השורשים של סקודה סופרב מגיעים עד לשנת 1936 אז הוצגה לראשונה והייתה לדגם היוקרתי של החברת הצ’כית, וסמל לחדשנות טכנולוגית באותה התקופה. היצור נמשך עד לפרוץ מלחמת העולם השניה, סקודה הצליחה לשרוד אך נעלמה מאחורי מסך הברזל. השם סופרב חזר בשנת 2001, וגם כאן הרכב שמר על מקומו בתור הדגם הבכיר של סקודה, אם כי הבעלות של קבוצת פולקסווגן הכתיבה שהסופרב המודרנית הראשונה הייתה בסך הכל פסאט מוגדלת עם שבכת סקודה.
עם השנים, סקודה סופרב עברה מספר דורות ושדרוגים, כשהדור השלישי והפורש הוצג בשנת 2015 והביא עימו עיצוב מודרני וטכנולוגיות מתקדמות שתורגמו לכ-400 אלף יחידות שנמכרו באירופה. בסך הכל מתחילת הרנסנס של הסופרב בשנת 2001 יוצרו יותר מ-1.6 מיליון סופרבים.
את הדור החדש והרביעי במספר יצאנו לפגוש בצ’כיה, כיאה לדגם שהוא גאווה מקומית. כמו בעבר, הסופרב תגיע בשתי תצורות מרכב: סדאן עם דלת חמישית שימושית ומוסוות שאנחנו מכירים היטב, ובדור הנוכחי תתפוס במידת מה את מקומה של הפאסאט שכבר לא מיוצרת במרכב סדאן, ותצורת סטיישן בשם קומבי שכנראה לא נזכה לראות בארץ.
מבט ראשון
במפגש הראשון עם הרכב עוד בשדה התעופה היה קשה לזהות את ההבדל בעיצוב החיצוני אם בכלל היה בין הדור היוצא והנכנס, רק כאשר מתקרבים אל הסופרב מתחילים להבחין בלא מעט פרטים חדשים שצצו להם במהלך התבגרותו. מכסה המנוע קיבל בליטות ותפיחות, הרכב מגיע עם שבכה חדשה, פנסים קדמיים בטכנולוגיית LED Matrix מהדור השני עם אלמנטים קריסטלים, ואלמנטים דומים גם בפנסים האחוריים הצרים יותר. שיפורים בגוף הרכב, כמו שימשה קדמית בזווית תלולה יותר וקו גג משופר, שיפרו את האווירודינמיקה לעומת הדגם הקודם ומקדם הגרר הונמך נתון מרשים של CD0.23.
הסופרב גדלה ב-43 מ”מ באורכה, אך שמרה על בסיס הגלגלים זהה לדור היוצא (284 ס”מ) כשהתמורה העיקרית היא תוספת של 20 ליטר נוספים לתא המטען, מה שמביא אותו לנפח של 645 ליטר ועוזר לסופרב לשמור על מעמדה בתור מלכת הבגאז’. כשמתיישבים ברכב הדבר הראשון ששמים אליו לב הוא למושבים החדשים המאוד נוחים, שאף קיבלו המלצת AGR שזה בגדול אומר שזה כסאות שטובים לגב שלכם. כמה שמחתי לגלות שהמושבים הללו מחוממים מאוררים והכי חשוב גם מעניקים מגוון עיסויי גב, אך רק ברמות גימור הבכירות כמו לורין&קלמנט שם ישנו עוד חידוש שידית ההילוכים ממוקמת מימין להגה, במקום ידית השליטה במגבים.
איכות החומרים וההרכבה גבוהה והחלק היחידי שהרגיש זול היה המוט לכיוון ההגה. עוד חידוש שכבר ראינו בדגמים החדשים של סקודה כמו הקודיאק החדש שהושק לפני כחודשיים, הוא שלושת החוגות החכמות שכל חוגה יודעת לבצע מספר פונקציות מתחלפות על ידי לחיצה על החוגה. החוגות הצדדיות שולטות בטמפרטורה ובחימום וקירור המושבים, והחוגה האמצעית שולטת בעוצמת השמע, עוצמת המיזוג, מצבי הנהיגה השונים ועוד. אומנם אנחנו מברכים על שמירת החוגות הפיזיות אך פחות מתחברים לריבוי הפעולות שחוגה אחת אמורה לבצע.
לוח השעונים חדש ודיגיטלי לגמרי, יש גם תצוגה עילית רחבה וברורה וכמו כן מערכת מולטימדיה חדשה שמגיבה מהר ומאוד ידידותית ונוחה. כמובן מאפשרת קישוריות מלאה עם הטלפונים הניידים דרך אנדרואיד אוטו ואפל קארפלי. סקודה כמובן ידועים ב”פתרונות החכמים” שהם משלבים בכל רכב, ובסופרב יש לא פחות מ-28 כאלה, החל מנקודות עגינה ומקומות אחסון חכמים בתא המטען, שקע טעינה שצמוד למראה האחורית בשביל מצלמת דרך, או המטריה המוטמעת בדלת הרכב ומגרד הקרח בתא הדלק. כמובן שכל רמות הגימור משלבות חומרים ממוחזרים, אפילו המטריה.
