סקודה קארוק, אחיו הקטן של הדוב הגדול מערבות אלסקה, הקודיאק, הושק בישראל. את הייחוס המשפחתי ניתן לגלות במבט מהיר, אי-אפשר לטעות ולחשוב שהקארוק הוא העתק מנצר של שושלת אחרת, הקארוק אמור למלא את המשבצת שישבה עליו הייטי, הזכורה לטוב, שזכתה למחמאות רבות. למרות אלו, היא נעדרה מרשימת רבי-המכר בסגמנט הכי חם היום בשוק, סגמנט ה-C-SUV, רכבי הפנאי שטח הבינוניים.
הקארוק מגיע באיחור אופנתי לשוק המאוד רווי של הג’יפונים וקדמו לו במשפחת פולקסווגן הטיגואן והסיאט אטקה, אבל לאור ההצלחה הרבה של אחיו הבכור הקודיאק ולאור ההצלחה בכלל של מותג סקודה בארץ, ניתן לשער שגם לקארוק תיווצר רשימת המתנה של כמה חודשים. היבואן מצהיר על הקצאה של 2,500 קארוק לשנה הנוכחית ומכוון ישר לפוני של מובילי השוק, הספורטז’, הטוסון וגם לפיג’ו 3008.
נהגנו בקארוק במשך יום שלם מהמרכז לאילת דרך הכבישים היותר צדדים והיותר מעניינים שיש לאזור הדרום להציע, טעימה קצרה ממה שיש לקארוק להציע.
מה חדש?
וואלה, סקודה קארוק נראה כאילו יצא ממכונת הצילום, סרקו את הקודיאק והקטינו את הרזולוציה, בלי זכוכית מגדלת יהיה ממש קשה לזהות את ההבדלים. כנראה שמעצבי סקודה החליטו שסוס מנצח לא מחליפים אבל בשוק מלא בשחקנים נמרצים, העיצוב נראה קצת אנמי וחסר ייחוד. שבכה קדמית מוגבהת עם צלעות אנכיות, פנסי ערפל גבוהים ופנסי חזית עם אלמנט קריסטלי יוצרים מראה קצת קשוח. ברמת בגימור אמביישן, הקארוק נועל חישוקי 16 אינץ’ הנראים קטנים ביחס למרכב ויוצרים חוסר פרופורציה. ברמות הגמור הגבוהות יותר הקארוק מגיע עם חישוקי 17 אינץ’ הנותנים לו מראה יותר פרופורציונלי.
בתא הנוסעים סקודה ממשכים את הקו, שהדברים הקטנים והחכמים עושים את ההבדל, כמו מחזיק פתקי החניה בשמשה הקדמית, גומי להחזקת המסמכים בדלתות ואי-אפשר בלי המטריה, שעברה מהדלת בקודיאק לתא אחסון מתחת למושב. הקארוק בכלל מלא בתאי-אחסון וניתן לשחק חפש את המטמון עם הילדים. סביבת הנהג אינה יצירתית או שמחה במיוחד – הרבה פלסטיקה שחורה בדפנות ובדשבורד – אבל פשוטה לתפעול ומאוד פונקציונלית. תנוחת הנהיגה טובה. שטחי חלונות גדולים וקורה A צרה מאפשרים שדה-ראיה מעולה. לקארוק בסיס גלגלים מעט קטן מהמקובל בקטגוריה (264 ס”מ) אבל עדיין מרחב המחיה ליושבים מאחור טוב, יש מקום לרגליים וגם לראש. תא המטען מציע נפח גדול כמקובל בדגמי סקודה עם 500 ליטר.
