עסקת ענק לא שגרתית בעולם הספורט המוטורי. בשבועות האחרונים נפוצו דיווחים על משא ומתן בין חברת ליברטי מדיה, המחזיקה הזכויות על אליפות הפורמולה 1 היוקרתית, לחברת דורנה המחזיקה בזכויות על אליפויות ה-MotoGP וה-WSBK .אתמול ההודעה הרשמית על כך שליברטי רוכשת את דורנה, מה שלמעשה מקנה לה את הזכויות על שתי אליפויות מרוצי האופנועים החשובות ביותר בעולם. ולא, זו לא מתיחה של 1 באפריל.
על פי ההודעה, ליברטי תרכוש 86% מדורנה לפי שווי עצום של 4.2 מיליארד דולר, ובכך תהפוך לבעלת השליטה בדורנה. כפועל יוצא מכך לבעלת הזכויות באליפויות ה-MotoGP, כולל קטגוריות ה-Moto2 ו-Moto3 ואליפות ה-MotoE החדשה לאופנועים חשמליים, זאת לצד אליפות הספורבייק העולמית הכוללת גם את קטגוריות המשנה הסופרספורט ואליפות העולם לנשים.
רכישת הענק מגיע לאחר מספר שנים בהן דורנה לא מצליחה להגדיל את מחדש את החשיפה לשתי סדרות המרוצים, מה שבא לידי ביטוי בכמות הצופים במסלולים ובשידורי הטלוויזיה. מאז נרכשו זכויות ה-WSBK על ידי דורנה לפני כעשור, התעמעמה ההילה של אליפות הסופרבייק שחוסה בצל ה-MotoGP והפכה להיות מפלט עבור רוכבי גרנד פרי שלא מצאו את מקומם או הצליחו להתבלט ב-MotoGP, כמו למשל האלוף הנוכחי אלבארו באוטיסטה.
אליפות ה-MotoGP סובלת מאז הקורונה מירידה בחשיפה ובאחוזי הצפייה גם במדינות חובבות מרוצים כמו בריטניה, כאשר גם הפרישה של ולנטינו רוסי פגע משמעותית בפופולאריות של האליפות שטרם התאוששה מכך ולא הצליחה להצמיח מגה כוכבים פופולאריים דוגמת רוסי, סטונר, לורנזו ומארקז. בדורנה ניסו להגדיל את החשיפה לאליפות על ידי הבאת מרוצי ה-MotoGP למסלולים במדינות חדשות כמו הודו, אינדונזיה ואפילו קזחסטן. עם זאת הגדלת כמות המרוצים, כמו גם הוספת מרוצי הספרינט לא הצליחו להשיג את התוצאה הרצויה וגרמה לרוכבים למחות על העומס והסיכון הנוסף.
מצד שני, בעשור האחרון ליברטי הצליחה להגדיל משמעותית את החשיפה העולמית לאליפות הפורמולה 1, בין היתר עם קפיצה של 80% ברשתות החברתיות. מפתיע בהתחשב בעובדה שמשנה לשנה הופכים מרוצי ה-F1 למשעממים יותר (ויסלחו לנו המעריצים האדוקים) עם עקיפות בודדות ומרוצים שמוכרעים בעצירות התדלוק. בזינוק בחשיפה והגעה לקהלים צעירים התאפשרה בין היתר בזכות שיתוף הפעולה עם נטפליקס שיצרה וקידמה באגרסיביות סדרות דוקומנטריות על הנעשה מאחורי הקלעים באליפות הפורמולה 1.
ההשתלטות של ליברטי על דורנה פותחת עידן חדש עבור צמד אליפויות האופנועים, והוא אמור להתחיל לבוא לידי ביטוי בעונת 2025. מוקדם עדין לדעת מה הצעדים שיעשו בליברטי כדי להגביר את החשיפה ולממש את השקעת הענק שלהם ברכישה, אבל לאור הצעדים שננקטו בפורמולה 1 לא בטוח שחובבי ה-MotoGP האדוקים ישמחו על כך – ולא רק בגלל ביטול מסורת נערות המטריה – בטח לאור כניסתם של שינויים ותקנות חדשים הצפויים ב-2027. לכך מצטרף גם חשש שההתמקדות ב-MotoGP “תייבש” עוד יותר את אליפות ה-WSBK, שרחוקה מימי הזוהר שלה בשנות ה-90 וה-2000 המוקדמות. לנו רק נותר לקוות שבליברטי יתמקדו קודם כל במרוצים עצמם ורק לאחר מכן הפקות טלוויזיוניות.