מומחי עיצוב יספרו לכם שאחת הדרכים להעריך עיצוב טוב הוא לבחון אותו בראי הזמן. כלל אצבע הוא שעיצובים שנראים חדשניים וייחודיים כיום, הופכים למיושנים או מצועצעים עם הזמן. הדבר נכון במיוחד בתעשיית הרכב, בה הלקוחות צמאים לחידושים ויצרניות הרכב משתדלות לספק להם אותם, כאשר בשנים האחרונות הן מותחות את גבול הטעם הטוב בין אופנתי ונכון למוגזם וגרוטסקי. בסופו של דבר, אם נסתכל על המכוניות הקלאסיות הנחשקות בעולם נגלה שלעיצוב יש חלק מכריע בהפיכתן לכאלו, ולא מעט מהן נראות רעננות גם אחרי עשרות שנים.
ההנחות הללו מקבלות ביטוי כשמביטים על אאודי TT המקורית. קצת קשה להאמין שעברה כבר רבע מאה מאז הופיעה לראשונה אאודי TT והציגה מראה המשלב קווים מעוגלים קלאסיים וחיתוכים שנראו עתידניים רגע לפני פרוץ המילניום החדש. המראה של ה-TT היה סנסציוני כאשר היא הוצגה לראשונה כקונספט בשנת 1994, ונשמר ללא שינויים מהותיים גם בדגם הסדרתי שהופיע 4 שנים לאחר מכן.
בזמן אמת היה אפשר להגיד במידת מה שהוא שנוי במחלוקת. לא כל אחד התחבר למראה הראוותני שנראה שונה לא רק מכל מכונית קופה שבסביבה, אלא גם מכל מכונית שיצרה אאודי עד אותה עת. המלעיזים ראו בה מלוקקת ונוטה ל”עיצוב יתר” עם דמיון מוגזם לחיפושית החדשה. אלא שדווקא 25 שנים אחרי מצליחה ה-TT המקורית לא רק שלא להיראות מיושנת, אלא עדכנית, נקיה ואפילו סולידית ביחס לעיצובים של תעשיית הרכב בשנים האחרונות כשרק החישוקים בקוטר 16 אינץ’ מסגירים שהיא שייכת לעידן אחר. אחרי 25 שנה אאודי TT המקורית עדין לא יכולה להיכנס להגדרה כקלאסית כי היא צעירה מידי, אבל העיצוב המוצלח שלה בהחלט בדרך לשם.
ישן מול חדש באוברדרייב:
סוד הדברים הפשוטים: פיג’ו 106 ראלי פוגשת את אבארט 595 נובולארי
על נוסטלגיה ומינימליזם: מיני קופר JCW פוגשת מיני קופר משוחזרת
:
פגישת מחזור
התחושה הזו מתעצמת כאשר מפגישים את ה-TT המקורית עם זו הנוכחית. מפגש מתבקש שהוא גם פרידה ממכונית הקופה הקומפקטית של אאודי שירדה סופית מפס הייצור בהונגריה לפני מספר חודשים. 16 שנים מפרידות בין ה-TT המקורית לבין הדור השלישי המופיע לפניכם. באאודי השכילו לשמר את קווי העיצוב הבסיסיים של ה-TT הבאים לידי ביטוי בראש ובראשונה בצללית עם קו החלונות הצד הגבוה והגג המתעגל לאחור בצורת טיפה, אך גם בבתי הגלגלים המעוגלים והמובלטים, מכסה המנוע שמסוכך על הכנפיים הקדמיות ופרטים קטנים כמו יחידות התאורה האחוריות, צמד המפלטים העגולים ופתח התדלוק המוכסף.
ה-TT הנוכחית כמעט בת 10 אבל גם עליה סימני הגיל לא ניכרים. היא עדין מסובבת ראשים אבל רחוקה מלהיות צעקנית אפילו שהיא הרבה יותר מוחצנת מהעיצובים של דגמי אאודי. אלא שמפגש הדורות הזה הוא הרבה יותר סמלי מאשר פרידה מה-TT עצמה. במידה רבה ועצובה, סוף דרכה של אאודי TT מסמל גם את גוויעתה הסופית של קטגוריית מכוניות הקופה הקומפקטיות.
כמו לא מעט מונחים בעולם הרכב, גם ההגדרה “קופה” הגיעה לעולם הרכב מעידן כרכרות הנוסעים. בתוך ההגדרה הקלאסית של מכונית כקופה ישנן עוד כמה תתי נישות, אך המשותף לכולן הוא קו גג נמוך הנחתך בחלקו האחורי ושתי דלתות. מאחור יותר ההגדרה התחילה להתרחב ולהיות גמישה יותר כמיטב הדמיון של אנשי השיווק. עם מכוניות סדאן-קופה עוד היה אפשר להשלים כי רובן (כמו מרצדס CLS) היו יפות מספיק כדי שנסלח להן. כיום כאשר כל קרוסאובר גנרי מתהדר בהגדרה “קופה” בניסיון לשדר תדמית ספורטיבית עם תנוחת ישיבה גבוהה ההגדרה “קופה” הפכה להיות ריקה מתוכן. באופן מעניין, הירידה במכירות של מכוניות קופה התרחשה במקביל לפריחתם של רכבי ה-SUV והקרוסאובר.
