בין שלל מותגי הרכב מסין ששטפו את שוק הרכב בשנתיים האחרונות כמעט ונשכח המותג סרס (Seres), שהיה דווקא מהראשונים להציע בישראל קרוסאובר חשמלי קומפקטי במחיר נגיש. המחיר הנגיש נבע בין היתר מהעובדה שהיה מדובר בדגם מיושן יחסית שהוסב להנעה חשמלית, בעל טווח צנוע ונעדר מערכות בטיחות אקטיביות מודרניות, מה שמהר מאד דחק אותו לנישה של ציי הרכב.
אלא שבסרס ממש לא מתכוונים להישאר מאחורי המתחרות, והחלו לשווק בתחילת חודש ספטמבר את הדגם השני שלהם בארץ הנושא את השם סרס 5. תשכחו כל מה שידעתם על סרס 3. ה-5 אמנם הוצג בשנת 2019 עבור השוק הסיני בגרסאות בנזין ופלאג אין, אך הוא מגיע אלינו בתצורת הנעה חשמלית, עם תקינה אירופאית מלאה ועם מפרט נדיב במיוחד, גם בהשוואה לאחיות מהרפובליקה העממית.
סרס 5 הוא קרוסאובר בעל מידות נדיבות, כאשר עם אורך של 471 ס”מ, רוחב של 193 ס”מ ובסיס גלגלים של 287.5 ס”מ הוא מתמקם ראש בראש בטריטוריה של MG מארבל R וסקייוול ET5, אבל גם מול טסלה מודל Y שמאז שנחת בארץ הפך להיות אמת המידה של הקטגוריה. סרס 5 לא מחדש עיצובית, והחזית שלו למרות תאורת ה-LED המרשימה נראית גנרית למדי. הוא מצליח להתבלט דווקא בצללית הכוללת פיסולי כנפיים מעוגלים וקו גג משתפל וחלונות צד מתעקלים מעלה, על חשבון הראות של היושבים מאחור.
המרחב לרגלי היושבים מאחור טוב מאד הודות לרצפה השטוחה, אבל לא עצום כפי שניתן היה לצפות מבסיס הגלגלים הנדיב, כאשר מרווח הראש יהיה בעייתי למי שגובהו 180 ס”מ ומעלה. מה שיותר מפריע הוא שלחלון הגג הגדול והמרשים אין כיסוי נגלל חשמלית, עניין קריטי בימים לוהטים כמו ימי המבחן, אך היבואן מציע כיסוי פריק הניתן להרכבה ידנית והוא בגדר חובה בקיץ.
מלפנים האווירה כבר הרבה יותר משכנעת. בסרס יצרו שילוב נאה בין מראה נקי, חומרי דיפון רכים ללוח המכשירים, ריפודי עור נעימים ובחירת צבעים מוצלחת משתלבת היטב עם תאורת האווירה הנאה והגימור דמוי העץ שנראה טוב, אבל פחות נעים למגע. מסך המולטימדיה גדול ומרשים, אך הממשק מרובה הפונקציות לא תמיד ברור בגלל ריבוי מסכים הדורש מספר הקלקות גם עבור פונקציות פשוטות, כמו למשל הכוונון המעיק של פתחי האוורור רק דרך מסך המגע.
תא המטען פחות משכנע עם נפח צנוע יחסית של 376 ליטרים בלבד, עדות לכך שה-5 לא בנויה על בסיס פלטפורמה חשמלית ייעודית אלא על כזו שנועד להציע גם גרסאות הנעה קונבנציונליות. כפיצוי ישנו גם תא מטען קדמי שיספיק בעיקר עבור כבלי הטעינה.
