סיטרואן C4, המשפחתית הקומפקטית של היצרן, היא אמנם אינה אחת מהמשפחתיות הפופולריות בישראל, אך באירופה מדובר בדגם מצליח אשר בגרסת ההאצ׳בק שלו נחשב לדגם השני הנמכר בקטגוריה אחרי הגולף. הישג שהדורות הקודמים של ה-C4 יכלו לחלום עליו. הדור הנוכחי והרביעי במספר הוצג באירופה ב-2020 ומאז מכר כ-270,000 מכוניות, כאשר נתח השוק של הגרסה החשמלית עמד על 16% מסך המכירות.
ה-C4X, גרסת הסדאן שלו שהוצגה שנה מאוחר יותר, הסתפקה במכירות נמוכות יותר, כאשר השווקים המובילים שלה הם המזרח התיכון ואפריקה. השוק הטורקי מוביל את המכירות העולמיות וגם בארץ רשמה המכונית ביקוש גבוה יותר מהאחות בעלת 5 הדלתות. תסיקו בעצמכם את המסקנות לגבי הטעם של הצרכן הישראלי.
בשבוע החולף, הוזמנו להשקה העולמית של דגמי סיטרואן C4 המחודשים לצד סיטרואן C3 איירקרוס החדש (התרשמות ראשונה תעלה באתר אוברדרייב בסוף השבוע) שהם חלק מתהליך התחדשות כולל שעובר היצרן שכולל קו עיצוב חדש ולוגו עדכני בניחוח רטרו. הצגת דגמים אלו מגיעה לאחר שסיטרואן חידשה את דגמי חטיבת המסחריות שלה אשתקד ואף הציגה את הדור החדש של ה-C3, כשבמהלך 2025 צפויה לצאת לדרך גם C5 איירקרוס החדשה. יהיה מעניין.
מראה משפחתי
דגמי סיטרואן C4 המחודשים זוכים ליישור קו עם שפת העיצוב החדשה של היצרן, הכוללת מאפייני עיצוב שהגיעו ממכונית הקונספט סיטרואן OLI שהוצגה לפני כשנתיים והדגימה את הקו העיצובי שילווה את דגמי החברה העתידיים. החזית החדשה כוללת מראה אלגנטי ומתוחכם יותר למראה, עם יחידות תאורה ראשיות מסוג LED ולא פחות מארבעה פנסי LED צרים ומלבניים היוצרים חתימת אור חדשה ליום.
אל אלו מצטרפים שבכה ופגוש קדמי בעיצוב חדש ולוגו סיטרואן החדש והגדול (גדול מדי לטעמי). בצידי הרכב תפגשו גם חישוקי גלגלים 18 אינץ’ קלים בחיתוך יהלום, לצד קשתות גלגלים ומגיני פלסטיק לדלתות בעיצוב חדש. גם חלקה האחורי של המכונית התעדכן בעיצוב חדש הכולל מראה ספורטיבי יותר, תאורת LED מרשימה וכיתוב סיטרואן לרוחב דלת תא המטען המחליף את לוגו היצרן. משלימים את החבילה היצע צבעים חדש ואופציה לצביעה דו-גוונית למרכב הכוללת גג, כיסוי מראות צד וקורות בצבע שחור מבריק. כמו בדגמים היוצאים, גרסת ההאצ׳בק ממשיכה להציע עיצוב בסגנון קרוסאובר דמוי קופה, כאשר ה-C4X מציעה שהוא פחות סדאן ויותר פאסטבק מוגבה שקצת פחות שגרתי מהמקובל, אך נהנה מתא מטען בנפח של 510 ליטר לעומת 380 ליטר בדגם ההאצ’בק. בשני תצורות המרכב נתון הנפח הוא כשאין גלגל חלופי.
בתא הנוסעים השינויים קלים יותר. לוח השעונים הדיגיטלי עודכן בתצוגה חדשה וכך גם מערכת המולטימדיה בעלת מסך 10 אינץ’ שזכתה בנוסף לקישוריות המלאה גם להטמעת Chat GPT בפקודות הקוליות ותמיכה מלאה בעברית. מחזיק הטאבלט המיותר שכלל מגירה שנשלפה מעל לתא הכפפות ירד מהמפרט ומושבי הנוחות המפורסמים של סיטרואן עודכנו בחדשים. מעבר לכך, עיצוב תא הנוסעים כבר מתחיל להראות סימני גיל, אך לזכותו הנדסת אנוש טובה שיחד עם שלל מתגים פיזיים הופכת את תפעול הרכב למשימה קלה ביחס למקובל כיום. רשימת האבזור ממשיכה להיות נדיבה כבר מגרסת הכניסה וגם חבילת הבטיחות עודכנה עם תוספת של כמה מערכות בטיחות חדשות.
