עושה רושם שמה שמטריד בעיקר את היצרניות האירופאיות היום הוא להציג רכב חשמלי ברמות מחיר נמוכות ונגישות יותר. לשם בדיוק נכנס סקודה אלרוק החדש, אבל רק בערך. קודם כל הוא לא מכוון להיות סופר-זול כמו הקטנות החשמליות המוצגות בימים אלו דוגמת סיטרואן e-C3 החדשה. הוא רק אמור להיות זול יותר מהאניאק, להתמקם מתחתיו להרחיב את ההיצע החשמלי של סקודה, מקביל חשמלי לקארוק אם תרצו. ההיצע החשמלי יקבל חיזוק נוסף כשיוצג האפיק (המכוון לקטגורית המוזכרת בתחילה) ב-2026.
כפי שאפשר לראות בתמונות זו חשיפה ראשונה ולא מלאה. הרכב עוטה מדבקות הסוואה, אסור לצלם אותו באופן עצמאי (אין תמונות פנים בכלל), הנהיגה היא עירונית מובהקת ומצומצמת. טעימה. לעיתונאים המוזמנים נחשפה גם גרסה נטולת הסוואה במרתף מבודד. אם כי את המראה הסופי אפשר להבין גם מהתמונות עם מדבקות ההסוואה. החלק המשמעותי ביותר כאן הוא הפנים החדשות של סקודה ועם סמל שמוחלף בכיתוב הפשוט – SKODA. אפשר להתחיל להתרגל.
טוב ניגש ישר לעניין. סקודה אלרוק הוא רכב פנאי במידות דומות מאוד לאלו של האניאק. הם יושבים על אותה הפלטפורמה כך שיש כאן את אותו בסיס הגלגלים (277 ס”מ), קצת יותר גובה ומרכב קצת רחב יותר. ההבדל המשמעותי במידות מצוי בנתון האורך. סקודה אלרוק קצר ב-16 ס”מ מהאניאק, רובם על חשבון סרח העודף האחורי. בתוך תא הנוסעים הוא מרגיש מרווח מאוד ולתא המטען יש נפח של 470 ליטר. יש גם רשת מטען פשוטה בתחתית המדף האחורי לאחסון של אביזרי הטעינה. פשוט כל-כך, יעיל כל-כך ולא ברור איך לא יושם כבר בשום מקום אחר. העיצוב הסולידי בפנים – גרסת טרום ייצור – כולל מסך מרכזי גדול, לוח מחוונים קטן ואת התצוגה עילית במציאות רבודה המוצלחת של הקונצרן.
בנסיעות המבחן הקצרה, אפשר היה לזהות די בקלות את המכלולים המוכרים והיעילים של הפלטפורמה המוכרת. לטעימה הראשונית הזו הביא סקודה את גרסת ה-286 כ”ס המאובזרת עד הקצה. אם סקודה אלרוק הזכיר את האניאק מבחוץ ומבפנים, כאן הוא מזכיר לנו, שכמות כזו של תוספות, תקפיץ אותו ככל הנראה מעבר ל-200,000 שקלים. מה שאמור להיות מחיר היעד ההגיוני של הדגם, לפני הפתעות מיסוי כמובן.
הנהיגה בהולנד לא הייתה מבחן, בטח לא בסביבות אמסטרדם שהיא בדיוק כמו כל המדינה הזו, שטוחה כמו פנקייק ומוגבלת למהירות מגוחכת. אם זה לא מספיק אז הסיבוב הקצר עבד “בנוהל ברווזים מוקפד” זה אומר אוקטביות שסוגרות על השיירה הקטנה מכל הכיוונים. כדי שמישהו לא ישלוף טלפון ויצלם משהו בעצמו חלילה. למרות זאת, ולמרות הצמיגים נמוכי החתך, ולמרות שרכבי המבחן לא צוידו במתלים אדפטיביים – הסקודה החדשה הרגישה נוחה למדי. לפחות בכמה הבורות וכשלי הסלילה המועטים שהיו בדרך. יחידת ההנעה הזו מרגישה חזקה למדי, גם אם לא מטיחה את הראש לאחור כמו החזקות שבחשמליות. בכלל, זו מרגישה כמו סקודה חשמלית. נוחה, נעימה, שקטה ויעילה. עד כמו שאפשר לקבוע בנסיעה דלה שכזו.
אפשר לצפות שלארץ יגיעו (תחילת 2025) גרסאות הבכירות עם הסוללות הגדולות והמנועים החזקים שבהיצע. אלו שמוצעות מעבר לגרסת ההנעה הבסיסית (55 קוט”ש, 170 כ”ס). מדובר גרסאות עם סוללות 63 ו-82 קוט”ש, מנועים בהספק של 204 ו-286 כ”ס בהתאמה ועם טווח שנע בין 390 ל-550 ק”מ. עם הסוללה הגדולה מוצעת גם גרסה כפולה מנועים והנעה בעלת 300 כ”ס וטווח של 550 ק”מ. אני לא יודע כמה זו תעניין את הקהל המקומי, אולי באפשרות הטעינה המהירה מ-10 אחוז ל-80 אחוז תוך 25 דקות תעניין אותו יותר.
כך או כך, החשיפה הרשמית והמלאה, בלי מדבקות כאילו, צפויה מאוחר יותר השנה. ברבעון הראשון של 2025 יגיע לכאן סקודה אלרוק. עם יכולת דמוית אניאק, מראה עדכני יותר ובמחיר נמוך יותר. עושה רושם שהוא יכול להוות תשובה טובה, לסיניות החשמליות הזולות יותר השולטות בפלח השוק של החשמליות מתחת ל-200 אלף שקלים. וזו כבר בשורה טובה.