וויין גריפית’ס, הנשיא והמנכ”ל של סיאט וקופרה, הוא מסוג האנשים שבולטים בסביבה. אפשר נוכח העשייה שלו להצהיר שהוא איש חזון עם כיוון ברור מאוד. גם עושה רושם שאין לו בעיה לסמן מטרה ולסחוף את הסביבה שלו ומעבר לכיוונה. השיטות שלו להשיג את המטרות הללו, עשויות להיראות לא קונבנציונאליות. עם זאת, שלא יהיה ספק, רק מי ששם לב לפרט קטן כגדול, כזה שיודע להשקיע עבודה מלאת משמעת וסדר יכול להשיג מטרות כאלו. האיש לקח גרסה ספורטיבית והפך אותה למותג צומח – את זה לא עושים מתוך גחמה. את זה עושים כשמזהים מגמה ובוחרים דרך ברורה להסתער.
גריפית’ס עטור ההישגים, הוא חלק מתעשיית הרכב כל חייו. הוא החל את הקריירה שלו בסוכנות אנגלית מקומית ומשפחתית. לאחר מכן הצטרף לאודי ב-1989, שם בילה 25 שנים. משם עבר גריפית’ס לסיאט שם תפקד כסגן נשיא בכיר למכירות ושיווק של סיאט ב-2016. ב-2018, הוא מילא תפקיד מרכזי בהשקת CUPRA וקיבל את תפקיד הנשיא והמנכ”ל שלה. ואולי שווה להתעכב על העניין הזה של קופרה, כי כל הרעיון כאן, הוא כולו שלו. בעולם שחייבים בו סיפור, הוא מצא את הסיפור שישים את קופרה על המפה. הרעיון מההתחלה הוא לא “עוד מותג”. יש כאן סט של ערכי ליבה כולל קיימות, תשוקה, ביצועים, ומעל לכל, אותנטיות.
לייצר רשימה של ערכי ליבה, זו לא עבודה מסובכת מדי. לגרום לה לחלחל לתרבות הארגונית, לאסטרטגיות השיווק, לסגנון הניהול – זה כבר סיפור אחר לגמרי. מההתחלה הוא בחר לסמן את קופרה כמורדת, יוצרת סביבה שבט, מעבירה את התדר הזה לשגרירי המותג. מדביקה את כולם באותה אותנטיות שבטית. מה שגריפית’ס ראה זה מה שקרה. בעידן מתחשמל ומכוניות שהופכות דומות יותר ויותר, קופרה תגיע לחשמל עם זהות ברורה, טרייה, כזו שמכוונת לקהל העדכני. הוא לא מתבייש להצהיר ד”א, שהמכוניות הללו יהיו מהנות וייחודיות לנהיגה גם בעידן החשמלי. יש לא מעט הצהרות כאלו, אבל כשגריפית’ס אומר את זה, זה נשמע אחרת. אולי בגלל שלפני רגע הוא סיפר לך שיש לו יגואר E-type בבית. עם 6 ציל’ ולא בגרסת ה-V12. היא פשוט אמינה יותר ומתנהגת הרבה יותר טוב הוא מסביר.
![וויין גריפית'ס סיאט וקופרה](http://www.over-drive.co.il/wp-content/uploads/2024/01/Wayne-Griffiths-recognised-as-Car-Division-CEO-of-the-Year-at-the-2023-Eurostars-Awards_01_HQ-2.jpg)
חובב מכוניות בריטי עם קלאסיקה בריטית לא פחות בחנייה – הגיוני סך הכול. אבל פחות הגיוני זה לשמוע את גריפית’ס עובר מהאנגלית הרהוטה שלו, לגרמנית שוטפת. ואם המעבר הזה הפתיע אותך, אתה שומע אותו חותך לספרדית מתגלגלת, לפי הצורך. וכך, רגע אחרי שהוא מסביר שעד 2030 תהפוך קופרה לחשמלית לחלוטין, הוא יודע לשנות כיוון ולדבר על העתיד של סיאט.
