כמו בשוק הרכב הארבע גלגלי, גם על שוק הרכב הדו-גלגלי עברה שנה לא פשוטה שמתכתבת עם האירועים שהתחוללו במדינה. בסיכום שנת 2024 מתגלה שכמו בשוק המכוניות, גם שוק הרכב הדו-גלגלי הצליחה להתאושש ככל שחלפו חודשי השנה, כשבסיכום הכללי אפילו נרשמה עליה מתונה במסירות.
בתרגום למספרים זה אומר ששוב נחצה רף ה-20 אלף כלים בשנה, כאשר עליה מתונה של 2.4% במסירות בשנה החולפת מסתכם ב-20,270 כלים חדשים. התפנית העיקרית התחוללה בחודש ספטמבר האחרון שבו חזר השוק להפגין עליה במכירות שלבסוף קיזזה את הירידות שנרשמו בחודשים הראשונים של השנה שהיו עדין בהשפעה משמעותית של המצב הביטחוני במדינה.
אגב, בחודש דצמבר שהוא החודש החלש בשנה באופן מסורתי כאשר הרוכשים מחכים לקבל את הכלים שרכשו ברישום של השנה החדשה, עלו לכבישים 650 כלים בלבד, אבל גם זה כאמור לא פגע בסיכום הכללי החיובי של 2024.
כשמגיעים לדירוג המותגים הדו-גלגליים בשוק מעודד לראות שכמעט כל המותגים ברשימת 20 המותגים המובילים ב-2024 רשמו עליות נאות בשנה החולפת. הסדר במקומות 1 עד 9 בדירוג נותר דומה לזה של השנה שעברה, אך עם שינויים במספרים. סאן יאנג המשיכה להיות המותג הדו-גלגלי הנמכר ביותר גם בשנת 2024, כאשר היא רושמת עליה של כמעט 7% במסירות עם 4,720 כלים חדשים.
הונדה רשמה עוד שנה מוצלחת עם עליה של 4% במסירות ו-3,919 כלים בסך הכל כאשר מתוכן למעלה מ-,1000 מסירות היו של דגמי הפורזה 350 וה-ADV350 יחד, כאשר ה-XADV 750 תורם עוד כ-450 מסירות. ימאהה במקום השלישי סיימה את השנה עם 3,161 מסירות, ירידה זניחה של 34 כלים לעומת שנת 2023, כשגם בשנה החולפת הלהיטים הגדולים הם דגמי משפחת ה-X MAX.
קימקו במקום הרביעי מסרה 2,123 כלים (ירידה של 7.5%), כשמלבד המובי המככב בתחום השליחויות ממשיך הדאון טאון 250 להיות מהדגמים המצליחים בארץ של החברה הטאיוונית.
ק.ט.מ הפגינה עליה של 9.5% אחוזים השנה עם 637 כלים בזכות התאוששות בשוק אופנועי האנדורו. פיאג’ו רשמה גם כן שנה מוצלחת עם 616 כלים ועליה של 19.1% כשאחריה נמצאת ב.מ.וו שמסרה 429 כלים וקפצה בכמעט 26% הודות לדגמי משפחת ה-GS ממנה נמסרו 85 יחידות של R1250 GS, עוד 78 יחידות של R1300 GS וכמעט 80 יחידות מדגמי ה-GS בסדרת ה-F.
יצרן | מסירות ב-2024 | מסירות ב-2023 | שינוי |
סאן יאנג | 4,720 | 4,415 | 6.9%+ |
הונדה | 3,919 | 3,769 | 4%+ |
ימאהה | 3,261 | 3,295 | 1%- |
קימקו | 2,123 | 2,294 | 7.5%- |
קאוואסאקי | 691 | 708 | 2.4%- |
ק.ט.מ | 637 | 582 | 9.5%+ |
פיאג’ו | 616 | 517 | 19.1%+ |
ב.מ.וו | 429 | 341 | 25.8%+ |
QJ מוטור | 409 | 165 | 147.9%+ |
ניאו | 279 | 135 | 106.6%+ |
סורון | 275 | 141 | 95%+ |
סוזוקי | 264 | 168 | 57.1%+ |
רויאל אנפילד | 253 | 290 | 12.7%- |
בנלי | 228 | 211 | 8%+ |
ווג | 217 | 106 | 104.7%+ |
הוסקוורנה | 204 | 156 | 30.8%+ |
דוקאטי | 153 | 123 | 24.4%+ |
CF מוטו | 143 | 84 | 70.4%+ |
טאין | 132 | 115 | 14.8%+ |
אפריליה | 108 | 139 | 22.3%- |
ההפתעה האמיתית שמורה למי שסוגרת השנה את עשרת הגדולות והיא QJ מוטור קפצה השנה מ-135 ל-406 יחידות הודות להיצע דגמים נרחב המציע תמורה טובה במחיר תחרותי. בכלל, יצרניות האופנועים הסיניות רשמו עוד שנה חיובית, כאשר לאט להן הם מתבססים בשוק המקומי כשהם זוכים להצלחה בעיקר בקטגוריית הנפח הבינוני. בנלי רשמה השנה 228 מסירות שממקומות אותה במקום ה-15 בדירוג, ווג נמצאת אחריה עם 217 כלים לאחר שכפילה את מכירותיה ב-2024 וגם CF מוטו ממשיכה לגדול בעקביות כשמסרה השנה 143 כלים, עליה של כ-70% לעומת 2023. גם קווב (Kove) שנכנסה השנה לישראל רשמה כמות נאה של 32 כלים בשנה חלקית.
עוד ראויות לציון השנה הן סוזוקי שעלתה ל-264 כלים בזכות החזקה לשוק הקטנועים והצלחת סדרת דגמי ה-800 שלה, הוסקוורנה שצמחה ל-204 כלים הן בזכות דגמי האנדורו והן בזכות הנורדן 901 שנמכר היטב (47 כלים) ודוקאטי שעלתה מ-123 ל-153 כלים בשנת 2024.
ומה לגבי הכלים החשמליים? עדין אין בתחום הדו-גלגלי גל חשמל כמו בשוק המכוניות, אבל בהחלט ניתן לראות התעוררות בתחום מכמה כיוונים. ניאו הצליחה להתברג השנה למקום ה-11 בדירוג הכללי עם 279 כלים , כמעט פי 2 מאשר בשנה שקדמה לה. גם סורון הצליחה לרשום גידול מרשים עם 275 כלים בעלי רישוי צהוב ועוד כמות דומה של כלים ברישוי אפור, מה שמראה שהחשמל מוצא את דרכו גם עבור רוכבי הפנאי. גם טאין רשמה גידול השנה עם 132 כלים חשמליים שונים כשאל אלו מצטרפים אי אילו מותגים קטנים שמצליחים למכור עוד עשרות כלים חשמליים כל אחד כמו סופר סוקו (60 מסירות), UM (58 מסירות), וימוטו (47 כלים), נרבה ויאדה (30 כלים כל אחת).