הסמארט שכולנו מכירים, החצי אוטו שתמיד היה חונה בניצב למדרכה, שנולד מהשילוב של חברת דיימלר הגרמנית שהיא חברת האם של מרצדס ויצרן השעונים האופנתיים השוויצרי סווטש (מי שלא מכיר, שישאל את דידי הררי), רחוקה הן מבחינת העיצוב והן מבחינת הגודל בסדרה החדשה של רכבי הסמארט. למרות שזה לא הניסיון הראשון של המותג להציע רכבים בגודל יותר סטנדרטי אשר מתאים לארבע נוסעים, השינוי של הסדרה החדשה של רכבי סמארט הוא מהותי וסוג של החלפת זהות למותג. אחד ההסברים לשינוי הוא הבעלות משותפת של ג’ילי הסינית ומרצדס, מה שכמובן הפך את סמארט למותג שמיוצר בסין. שני הדגמים החדשים בסדרה חולקים את פלטפורמת SEA אותה עליה בנויות גם וולוו EX30 וזיקר X – עוד שנים משלל המותגים של החברה הסינית.
במפגש ראשון עם הרכב הופתעתי, כי בשונה מהעיצוב הגבוה של הסמארט #1 שהזכירה לי מעט צורה של נעל גבוהה, הצורה של ה#3 בתצורת קופה פנאי ספורט ונראית טבעית יותר עם פרופורציות נכונות. למרות שה-#3 מבוסס על ה-#1, הפרופורציות השונות מגובות במידות שונות. האח הגדול מקבל תוספת של 13 ס”מ לאורך הכללי ושל 3.5 ס”מ לבסיס הגלגלים, הגובה קוצץ ב-8 ס”מ והתרחב ב-2 ס”מ. גם תא המטען גדל ל-370 ליטר וכעת יכול לשמש גם משפחה קטנה. אהה, ויש גם 15 ליטר של חלל אחסון בתא המטען הקידמי. בסך הכל המידות של סמארט #3 ממקמות אותו באותה קטגוריה של אאודי Q3, וזה לא מקרי.
את הצד של מרצדס ניתן למצוא בעיצוב עם נקודות שלא משאירות הרבה מקום לדמיון לגבי המקור, כמו התאורה אחורית שגורמת לרכב להיראות כמו בייבי GLC, מלפנים ישנה תאורת מטריקס לד מרשימה ופס תאורה באמצע. לאחר סיימתי להתרשם מהעיצוב החיצוני נכנסתי פנימה ופה קיבלו אותי מושבים קדמיים מאוד נוחים מתכווננים חשמלית, סביבה מאוד נעימה עם חומרים יוקרתיים וחשיבה אפילו על דיפון רך לברך בצד הקונסולה המרכזית, שהיא אגב העקב אכילס של פנים הרכב. החלטה לא ברורה לשים פלסטיק שמרגיש זול יחסית בהשוואה לשאר חלקי הרכב, שמשמיע לא מעט קרקושים ברגע שמפעילים עליו מעט לחץ.
לוח המחוונים יחסית קטן למרות גודל של 9 אינץ’ וצורה מלבנית, אבל מפצה על כך תצוגה עילית יעילה וצבעונית על השמשה הקדמית ומסך מרכזי בגודל של 12.8 אינץ’ עם צ’יטה בתור עוזרת אישית לתפעול קולי. מה שהכי חשוב, השאירו לנו מספר כפתורים פיזיים לתפעול המיזוג אוויר וחלק מהמערכות. חשיבה גרמנית. אחרי מאות ק”מ עם הרכב בכבישי ישראל אפשר להחמיא לסביבת הנהג הנוחה. המושבים האחוריים מקבלים פתחי מזגן ונקודות טעינה, אך המושבים לא זזים על מסילה כמו ב-#1. יש יותר אמנם מרווח ברכיים, אך עדיין לשלושה מבוגרים יהיה לא נוח.
סמארט #3 מגיע בארבע רמות גימור, כשאנחנו קיבלנו את גרסת הפרימיום, השניה בהיצע. כל הגרסאות מגיעות עם חישוקי 19 אינץ’ (20″ בבראבוס), מושבים חשמליים עם חימום וגג פנורמי שלמרות הסינון של 99 אחוז מהקרינה עדיין העביר לא מעט חום לראש וכתפיים ולא מגיע עם וילון. ב”פרימיום” מקבלים גם משטח טעינה אלחוטי, תצוגה עילית, 13 רמקולים של ביטס, מושבי עור, פנסי מטריקס לד. בתחום מערכות הבטיחות כל הגרסאות מקבלות בלימה אוטונומית שמירת נתיב, ניטור שטחים מתים, בקרת שיוט אדפטיבית, מצלמות היקפיות והתרעות על ערנות הנהג.
