למעלה מ-200,000 יחידות מהאניאק החשמלי מכרה סקודה מאז הצגתו בשלהי 2020. רק בשביל לסבר את האוזן, לאלרוק שאנחנו דנים בו כעת הצטברו למעלה מ-20,000 הזמנות תוך ימים ספורים מרגע ההצהרה על השקתו. אז כן, לרעיון של לקפד את זנב האניאק וליצור את האלרוק, עם 16 ס”מ פחות באורך ב-15 אחוזים פחות המחיר, יש ביקוש ער.
זה פחות או יותר הסיפור כאן. שני הרכבים האלו מרגישים דומים למדי. את זה כבר ידעתי עת הוזמנתי לנהוג בגרסה ראשונית של האניאק תחת הסוואה לפני מספר חודשים. עוד באותו האירוע, הורדו העיתונאים בשקט למרתף מעוצב. שם פגשנו את סקודה אלרוק ללא כיסוי או הסוואה. כך שגם המשמעות האמיתית השנייה של הדגם הזה,, כבר הייתה ברורה לי. כן, זה קשור לעיצוב.
על הכוונות של סקודה עם הדגם הזה אפשר להבין משמו. אלרוק הוא הלחם של המילים אלקטריק וקארוק, למרות שאין בינהם קשר מכאני. האלרוק הוא הרכב החשמלי הראשון של סקודה בקטגוריית ה-SUV הקומפקטיים – הסגמנט הצומח ביותר והפופולרי ביותר באירופה. לאור הביקוש הגובר לרכבים חשמליים בקטגוריה זו, סקודה בחרה להציג את אלרוק כפתרון אידיאלי למי שמעוניין במכונית חשמלית חזקה, מרווחת ונגישה מבחינת מחיר.
קפד זנבו
אלא שלטעמי הסיפור העיקרי כאן הוא דווקא העיצוב. המידות זהות לחלוטין לאניאק (למעט ס”מ בודד בגובה). גם בסיס הגלגלים. הקיצוץ כאן מתרכז בסרח העודף האחורי, עם אותם סנטימנטרים אמורים שקוצצו מהפגוש האחורי. עם הקיצוץ האמור או בלעדיו, ההבדל מול האניאק ברור מאוד. סקודה אלרוק נראה הרבה יותר דחוס, שרירי ומלהיב. העיצוב החדש יחד עם הפנים החדשות שיעברו לכל דגמי סקודה, פשוט עושה את העבודה כמו שצריך. להשקה העולמית הגיעו הדגמים עם חישוקי 20 ו-21 אינץ’ והתוצאה הייתה פשוט מרשימה.
אלו מידות בשיעור כמעט מופרך לרכב כזה, אבל זה מלמד במשהו על השינויים בעולם שסביבנו. בכל מקרה, חישוקי הענק הללו מייצרים פרופורציות המתאימות יותר לאיור קונספט מאשר למכונית שאפשר לקנות בסוכנות, וזה נאמר בצורה הכי חיובית שאפשר. אם בחישוקי ענק עסקינן, אנחנו אמורים לתהות עכשיו על עניין הנוחות. יען כי מידות כאלו מבטיחות נסיעה קופצנית בדרך כלל. ובכן אפשר להירגע. גרסת ה-85 בה נהגתי צוידה במתלים אדפטיביים והציגה מנהגי בידוד וספיגה מהשורה הראשונה. גם בידוד הרעשים מרשים מאוד וזה הגיוני לגמרי. המכונית המקורית ממנה נולד האלרוק היא איכותית במופגן ותחושה הזו נמצאת גם כאן. הביצועים של גרסה זו נמרצים למדי. נתון מומנט שופע ותגובה מיידית מייצרים ביצועים טובים. הם גם גורמים לזנב לפסוע תחת עומס (בתוך מסגרת השמרטפות האלקטרונית) ולגרום לנהג לחייך קלות.
קצוץ פגושו
בכלל הגרסה הזו מרגישה נמרצת יותר מהאניאק. המהנדסים של סקודה מוכנים להישבע שאין כאן הבדלים בכיול לעומת האניאק. אולי, אבל סקודה אלרוק הזה מרגיש שמח הרבה יותר על הכביש המפותל. דפי הנתונים מתארים הבדל של כ-30 ק”ג שככל הנראה נחסכו ממש בקצה הישבן שלה. אולי. בכל מקרה באותו הישבן חבויה גם יציאה סקודאית קלאסית. בתור עיתונאי רכב בשני העשורים האחרונים, הזדמן לי (לצערי) לבחון את כל הבציר החשמלי של השנים האחרונות. ותמיד, אבל תמיד, כבל טעינה נמצא זרוק בתא המטען. לא משנה אם מדובר בסינית הזולה ביותר או במכונית פאר.
הכבל לא מוצא את מקומו. מתגלגל אבוד בתא המטען. יש כאלו שזוכים למעין תיק ייעודי קטן. ואז התיק האמור מתגלגל לו בתא המטען. סקודה, עם החיבה המוכרת שלהם לסדר ומשמעת גם בתא המטען, מצאו פתרון פשוט וגאוני. רשת מטען שצמודה לחלקו התחתון של המגש האחורי, שם יכול כבל הטעינה למצוא מנוח. איך לא המציאו את זה קודם? כמובן שיש כאן עוד המון דברים חכמים, ממערכת חנייה עצמאית חדשה, דרך שימוש נרחב (ולא מורגש) בחומרים ממוחזרים, תצוגת עילית משובחת בטכנולוגיית במציאות רבודה של הקונצרן ועוד. סקודה במיטבה.
בקיצור
בסוף היום, סקודה אלרוק החדשה היא אניאק. כזו שמציגה עיצוב חדש ומושך לאותו תוכן מוכר איכותי ומוצלח. הגליק כאן זה שלמעשה מקבלים את אותו הרכב במחיר שנמוך יותר באירופה מול אותה אניאק. כמה זולה יותר? מדובר על בין 15 ל-20 אחוזים באירופה. אז האלרוק הוא למעשה אניאק עם זנב קטום, עיצוב עדיף ומחיר נמוך בעשרות אלפי שקלים. וזה, רבותי, כבר מדבר בפניי עצמו.
הכותב היה אורח חברת סקודה בספרד
סקודה אלרוק 85 – תעודת זהות
מנוע: חשמלי אחורי, הספק: 286 כ”ס, מומנט: 55.6 קג”מ, תמסורת: אוטומטית ישירה, בסיס גלגלים: 276.5 ס”מ, משקל: 2,119 ק”ג, מ-0 ל-100 קמ”ש: 6.6 שניות, מהירות מרבית: 180 קמ”ש, צריכת אנרגיה ממוצעת (יצרן): 15.2 קילוואט ל-100 ק”מ, מחיר משוער: החל מ-210,000 אלף שקלים