בשנים האחרונות התאהבה תעשיית הרכב בפתרון הקל והאלגנטי למראה שבו נפטרים משלל המתגים בתא הנוסעים לטובת ריכוז כמעט כל פעולות התפעול של הרכב בתוך מסך מגע ענקי. זה עוזר ליצרניות הרכב להציג תאי נוסעים נקיים והייטקיים למראה תוך קריצה לדור הסמראטפונים, וגם מוזיל עבורם עליות, אבל הכשלים התכנוניים בהנדסת האנוש ובהסחת תשומת הלב של הנהג מתחילים לתת את אותתם בביקורות שהולכת וגוברת.
כעת מצטרפת לביקורת גם חברת J.D Power שפרסמה בשבוע שעבר את תוצאות סקר האיכות הראשוני שלה לשנת 2025, שבו נמדדות מספר התקלות והתלונות של בעלי מכוניות חדשות בשלושת החודשים הראשונים לבעלות על המכונית. על פי תוצאות הסקר נרשם שיפור קל בשנה החולפת בכמות התקלות הממוצעת לכל 100 מכוניות, שירדה מ-194 ל-192 תקלות בממוצע.
עם זאת, למרות שיפור קל הקטגוריה בה נרשמו מספק התקלות והתלונות הגבוה ביותר ממשיכה להיות קטגוריית מערכת המולטימדיה בה נרשמו בממוצע 42.6 תקלות לכל 100 מכוניות.
“בעוד הלקוחות מוצאים את מסכי המגע הגדולים מושכים באופן ויזואלי, הפונקציונליות שלהן היא מקור תסכול הולך וגובר”. כך סיכם פרנק הנלי שהוא האחראי הבכיר ב-J.D Power על עריכת הסקר. הנלי מוסיף את מה שכבר ברור והתרענו עליו לא פעם ב”אוברדרייב“: המשתמשים נאלצים להקיש ולהחליק בין מסכים מרובים כדי לגשת לפונקציות מפתח ברכב כמו בקרת אקלים ופתיחת דלתות. שימושים אלו מסובכים מידי ומסיחים את הדעת בזמן נהיגה.” זה המקום לציין שמכוניות סיניות בהן תופעת השתלטות מסכי המגע היא קיצונית יותר לא לוקחות חלק בסקר כיוון שהן לא משווקות בארה”ב, וסביר להניח שהיו מובילות לתוצאות עוד יותר נחרצות.
בסקר בו לקחו חלק השנה כ-93 אלף רוכשי ושוכרי מכוניות חדשות בארה”ב מדגמי 2025 עולים עוד כמה קביעות מעניינות. הראשונה, והלא ממש מפתיעה, היא שברכבי יוקרה נרשמו יותר תקלות בשיעור של 4.2 תקלות יותר בממוצע לכל מכונית. הדבר בא לידי ביטוי גם בטבלת הדירוג של מותגים כאשר באופן מעניין אאודי ממוקמת במקום האחרון עם 269 תקלות לכל 100 רכבים, כשהיא מקדימה במעט את וולוו (258 תקלות) ואינפיניטי (242 תקלות). ממוצע התקלות הוא כאמור 192 לכל 100 רכבים וגם מותגי יוקרה אחרים כמו ב.מ.וו (196), אקיורה (198), קאדילאק (200), לנד רובר (208) ומרצדס (210) ממוקמות מתחת לממוצע הכללי. את התמונה מאזנת במידת מה לקסוס שנמצאת השנה במקום הראשון בסקר עם רק 166 תקלות לכל 100 רכבים ויגואר במקום הרביעי עם 175 תקלות לכל 100 רכבים.
נתון מעניין נוסף הוא שלראשונה מספר התקלות הגבוה ביותר נרשם ברכבים היברידיים נטענים. על פי הסקר ממוצע התקלות ברכבים היברידיים נטענים עומד על 237 תקלות לכל 100 מכוניות לעומת 212 תקלות בממוצע ברכבים חשמליים. לשיפור הזה אחראית בעיקר טסלה שרשמה השנה התקדמות משמעותית, לאחר ששנים קודמות ספגה ביקורות קשות. עם זאת ממוצע התקלות בטסלה הוא עדין מעל הממוצע הכללי ועומד על 200 תקלות לכל 100 רכבים. אגב, לא תופתעו לשמוע שרכבים בעלי מנועי בעיקה פנימית מפגינים יתרון בתחום זה עם 184 תקלות הממוצע.