מערכות הבטיחות האקטיבית גם שודרגה לדור השני וכוללת את כל מה שאתם צריכים, שמירה על נתיב, בקרת שיוט אדפטיבית, אזהרה על שטחים מתים בצדדים, מערכת המסייעת בנהיגה עם נגרר ועוד. הסופרב תגיע עם 10 כריות אוויר.
סקודה סופרב החדשה מגיעה עם 6 אפשרויות של יחידת הנעה הכוללות שני מנועי דיזל בנפח 2 ליטר בספקים של 150 ו-193 כ”ס, שני מנועי בנזין בנפח 2 ליטר המייצרים 204 ו-256 כ”ס ושני מנועי בנזין עם תגבור חשמלי: אחד בתצורת תגבור היברידי קל בנפח 1.5 ליטר המייצר 150 כ”ס, וגרסת פלאג-אין גם עם מנוע 1.5 ליטר שמייצרת 204 כ”ס ואמורה לדברי סקודה לספק כ-120 ק”מ של נסיעה חשמלית. כל סוגי המנועים משודכים לתיבת DSG בעלת 7 יחסי העברה וברמות הגימור הבכירות יש הנעה כפולה.
על הכביש
התחלנו את הנסיעה בדגם החזק ביותר ומהודר ביותר L&K בעל 256 כ”ס והנעה כפולה. תחילת הדרך משדה התעופה לכיוון ההרים הצ’כים נהג קולגה ולי הייתה את האפשרות להרגיש את הסופרב ממושב הנוסע. המושבים חשמליים ונוחים עם עיסוי מפנק, החלונות עם זיגוג כפול ובידוד הרעשים היה טוב ומעט רעשי רוח החלו לחדור רק מעל ל-120 קמ”ש, מערכת המולטימדיה מגיבה מאוד מהר ויחסית ברורה לתפעול וכך גם מערכת השמע של חברת קנטון (CANTON) הנעימה את זמני בזמן שאני מקבל עיסוי והטלפון שלי נטען במשטח הטעינה האלחוטי המאורר.
כשהגענו אל כבישים יותר מפותלים שמחתי להחליף מקום ולעבור למושב הנהג. גרסת לורין קלמנט משתגרת מעמידה ל-100 קמ”ש ב-5.6 שניות בזכות מערכת הנעה כפולה המאפשרת לנהג לקבל עוד קצת ביטחון בעיקולים בכבישים ההרריים. סיבוב של החוגה האמצעית למצב ספורט ואני מקבל דוושת התאוצה שמרגישה יותר חדה ואיתה מערכת ההיגוי והבולמים שמרגישים כעת מוקשחים במעט. כבר ברצף הפניות הראשון היה אפשר להרגיש את המסה של הרכב וכיצד מערכת הבולמים האדפטיבית מנסה לפשר בין כוחות הפיזיקה ליכולת האחיזה של הצמיג בצורה יחסית אלגנטית. למרות ריסון זווית הגלגול של המרכב, הגודל של הרכב מורגש אך עדיין היה ניתן לשמור בביטחון על קצב נסיעה גבוה. מערכת המתלים והבולמים התמודדו בצורה טובה עם מפגעי כביש או כבישים כפריים המרוצפים באבנים לא שוות, כך או כך הרכב היה נוח מאוד. סיבוב של החוגה האמצעית על מנת להחליף את מצב הנהיגה לחזרה למצב קומפורט הפעלה של מערכת השיוט האדפטיבית ואפשר להירגע עד שמגיעים ליעד.
בשלב השני של הנהיגה יצא לי לטעום מאחד ממנועי הדיזל החזק בגרסת הנעה הכפולה. השילוב של מערכת הDSG בעלת שבעת יחסי ההעברה שידעה כמעט תמיד לבחור לי את ההילוך הנכון כך שהרכב יהיה בתוך רצועת הרוח הצרה של מנועי הדיזל, עזר לספק נסיעה חלקה ורק רעשי מנוע הדיזל הזכירו לי במה אני נוהג. לצערנו זה כנראה שילוב שרק נהגי מוניות יזכו להכיר בארץ, אם בכלל.
שחזור הצלחה
האם באמת סקודה הצליחו לקחת רכב טוב ולהפוך אותו ליותר טוב? אם נסתמך רק על מבחן הטעימה שכלל כמה שעות בודדות על הרכב, אז כן. אפשר להרגיש שיפור כמעט בכל היבט של סקודה סופרב החדשה גם אם לעיתים השיפור הוא לא כזה גדול. זה מציב את הסופרב שוב בפסגת הקבוצה כתחליף סולידי למכוניות סאלון יקרות בהרבה, אלא שכעת הסופר צריכה להתחרות גם בדגמי הסדאן החשמליים והיומרניים מסין כאשר תגיע לישראל בסוף השנה.
סקודה סופרב 2.0 4X4 – תעודת זהות
מנוע: 1984 סמ”ק, טורבו בנזין, הספק: 258 כ”ס ב-5,000-6,500 סל”ד, מומנט: 40.8 קג”מ ב-1,650-4,350 סל”ד תמסורת: כפולת מצמדים, 7 יחסי העברה, הנעה כפולה, בסיס גלגלים: 284 ס”מ, משקל: 1,720 ק”ג, מ-0 ל-100 קמ”ש: 5.6 שניות, מהירות מרבית: 250 קמ”ש, צריכת דלק ממוצעת (יצרן): 12.5 ק”מ לליטר, מחיר משוער: 250 אלף שקלים