במהלך ימי חמישי ושישי האחרונים (14-15 בנובמבר 2024) התקיים המרוץ השלישי בסדרת מרוצי טיפוס הגבעה, טיפוס גבעה ערד, כאשר הפעם הוא נערך בכביש שמוביל מערד למצדה, בהשתתפות למעלה מ-60 נהגים שהתחרו במגוון קטגוריות. המרוץ, שהופק בשיתוף התאחדות לנהיגה ספורטיבית מכוניות וקארטינג בישראל, ספארקו ישראל ומיכאל חן, התקיים לאורך מקטע של כ-3 ק”מ בכביש מספר 3199 ואפשר לנהגים לנהוג במכוניות שלהם על הקצה לכל רוחב הכביש.
למי מהקוראים שטרם נחשף לכביש הזה, מדובר בקטע כביש מפותל ומלא אתגרים, הכוללים שינויי גובה פתאומיים ופניות עיוורות, שמעמידים את הנהגים במבחן אמיתי של יכולות, דיוק וריכוז. מומלץ בחום.
מרוצי טיפוס גבעה הם מהענפים הוותיקים בעולם הספורט המוטורי, עם שורשים המגיעים עד שנת 1897, באופן מוסדר לפחות, בצרפת. בניגוד למרוצי מסלול רגילים, מרוצים אלו נערכים כאמור על כבישים ציבוריים הנסגרים במיוחד לצורך האירוע. הנהגים מוזנקים אחד אחרי השני במטרה לקבוע את הזמן המהיר ביותר עד לנקודת הסיום, שגבוהה מנקודת ההתחלה, מה שמאפשר לכל נהג להציג את היכולות שלו ושל הרכב שלו באופן חוקי על הכביש הציבורי.
השנה התחרות כללה רכבים עם רישוי אפור (ללא רישוי לכביש) לצד רכבים בעלי רישוי צהוב, שהורשו להשתתף לראשונה, מה שהוסיף עניין רב והנגיש את הענף למתחרים נוספים. בעוד שהנהגים ברכבי הרישוי האפור נהגו במכוניות משופרות שהוסבו במיוחד לנהיגה תחרותית עם דגש על שיפורי מנוע, מתלים, ומערכות בלימה, קטגוריית הרישוי הצהוב אפשרה לנהגים להתחרות עם רכבים חוקיים לכביש שלא הצריכו הסבות לטובת ההשתתפות במרוץ. המסלול עבור אלו עם הרישוי הצהוב היה באורך של כ- 2.5 ק”מ ושל הרישוי האפור באורך של כ-3.8 ק”מ.
היום הראשון של טיפוס גבעה ערד, כלל בעיקר את רכבי הרישוי הצהוב, עבר ללא אירועים מיוחדים, בזמן שקטגוריית הדריפט סיפקה מופע ויזואלי וווקאלי יוצא דופן עם נהגים שהמומחיות שלהם היא להפוך גומי לעשן ולחיוכים במעלה הכביש. אחת ההפתעות במרוץ הייתה ה-Mg4 X Power שננהגה בידי ירין שטרן מטעם היבואנית המקומית. ירין הצליח לקטוף עם המכונית החשמלית את המקום השני, כ-20 מאיות השנייה אחרי אדיר סרור שנהג בקורבט C8. ביום השני, בו נהגו רכבים בעלי רישוי אפור, נרשמו מספר מפגשים עם גדרות הבטיחות, אך הודות לתקנות הבטיחות הקפדניות, כל הנהגים שבו לביתם בשלום.
מפיק האירוע, מיכאל חן, התייחס לקשיים שניצבו בפני המארגנים, כולל מאבקים מול רשות הטבע והגנים וגורמים נוספים. למרות האתגרים, האירוע יצא לפועל בהצלחה הודות לשיתוף פעולה של עיריית ערד, משטרת ישראל, עמותת ידידים ועוד לא מעט אנשים טובים שסייעו להצלחה.
לדברי חן: “התמורה שלנו מהעבודה הקשה היא החיבוקים והחיוכים מצד הנהגים, הצוותים והציבור שזכה לראות את האירוע הססגוני והצבעוני הזה.”
קטגוריית רישוי צהוב 100-200 כ”ס:
מקום ראשון: שלומי בקיש – 1:31.27 דקות
מקום שני: זאן קוסטריקין – 1:38.07 דקות
מקום שלישי: אופק דרבינסקי – 1:38.56 דקות
קטגוריית רישוי צהוב 200-250 כ”ס:
מקום ראשון: פיליפ רוזין – 1:26.56 דקות
מקום שני: אנדרי דומיטרו – 1:28.22 דקות
מקום שלישי: אנטולי קרמניק – 1:33.28 דקות
קטגוריית רישוי צהוב 250-300 כ”ס:
מקום ראשון: ניר אלבורו – 1:24.13 דקות
מקום שני: בר שושן – 1:24.22 דקות
מקום שלישי: סימון אלישקוב – 1:25.02 דקות
קטגוריית רישוי צהוב מעל 300 כ”ס:
מקום ראשון: אדיר סרור – 1:26.06 דקות
מקום שני: ירין שטרן – 1:26.29 דקות
מקום שלישי: בר פרץ – 1:29.45 דקות
קטגוריית קרוס קארט:
מקום ראשון: יוסי דנן – 1:27.35 דקות
מקום שני: אסף ירון – 1:27.40 דקות
מקום שלישי: בן בן דוד – 1.32.77 דקות
קטגוריית דריפט:
מקום ראשון: ניר שוקרון – 1:41.24 דקות
מקום שני: ארתיון לוזקין – 1:41.90 דקות
מקום שלישי: לביא אוחיון – 1:42.27 דקות
קטגוריית רישוי אפור (פתוחה):
מקום ראשון: מוטי נתן – 1:54.53 דקות (בתמונה הראשית)
מקום שני: ראם סמואל – 2:00.29 דקות
מקום שלישי: קובי כהן – 2:03.25 דקות
קטגוריית רישוי אפור (Group N):
מקום ראשון: נדב ירון – 1:58.01 דקות
מקום שני: סיאד ביאדסה – 2:03.45 דקות
מקום שלישי: חוסני נטור – 2:15.80 דקות
קטגוריית רישוי אפור (Group A):
מקום ראשון: צ’יקו משה מוטולה – 2:05.76 דקות
מקום שני: ניצן לוי – 2:08.69 דקות
מקום שלישי: אייל דוראון – 2:12.55 דקות
קטגוריית רישוי אפור (206 Cup Pro):
מקום ראשון: אדר מלמד – 2:00.60 דקות
מקום שני: בר שושן – 2:08.66 דקות
מקום שלישי: ירום אשד – 2:08.93 דקות
קטגוריית רישוי אפור (206 Cup Silver):
מקום ראשון: אילן אהרון – 2:11.47 דקות
מקום שני: עידו אדרי – 2:12.50 דקות
מקום שלישי: ויקטור קוחניצקי – 2:15.50 דקות