סקודה קארוק מגיע בשלוש רמות גימור: גרסת אמבישן הבסיסית (החל מ-140 אלף שקל), כוללת מסך מגע (“6.5) עם צימוד Apple CarPlay ו-Android Auto, בקרת אקלים מפוצלת, חיישני חניה אחוריים, מראות מתקפלות חשמלית וחישוקי 16 אינץ’ קלים. גרסת סטייל (תוספת של 10,000 ₪) מוסיפה מסך מגע בגודל “8, מצלמת נסיעה לאחור, תאורת אווירה ב-10 צבעים, מפתח חכם, תאורת Led אדפטיבית ועוקבת פניה וחישוקי 17 אינץ’. גרסת האקסלוסיב מקפיצה את מחיר הקארוק ל-185,000 שקלים ומוסיפה לגרסת הסטייל ריפוד עור, מושבים חשמליים עם זיכרונות, ניטור שטחים מתים, תא מטען חשמלי וחניה אוטומטית. מערכות הבטיחות האקטיביות, מגיעות כבר מגרסת הבסיס וכוללות שבע כריות אוויר, בלימה אוטונומית במצבי חירום, שמירה על נתיב, בקרת שיוט אדפטיבית והתראת על ערנות הנהג.
איך זה מרגיש?
הגרסה הראשונה בה נהגתי הייתה הגרסה עם המנוע החדש של קבוצת פולקסווגן. זהו מנוע 1.5 ל’ מוגדש עם הספק של 150 כ”ס המשודך לתיבת שבעה הילוכים כפולת-מצמד והנעה קדמית. על הנייר יחידה ההנעה הזו אמורה להיות חזקה ובשרנית אבל במציאות המנוע מניב תאוצות סבירות ולפעמים מרגיש קצת מתאמץ. תיבת ההילוכים מבצעת את עבודתה בצורה חלקה וטובה. צריכת הדלק עמדה על כ-11 ק”מ/ל’, רחוק מאוד מצריכת הדלק שמצהיר היצרן אבל אפשר להסביר חלק מהפער בתנאי נהיגה מאומצים מאוד. התנהגות הכביש של הקארוק בוגרת ובטוחה ונסמכת על חסינות לטעויות נהג וגיבוי של מערכת יציבות בלתי מתנתקת. סקודה קארוק מרגיש יציב ומדויק גם בכבישים המאוד מפותלים בואכה ערד.
למקטע השני התייצב סקודה קארוק עם מנוע 1.0 ל’ המוגדש והמוכר המפיק מ-3 צילנדרים המפיק 115 כ”ס. האם מנוע כה צנום ברכב פנאי יכול להוות יריב מול אריות השוק המציעים מנועים גדולים עם הספקים שעל הנייר מרשימים יותר? ושאלה יותר חשובה האם קהל הלקוחות לא יירתע ויעדיף מנוע יותר גדול כאשר התוספת במחיר לא גדולה משמעותית? בתאוצה מ-0 ל-100 קמ”ש מתגלה המנוע הקטן כמאיץ לא רע בכלל, 10.7 שניות והן בתאוצות ביניים, תודות לתיבת הילוכים מהירת תגובה וזמינות כוח טובה (20.4 קג”מ ב-2,000 סל”ד) המאפשרת לו גם לשייט בקלות במהירויות גבוהות. משום מה כיול המתלים בגרסת הליטר הרגישה רכה מידי ויחד עם היגוי קל, הקארוק נכנס לפניות בצורה פחות חדה מגרסת ה-1.5 ליטר. גרסת הליטר הרגישה ונשמעת מתאמצת יחסית וגם לא הפגינה את הרהיטות של אחותה הגדולה.
שורה תחתונה
מהנהיגה הראשונה שביצענו, סקודה קארוק בהחלט יכול להפוך לאחד המובילים בשוק הלוהט של רכבי הפנאי, הדבר היחידי שיכול למנוע ממנו בתקופה הקרובה מלנשוף בעורפם של הקוריאנים הוא בעיית המלאי, ברגע שזה ייפתר, סקודה קארוק ישאף אוויר פסגות בטבלת המכירות. הקארוק יושב בדיוק על המשבצת שהישראלים כה אוהבים ברכבי סקודה. הוא מאובזר, בטיחותי, נוח בנסיעה ומלא בדברים הקטנים והחכמים האלו שעושים לנו את החיים לקלים יותר.
נתונים: 999 סמ”ק, 115 כ”ס מ-5,000 עד ל-5,500 סל”ד, 20.3 קג”מ מ-2,000 עד ל-3,500 סל”ד, 1,361 ק”ג, 11.3 ק”מ לליטר (מבחן), מחיר: החל ב-130,000 שקלים (לגרסת בסיס 1.0 ל’ עם תיבה ידנית)