מגמת הצמיחה של החשמליות נעצרת. מכוניות חשמליות זכו לפריחה במכירות באירופה מאז תחילת העשור, בין היתר בזכות תמיכה וסובסידיות נדיבות של האיחוד האירופאי שברצונו להפסיק מכירה של מכוניות בעלות מנועי בעירה פנימית עד 2030. אלא שבחודשים האחרונים דווקא יצרניות הרכב, שהשקיעו השקעות עצמות בפיתוח דגמים וטכנולוגיית הנעה חשמלית, החליטו לחשב מסלול מחדש. ממרצדס ששינתה את תחזיותיה לגבי שנת המעבר המלאה לחשמל ועד פולקסווגן שהחליטה להסיט כספים בחזרה לפיתוח מכוניות בעלי מנועי בעירה פנימית.
כעת מתפרסם סיכום המכירות החצי שנתי של איגוד יצרניות הרכב באירופה (ACEA) המגלה נתונים שמחזקים את שינוי הכיוון הפתאומי של היצרניות. בסיכום המחצית הראשונה של 2024 צמח שוק הרכב במדינות האיחוד האירופי ב-4.5% אך הצמיחה במכירות של מכוניות חשמליות הואטה ועומדת על 1.3%, הרבה פחות מקצב הצמיחה של השוק. גם בצירוף מדינות אירופה שאינן נמצאות באיחוד (בריטניה, שוויץ, נורבגיה ואיסלנד) הנתונים דומים עם צמיחה כללית של 4.4% אך עליה של רק 1.6% במכירות של מכוניות חשמליות. הנתונים הללו בולטים במיוחד לאור העובדה שהמכירות של מכוניות היברידיות דווקא עלו ב-21%.
בתרגום למספרים מדובר ב-כ-5.7 מיליון מכוניות שעלו לכבישי מדינות האיחוד האירופאי ו-6.6 מיליון מכוניות בכלל אירופה במחצית השנה הראשונה של 2024, מתוכן כ-713 ו-954 אלף מכוניות בהתאמה היו בעלות הנעה חשמלית. מספרים אלו מעידים על כך שנתח השוק של המכוניות החשמליות במדינות האיחוד האירופי ירד במחצית הראשונה של 2024 ל-12.5% בלבד לעומת 14.6% מנתח השוק בסיכום שנת 2023. בכלל אירופה ירד נתח השוק של המכוניות החשמליות מ-15.7% בסיכום 2013 ל-13.9% בלבד השנה.
מדובר בעצירה כמעט מוחלטת של קצב הצמיחה של מכוניות חשמליות זאת לאחר שבסיכום 2023 זינקו מכירותיהן במדינות האיחוד ב-37%, כמעט פי 3 מקצב הצמיחה של השוק כולו, וב-28.2% בכלל אירופה. התורמות העיקריות להאטה בחדירה של מכוניות חשמליות היא גרמניה שבה נרשמה ירידה של כ-17% מבכירות של מכוניות חשמליות מתחילת השנה עקב הפסקת הסובסידיות הממשלתיות. במדינות סקנדינביה שבהן אחוז החדירה של המכוניות החשמליות גבוה במיוחד נרשמו ירידות משמעותיות יותר. בבנורבגיה נרשמה ירידה של 5.9% במכירות של מכוניות חשמליות מתחילת השנה (אחרי ירידה של יותר מ-24% בשנת 2023), בשבדיה ישנה ירידה של כ-20% ואילו בפינלנד הירידה היא של יותר מ-30%.
מדינות משמעותיות נוספות בהן נרשמה ירידה במכירות של חשמליות האן אוסטריה עם ירידה של 5.1%, שוויץ עם ירידה של 7.7% ואירלנד עם ירידה של 25%. מאזנות במעט את המצב הן מדינות כמו בלגיה ודנמרק בהם המכירות של מכוניות חשמליות עלו בכ-50% מתחילת השנה. אגב, להאטה החשמלית אחראית במידה רבה גם טסלה שמובילה במכירות של חשמליות במדינות רבות באירופה ומכירותיה השנה ירדו ב-12%.
יהיה מעניין לראות אם בסיכום השנה תתהפך המגמה ותהיה ירידה במכירות של מכוניות חשמליות באירופה, מה שיעיד על ניצחון כוחות השוק על הרצון של הרגולטורים.