![וויין גריפית'ס סיאט וקופרה](http://www.over-drive.co.il/wp-content/uploads/2024/01/cq5dam.web_.1280.1280.jpg)
המעבר החשמלי באירופה מבושש. הדד-ליין הולך ונדחה. תאריך היעד נכון לעכשיו הוא 2035 וזה מוביל אותנו ישר לסיאט. גריפית’ס, הוא בין השאר יו”ר יצרני הרכב בספרד – יצרנית הרכב השנייה בגודלה באירופה. כן, המפעלים בספרד עובדים שעות נוספות והמדינה החמימה היא חלק מתוכנית ’10 מיליארד היורו’ החשמלית של פולקסווגן. לא רק מקום לייצר בו סוללות אלא גם המקום לייצר בו את הפלטפורמה החשמלית הזולה ביותר של הקונצרן. כאן אמורה להיות מיוצרת פלטפורמת ה-ID2 של פולקסווגן וזה אומר משהו לגבי העתיד של סיאט. כי סיאט היא היצרן העממי של הקונצרן, המקום בו הטכנולוגיה החדשנית של פולקסווגן מוגשת במחיר עממי.
![וויין גריפית'ס סיט וקופרה](http://www.over-drive.co.il/wp-content/uploads/2024/01/His-Majesty-King-Felipe-VI-hosts-an-audience-with-the-SEAT-SA-Executive-Committee_01_HQ-2.jpg)
גריפית’ס יודע את כל זה, כי הוא חלק מהתוכנית הזו. הוא גם יודע להעריך את מה שסיאט מציעה ובכיר כמוהו לא יכול להתעלם מגידול של 23 אחוזים במכירות בשנה החולפת – השנה המוצלחת של סיאט מאז הקמתה. ובנוסף, אפשר לשער, שלסיאט יש מקום מיוחד בלב של הנשיא שלה. ואם כבר הזכרתנו את הדחייה לחשמול מלא באירופה ואת העובדה ששיעור החדירה של רכב חשמלי בספרד עומד כרגע על 10 אחוזים בלבד, מבינים את העתיד של סיאט.
![וויין גריפית'ס סיא וקופרה](http://www.over-drive.co.il/wp-content/uploads/2024/01/DB2023AU00173_medium.jpg)
גריפית’ס שחרר לא מעט הצהרות בחודשים האחרונים בנוגע לעתידה של החברה הספרדית. מהן ניתן להבין את התוכנית שלו. כבר השנה יוצגו מתיחות פנים לבסט-סלר של סיאט (הארונה), למכונית המזוהה ביותר איתה (האיביזה) וככל הנראה גם לרכב הפנאי הגדול שלה (טאראקו). המעבר החשמלי עם דגם ראשון ייקרה רק לקראת סוף העשור הזה ב-2029. בסופו של דבר תמשיך סיאט לתפקד עם אותו מיצוב שלה עכשיו. מותג כניסה עממי וצעיר לרכבי הקונצרן. סיאט תמשיך לתת מענה לאלו שעדיין לא רוצים לעבור לרכב חשמלי במהלך העשור הזה, ותעבור לייצור רכבים חשמליים לקראת הדד-ליין האירופאי העדכני. היא תהיה האחרונה בקונצרן לעבור את השינוי הזה, ותהנה ככל הנראה מהעלויות נמוכות אפילו עוד יותר מיעד ה-25,000 יורו לגרסה הגרמנית של החשמלית הזולה החדשה שלה.
![וויין גריפית'ס סיאט וקופרה](http://www.over-drive.co.il/wp-content/uploads/2024/01/seat-news-corporate-wayne-griffiths-gets-eurostars-award-2.jpg)
אם בוחנים את העבר של נשיא סיאט וקופרה, סביר שיש לו כבר תוכנית סדורה מונחת לפניו. בצד אחד המעבר המלא לחשמל של קופרה תוך שמירה על הווייב אותו המציא וטיפח בצורה ייסודית כל-כך. מצד שני את המשך הצמיחה של סיאט, תוך הידוק המסר של המותג הוותיק, עם מכוניות מונעות בנזין למשך זמן ארוך יחסית, בהשוואה לשאר המותגים של הקונצרן, לפני המעבר לחשמל. לא נשמעת משימה מסובכת כל-כך. בטח שלא לאדם, שמבלה את רוב חייו בתחום הזה. הוא יימצא דרך שונה, מסוגננת ומושכת גם לסיפור ההמשך של סיאט. אותנו פשוט מסקרן לראות אותו לוקח את החברה הייחודית הזו, אל תוך העידן החדש. אפשר לסמוך עליו, שזה יהיה מהלך מדויק, יעיל ומלא סטייל.