סרס 5 מוצע בשתי תצורות הנעה: הנעה אחורית עם מנוע חשמלי בהספק של 295 כ”ס, והנעה כפולה בה ישנו מנוח משלי גם מלפנים עם הספק כולל מרשים של 576 כ”ס ומומנט של למעלה מ-95 קג”מ. אנחנו בחנו את גרסת ההנעה האחורית שלא מהירה כמו אחותה כפולת ההנעה, אבל עדין מספקת רמת ביצועים מרשימה מאד. התגובה הראשונית ללחיצה מעט מושהית, בפרט במצב Eco, אבל לאחר מכן מספרת הסרס תאוצות החלטיות בכל תנאי הדרך, בגיבוי אופי הורדת כוח חלק ונעים. תוסיפו לך בידוד רעשי כביש מוצל ותקבלו קרוזר חזקה ונעימה. מערכת הבלימה הרגרנטיבית מציעה כמה מצבי פעולה, אך אלו ניתנים לבחירה רק במצב הנהיגה המותאם אישית. במצבה הגבוה תפקדה המערכת היטב, אך עדין לא אפשרה נהיגה בדוושה אחת.
הסוללה בסרס 5 היא בעלת קיבולת נדיבה של 80 קוט”ש המאפשרת ליצרן להצהיר על טווח נסיעה של 500 ק”מ. בפועל עם צריכה ממוצעת של כ-21 קילוואט ל-100 ק”מ במהלך המבחן הטווח הריאלי הוא 400 ק”מ ממוצעים למדי. כאן מן ההגינות צריך לציין כי רכב המבחן הגיע אלינו עם 200 ק”מ בלבד, ויתכן מאד שכמה מחזורי טעינה ופריקה ישפרו משמעותית את ביצועי הסוללה. גם השרב הכבד של ימי המבחן לא בדיוק אידאלי למיצוי פוטנציאל הטווח. אגב, יכולת טעינה מהירה של 100 קילוואט כבר לא ממש מרשימה בימינו.
כיול המתלים ב-5 הוא על הצד הרך, מה שמאפשר להם לספוג לא רע מהמורות במהירויות עירוניות נמוכות כמו גם שיבושים קטנים במהירויות גבוהות. מעבר לכך מורגשת מגבלת השיכוך ובכבישים גליים גם יכולת הריסון לוקה בחסר. ההגה ובעיקר הבלמים משדרים תחושה עמומה למדי. בניגוד לסרס 3, בסרס 5 יש מערך מלא של מערכות בטיחות אקטיביות שבאופן מפתיע לא מעמיסות על הנהג בהתראות עקב רגישות יתר. מצד שני, מערכת השמירה האקטיבית על נתיב הנסיעה לא פעלה באופן החלטי ורהוט בפעולות ההיגוי שלה, ומערכת ההתרעה על תנועה בשטחים מתים גם לא הייתה אפקטיבית במיוחד.
שוק רכבי הקרוסאובר החשמליים מתחדש ללא הרף, וגם בשוק הרווי הזה מצליח סרס 5 להציג ייחוד משלו. הוא מעוצב בסגנון ספורטיבי ומציע חבילה המשלבת בין ביצועים מרשימים, תא נוסעים נעים ומאובזר במיוחד (חימום, קירור ועיסוי במושבים כסטנדרט) שמעניק אפילו תחושה פרימיומית. כן, המתלים צריכים עוד ליטוש,וכך גם תחושת ההיגוי והבלימה. טווח הנסיעה מספק, אך לא שומט לסתות. למרות כל אלו, בתמחור הנוכחי של הגרסה הנבחנת – סרס 5 מציע חבילה מרשימה, כזו שמאפשרת למותג להתחיל את דרכו המקומית מחדש.
סרס 5 – תעודת זהות
מנוע: חשמלי אחורי, הספק: 295 כ”ס, מומנט: 42.5 קג”מ, תמסורת: ישירה,הנעה אחורית, בסיס גלגלים: 287.5 ס”מ, משקל: 2,220 ק”ג, מ-0 ל-100 קמ”ש: 6.8 שניות, מהירות מרבית: 180 קמ”ש, צריכת חשמל ממוצעת (יצרן): 16.8 קוט”ש ל-100 ק”מ, מחיר: 214,900 שקלים