בסיסית שמקורו במועדונים בארה”ב ומתבסס על יחידות הנעה של אופנועי ליטר. האמריקאים אוהבים ספורט מוטורי, הם מבינים ורוצים שזה יהיה נגיש. אנחנו למעשה, בנינו את המכונית לפי הראש הזה והצגנו את הפורמולה הזה לשוק האירופאי. עונה עם ה-G1 שלנו, אמורה לעלות לא יותר מ-100 אלף דולר, כולל עלות רכישת המכונית. המטרה שלנו היא לבטל את הצורך בלוגיסטיקה מסובכת. Griiip מנגישה את את המידע לנהג ונותנת לו את הכלים לתפעל את המכונה במירוצים, בלי גב של קבוצה ענקית. הוא פשוט יקבל את כל הכלים לשיפור היכולות שלו ושל המכונית ישירות לטאבלט. השמיים הם הגבול מהבחינה הזו. זה הופך את הספורט לנגיש לכולם – גם לישראלים שמאוד רוצים אבל העלויות האדירות מנעו מהם לנסות אפילו.
רכב מירוץ חדש, יצרן חדש מישראל וכבר עושה דברים אחרת. כל רכבי הפורמולה 1000 עובדים עם שרשרת הינע. אנחנו רכב הפורמולה 1000 היחיד בעולם, שמניע עם גל-הינע. ורואים הוכחות בשטח שזה עובד פשוט הרבה יותר טוב. נכנסנו למירוץ מקומי עם רכבי פורמולה רנו ופורמולה 3, רק לבדוק את התפקוד של המכונה שלנו בתנאי מירוץ אמיתיים. הובלנו את המירוץ מתחילתו ועד סופו. זה הגביר את ההתעניינות כמובן והביא הזמנות ראשונות. מכונית מאוד ידידותית וקלה לנהיגה ה-G1. ועדיין היא אורזת בתוכה כמעט 200 כ”ס על משקל רטוב של 390 ק”ג.
שני אלה בונים מכוניות מירוץ במדינה שאין בה מסלולים, לא נורמלים. ככה ג’אן-פאולו דאלארה מציג אותנו בפני חברים שלו. הסניף האיטלקי של Griiip יושב לא רחוק מדאלארה. והקשר עם האיש הזה, דאלארה, עוזר לנו מאוד. הוא לדוגמה ארגן לנו את נסיעות המבחן הראשונות שעשינו לפני שנה. הוא דאג להתקשר לבעלים של המסלול ולפתוח לנו את הדלת. הוא מאוד מתלהב, מתעניין ומציע עזרה כל הזמן – אולי אנחנו מזכירים לו את עצמו כשהיה צעיר. יש לנו חיבור רגשי חזק וטוב איתו. מבחינתנו זה לא נתפס, זה האיש שחתום על הלמבורגיני מיורה ומייצר שלדות מירוצים כבר עשרות שנים והוא מתלהב, משני צעירים שהגיעו משום מקום.
המציאות אומרת לך לא, אבל אתה קם ועושה. יש לנו ב-Griiip צוות מדהים, העשייה היא לא של אדם אחד. וכל אחד מאיתנו פשוט עושה. הרבה אנשים אומרים שצריך לעשות, אבל אנחנו החלטנו פשוט לקום ולעשות. אנשים חושבים שזה קל, או רק כיף. זה לא קל, עובדים פה 15 שעות ויותר ביום. עכשיו אנחנו באיטליה וקפוא. בסוף היום אתה לא חוזר לבית שלך, למיטה שלך, לפינה שלך או לאישה שלך. אנחנו מקריבים את כל הנוחות וההרגלים בשביל החלום הזה.
ללכת עד הסוף. יש אנשים עם לב ענק שמשקיעים בסטארטאפ הזה. מאמינים בנו, בצוות. הם איתנו בגישה הזו של הולכים עד הסוף. אנחנו, העובדים והמשקיעים, לא נמצאים בסיפור הזה ב-99.9 אחוז. ההקרבה גדולה, זה שותה את החיים, ואם היינו רק 99.9 אחוז היינו נשברים בשעת משבר. אבל כולנו 100 אחוז בתוך הסיפור הזה, 100 אחוז של מחויבות עם דוושת גז לחוצה עד הסוף.
תכליתיות היא יפיפיה, היא מזוקקת, היא אומנות. מכונית מירוץ היא התגלמות היופי. כול כולה משרתת מטרה אחת, מהירות. זה מושך את כולנו. וזה לגמרי יופי ישראלי, שנוצר במשרדים שלנו בישראל שם נבנה גם האבטיפוס הראשון. את שאר המכוניות שבנינו הרכבנו באיטליה. אנחנו חולמים על היום שבו יהיה לנו מרכז פיתוח בישראל עם מסלול וכל הכרוך בזה. לטפח את התרבות בארץ ולהנות מהידע והחדשנות שיש במדינה שלנו. אי אפשר לדעת לאן זה יתפתח, עד לפורמולות מירוצים גבוהות יותר, אולי אפילו למכונית כביש רבת יכולת, אבל בסופו של דבר Griiip תהיה מוכרת בכל פינה בעולם.
מדהים! גאווה ברמה הלאומית! תמשיכו להצליח ותרימו איתכם למעלה את הספורט והתעשיה.
לגמרי. אפשר בכיף להגיד גם בין לאומית
כתבה מרגשת! סיפור הצלחה מדהים! מקווה שתובילו את הספורט המוטורי בישראל למקום שבו הוא צריך להיות.
אלופים.
אלופים בהחלט. תודה!
בתור עדה לתהליכים מראשיתם קשה לתאר את ההתרגשות, את התרוממות הרוח, את ההערכה, את ההשתאות, את ההערצה מהשניים האלה תמיר וגיל הבלתי נלאים. המשיכו לחלום, להגשים ולשנות את העולם…..