הנעה עדכנית
כחלק מדרישות זיהום האוויר האירופאיות המחמירות, מנוע הדיזל ירד מההיצע ובמקומו יוצע הדגם עם יחידת הכח ההיברידית החדשה של היצרן, הכוללת מנוע טורבו בנזין 1.2 ליטר, 3 צילינדרים ומנוע חשמלי המפיקים הספק משולב של 136 כ״ס, ותיבת הילוכים רובוטית כפולת מצמדים עם 6 הילוכים. בשעה שבאירופה יוצעו הדגמים גם בגרסת 1.2 ליטר טורבו 100 כ”ס ידנית, לארץ תגיע המכונית בשלב הראשון עם מנוע הטורבו 1.2 ליטר הוותיק מסדרת ה-Pure tech המספק 130 כ”ס, כאשר רק ברבעון האחרון של השנה תגיע המכונית עם יחידת הכוח החדשה. הסיבה לכך היא תעדוף של אספקת יחידת הכוח ההיברידית למדינות בהן יש דרישה למכוניות ידידותיות לסביבה, אשר מונעות מהיצרן קנסות בגין זיהום אוויר.
בסיטרואן מבטיחים שביחידות ההנעה ההבירידית עד 50% מהנסיעה יכולה להתבצע על חשמל מה שמתבטא וירידה עד 20% בצריכת הדלק לעומת הדגם היוצא. בנהיגת ההיכרות הקצרה שערכנו לדגם ההאצ’בק, סיפקה המכונית ביצועים נאים עם 8 שניות מעמידה ל-100 קמ”ש,. התנהגות כביש צפויה ובטוחה, ומעל לכל נוחות נסיעה מצוינת. בסעיף השלילה יחידת הכח בעלת אופי פעולה מחוספס וקצת רועש תחת מאמץ. בכל הנוגע לצריכת דלק, הציגה המכונית סביב ה-15 ק”מ לליטר בנסיעה, אך בתנאים קלים יחסית שכללו שימוש נרחב בתנועה בין עירונית לא מאומצת.
לשמחת חובבי החשמל המקומיים, הגרסה החשמלית החדשה זוכה לעדכון משמעותי של הביצועים וטווח הנסיעה. הספק המנוע צמח מ-136 כ״ס ל-156 כ״ס בדגם החדש, כאשר גרסת הכניסה המצוידת בסוללת 51 קוט״ש שמבטיחה טווח נסיעה עד 360 ק״מ, לא צפויה להגיע יותר לישראל. לארץ תגיע גרסת הטווח הארוך המצוידת בסוללת 54 קוט״ש המבטיחה טווח נסיעה עד 425 ק״מ. לדגם תמיכה בטעינת DC במהירות עד 100 קילוואט המבטיחה טעינת 20-80% מהסוללה בפחות מחצי שעה. בנהיגת ההתרשמות הראשונה, התגלתה הגרסה החשמלית כמכונית נעימה יותר לנהיגה, הכוללת נסיעה חלקה ושקטה משמעותית, עם ביצועים טובים ונוחות נסיעה כוללת, אשר בסיוע מערכת המתלים הכוללת בולמים פרוגרסיביים, צפויה להפוך לאחת המשפחתיות הנוחות ביותר בארץ. את טווח נסיעה קשה היה למדוד בשל אופי המבחן ונאלץ לחכות למבחן מקומי.
סיכוי מחודש
דגמי סיטרואן C4 ו-C4X המחודשים צפויים להגיע לארץ כבר בחודש מרץ הקרוב. בתחילת הדרך תגיע כאמור גרסת הבנזין הוותיקה, כאשר ברבעון האחרון של השנה צפויות להגיע הגרסאות ההיברידיות והחשמליות החדשות. סיטרואן C4 המחודשת תצטרף לשוק המשפחתיות בו המחיר הממוצע כיום נע סביב ה-170-180 אלף שקל, אך בהתחשב בשער היורו הנוח יחסית כיום והגעתם של הדגמים בתחילת הדרך עם יחידת הכוח הוותיקה ולא ההיברידית היקרה יותר לייצור, ניתן לקוות שהמחיר יתעדכן רק בשיעור גובה המס הירוק המחודש שיתורגם לעליה של כמה אלפי שקלים ממחירו של הדגם היוצא שמתחיל ב-154 אלף שקלים.
במידה ואכן תשמור ה-C4 על תמחור אטרקטיבי, היא עשויה להתבלט ולהפוך לאופציה טובה למשפחתית במחיר הגיוני. ואם יש משהו שחסר כיום בתחילת 2025, זה מכוניות עם מחיר נגיש יותר.
הכותב היה אורח חברת סיטרואן בברצלונה
סיטרואן C4 היבריד – תעודת זהות
מנוע: 1,199 סמ”ק, טורבו-בנזין. תגבור היברידי, הספק: 136 כ”ס ב-5,500 סל”ד, מומנט: 23.4 קג”מ ב-1,750 סל”ד, תמסורת: כפולת מצמדים, 6 יחסי העברה. הנעה קדמית, בסיס גלגלים: 267 ס”מ, משקל: 1,328 ק”ג, מ-0 ל-100 קמ”ש: 8 שניות, מהירות מרבית: 210 קמ”ש, צריכת דלק ממוצעת (יצרן): 21.3 ק”מ לליטר, מחיר (משוער): 170 אלף שקלים