בסמארט אין התנעה או כיבוי של הרכב. נכנסים לרכב, לוחצים על דוושת הבלם בוחרים את D או R בעזרת הידית מאחורה ההגה ויוצאים לדרך. הגעתם ליעד? משלבים ל-P, יוצאים ונועלים. צריך להתרגל לזה. ה-#3 מגיע עם אותה מערכת הנעה חשמלית כמו ב-#1, שזה אומר מנוע בודד על הסרן האחורי שמייצר 272 כ”ס ומומנט של 35 קג”מ, כשמוצעת גם גרסת “בראבוס” אשר מגיע עם הנעה כפולה והספק של 428 כ”ס ו-55.4 קג”מ. שתי הגרסאות הן בעלות סוללה בקיבולת של 66 קוט”ש וטווח מוצהר של 435-455 ק”מ, או 415 בגרסת בארבוס. טעינת AC מתאפשרת בקצב גבוה יחסית של 22 קילוואט (רק ברמות הגימור הבכירות) וקצב הטעינה המהירה עומד על 150 קילוואט, מה שמאפשר מילוי מ-10% ל-80% בתוך כחצי שעה.
למרות תוספת הגודל וייתכן כי בזכות השינוי הורדת מקדם הגרר, הסמארט 3 מזנקת מעמידה ל-100 קמ”ש תוך 5.8 שניות, שזה יותר מהיר של כמעט שניה ביחס לאחות הקטנה, כשהמהירות המרבית מוגבלת ל-180 קמ”ש. במהלך המבחן צריכת החשמל הממוצעת הייתה 19.8 קוט”ש למאה קילומטר, אך הרבה מהנסיעה הייתה על כבישים מהירים בקצב גבוה, ללא ספק בנסיעה עירונית ניתן היה להגיע קרוב יותר להצהרה של היצרן.
על הכביש הסמארט מרגיש טוב אפילו טוב מאוד. כוח לא חסר בשום שלב אפילו רק עם המנוע האחורי שמייצר כאמור “רק” 272 כ”ס, שזה לא הרבה במונחים של היום אבל זה יותר ממספיק ליציאה זריזה מהרמזור או עקיפה מהירה. בעת ניתוק הבקרות ניתן אף לגרום לחלק האחורי של האוטו לפסוע הצידה לחובבי הצדדיות. המתלים מכוילים קשיח יותר מאשר ב-#1 בשביל ההרגשה הספורטיבית ומתמודדים יפה מאוד עם מפגעי הכביש, אך כשהכביש מתחיל להיות גלי ה-#3 מתקשה לרסן את משקלו וזה מורגש. הרגנרציה בעת עזיבת המצערת מאוד מורגשת ונשכנית גם בהגדרה הכי קלה, כך שניתן לנסוע גם במצב דוושה אחת.
בידוד הרעשים באוטו מעולה וגם לאחר מאות ק”מ האוטו נותר נוח ונעים. מערכות השיוט האדפטיביות מעט אגרסיביות וגם שומרת על מרחקים שלא מתאימים לכביש\נהג הישראלי, מעבר לכך הבקרת שיוט מאמצת שלטי מהירות על דעת עצמה במהלך הנסיעה שהיא מופעלת, משהו שצריך לבטל כל תחילת נסיעה. השיוט ברכב הוא נוח ונעים, תנוחת הישיבה היא טובה ונוחה, יש ראות טובה ותפעול המערכות מהיר ופשוט. רק שבכל פעם שהנחתי את המרפק על הקונסלה המרכזית ושמעתי את הפלסטיק התאכזבתי.
בסופו של יום סמארט #3 הוא רכב פנאי חשמלי מסוגנן ומוצלח מאוד. הוא מציע חבילה מיוחדת ומעוצבת ושונה עם הרבה פיצ’רים מעניינים וירידה לפרטים בעיצוב, ואלו דברים שחשובים ללקוחות האופנתיים אליהם מכוונת סמארט. עם המידות של סמארט #3 אי אפשר לחנות בניצב למדרכה, אבל הוא כבר מתאים למשפחות קטנות שרוצות רכב חשמלי מעוצב וחדשני.
סמארט #3 פרימיום – תעודת זהות
מנוע: חשמלי אחורי, הספק: 272 כ”ס, מומנט: 35 קג”מ, תמסורת: ישירה, הנעה אחורית, בסיס גלגלים: 278 ס”מ, משקל: 1820 ק”ג, מ-0 ל-100 קמ”ש: 5.8 שניות, מהירות מרבית: 180 קמ”ש, צריכת אנרגיה ממוצעת (מבחן): 19.8 קילוואט ל-100 ק”מ, מחיר: 224,900 שקלים