זה קרה מהר מהצפוי. מספר חודשים לאחר שנפוצו השמועות בתעשיית הרכב כי פיאט שוקלת לייצר גרסת בנזין על בסיס ה-500e, יצאה בסוף השבוע ההצהרה הרשמית מפי אוליבייה פרנסואה יו”ר פיאט ומנהל מחלקת השיווק של סטלאנטיס. על פי ההצהרה תציג פיאט בעוד שנה גרסת בנזין היברידית על בסיס פיאט 500 החשמלית, אשר תצא לשוק כדגמי 2026 באירופה.
הדור הנוכחי של פיאט 500 תוכנן מלכתחילה להיות דגם חשמלי מלא אשר יתפוס בהדרגה גם את מקומן של דגמי הבנזין של פיאט 500 הקודמת שיצורה יפסק השנה. אלא ששילוב של מחיר גבוה כמעט ב-50% וטווח נסיעה עלוב הפך את ה-500 ממכונית עירונית עממית למוצר אופנתי יקר ומוגבל בשימושיות. אחרי ההצלחה הראשונית עם יציאתה לשוק רף המכירות של פיאט 500e נותר נמוך למדי עם כ-80 אלף יחידות בלבד שייוצרו בשנה שעברה.
המשמעות עבור פיאט היא לא רק ירידה משמעותית בהכנסות, אלא גם פגיעה במפעל הדגל של החברה במירפיורי שם מיוצרת ה-500 החשמלית שלא מגיע לרף הייצור שהופך אותו לריווחי, מה שאילץ את פיאט לקצץ במשמרות ולהיכנס לעימות חזיתי מול ועדי העובדים ומול ממשלת איטליה – שמצידה מנהלת מלחמה נגד סטלנטיס על הוצאת הייצור של דגמים איטלקיים מאיטליה (ראו פארסת אלפא רומיאו מילאנו/ג’וניור).

על פי ההודעה של פיאט, ה-500 ההיברידית שתוצג בשנה באה תעשה שימוש במנועים שייוצרו במפעל המנועים של סטלנטיס בטרמולי, מערכת הפליטה בנאפולי ותיבות ההילוכים במפעל בו תורכב המכונית במירפיורי. עדות לניסיון הנואש של סטלנטיס להדגיש אפיאט נשארת נאמנה לעבודה איטלקית. פרטים טכניים על המכונית לא נמסרו, אך סביר להניח שיחידת ההנעה ההיברידית תהיה דומה לזו שהוצגה לאחרונה בלנצ’יה אפסילון וג’יפ אוונג’ר, ותהיה מבוססת על מנועה ה-1.2 ליטר טורבו העדכני של קבוצת סטלנטיס עם 100 כ”ס ותוספת מנוע עזר חשמלי.
במקביל להצהרה על ה-500 ההיברידית שהיא מעין הודאה בתבוסה, מנסים בפיאט לצמצם נזקים כשהם מצהירים כי ישקיעו 100 מיליון יורו במתיחת פנים ל-500e החשמלית במטרה לשלב בה טכנולוגיית סוללות חדשה שתעניק לה טווח נסיעה ראוי ומחיר נמוך מבעבר. כמו שזה נראה כרגע, אולי עדיף לצרפתיים/איטלקים להשקיע את ממונם באפיקים יותר יציבים. עד אז צפויה פיאט להציג מהדורת “מירפיורי” ל-500 החשמלית כמחווה למפעל ול-131 מירפיורי הקלאסית, אולי זה יעוזר בנתיים ל-500 עד שתקבל גרסת בנזין.