מכוניות קופה כמו ה-TT נרכשות קודם כל בגלל המראה. האתגר של מעצבי מכוניות קופה הוא תמיד לגרות את העין, כאשר לטובתם באה לסייע ההעדפה של הנראות על גבי הפרקטיקה. אמנם בהיסטוריה ישנן לא מעט מכוניות קופה משעממות למראה, לרוב על בסיס דגמים קיימים, אבל אף מעצב של מכונית קופה ספורטיבית לא שם בראש סדר העדיפויות פרטים שוליים כמו גישה למושב האחורי, מרווח ראש או גישה לתא המטען על חשבון האפקט ויזואלי של היצירה שלו. בדור האחרון סדר העדיפויות של רוכשי המכוניות השתנה. מקדם המגניבות עבר ממכוניות ש”יושבות” נמוך לכאלו שמתנשאות לגובה וגורמות לבעליהן להאמין שהם משדרים לסביבה שהם הרפתקנים בעלי תרבות פנאי עשירה. למרבה הצער, במציאות שכזו למכוניות כמו אאודי TT שדורשות ממך להתכופף בכניסה, בעלות מושב אחורי פאתטי ותא מטען תאורטי אין באמת סיכוי.
כל זה קורה לאחר שהפופולאריות של מכוניות הקופה הלכה וגדלה לאורך השנים והגיעה לשיא בשנות ה-90, אז לא הייתה כמעט יצרנית רכב שלא הציע לפחות מכונית קופה ייעודית או גרסת קופה אחת בהיצע הדגמים שלה. השנים הללו היו שירת הברבור של מכוניות הקופה. בדיעבד, אאודי TT שהגיעה לראשונה לאולמות התצוגה בשלהי 1998 באה בדיוק בזמן כדי לקחת חלק במסיבת הסיום, והצליחה להישאר בסביבה כדי לכבות את האור באולם הנשפים.
בדרך שלה
אאודי TT המשיכה את מסורת מכוניות הקופה של אאודי, אבל באופן מעט שונה. היא באה להחליף את אאודי קופה שהייתה מכונית קופה של אאודי מאז תחילת שנות ה-80 ונבנתה על בסיס אאודי 80, כאשר הדור הראשון שימש בסיס לאאודי קוואטרו המהוללת. ה-TT נולדה כחלק מהמהלך של אאודי לפנות לקהל צעיר ואופנתי, מה שהחל עם הדור הראשון של ה-A3. באאודי לא רצו עוד גרסת קופה לדגם קיים אלא דגם ייעודי שעומד בפני עצמו גם עיצובית, על העיצוב היו חתומים פרימן תומס ופיטר שרייר, מי שלימים יהפוך לאחד ממעצבי הרכב הבולטים בתעשייה. לצד ה-TT קופה עבדו באאודי גם על גרסת רודסטר דו-מושבית שהופיעה בשנת 1999 ונועדה להיות התשובה המסוגננת שלהם לגל הרודסטרים שהולידה המיאטה ול-Z3 של ב.מ.וו.
ה-TT הייתה קטנה בשתי מידות מאאודי קופה אותה חליפה. הבחירה בפלטפורמת הדור הרביעי של פולקסווגן גולף הייתה צעד מתבקש כדי להוזיל עלויות ולהפוך את ה-TT לנגישה, אבל מלכתחילה אילצה לבצע פשרות בכל הקשור להגדרות הספורטיביות כאשר הגרסאות הסטנדרטיות אמנם קיבלו את המנוע של הגולף GTI, אבל גם הסתפקו בהנעה קדמית. באאודי הציעו גרסת “קוואטרו” עם מנוע מחוזק והנעה כפולה המבוססת על מצמד האלדקס המשלב את הגלגלים האחוריים לפי הצורך – לא הקוואטרו הקלאסית שהביא לאאודי תהילה במרוצי הראלי.
למרות זאת התוצאה הסופית הייתה מכונית קופה 2+2 קטנה וזריזה, עם אורך של קצת יותר מ-4 מטרים וכנראה בעלת פוטנציאל הנאה גדול מכפי שידוע לנו. זמן קצר לאחר תחילת השיווק בעקבות מספר תאונות שאירעו במהירויות גבוהות ביצעה אאודי ריקול ומקצה שיפורים מזורז שכלל הוספת מערכת בקרת יציבות, שינויי מתלים וספויילר אחורי לשיפור כוח ההצמדה שדאגו שהזנב החטוב של ה-TT לא יגלה עצמאות יתר. השינויים הללו שנועדו לרסן את המכונית יחד עם העיצוב המושקע לפרטי פרטים קיבעו אצל רבים את מעמדה של ה-TT כאביזר אופנה ולא כמכונת נהיגה לאו דווקא בצדק. מנוע ה-20VT הגמיש סיפק ביצועים מצוינים לתקופה והתגלה כבסיס מוצלח לשיפורים, כשתיבת הילוכים ידנית שהייתה ברירת המחדל עד שנת 2003.
עם השנים אאודי TT התמקמה בנישה שלה בין GTI פחות פרקטית בעיצוב מסוגנן לבין מכונית GT קטנה. עם השנים נשארה ה-TT נאמנה למתכון הבסיסי. היא הפכה מהירה יותר, חזקה יותר ורהוטה יותר, אבל מצד שני גם איכותית וכבדה יותר. ובכל זאת, מעולם לא ניסתה לשבור את הכלים וללכת אל הקיצון מה שבסופו של דבר מיישר קו עם כך של מכונית ספורטיבית לא חייבת להיות מכונית קופה, ולא כל מכונית קופה חייבת להיות ספורטיבית. מכונית קופה שאפשר לחיות איתה ביום יום (בהנחה שאתם לא גבוהים מידי).
טקס סיום
באופן אבסולטי אאודי TT זכתה להצלחה לא רעה עם 662,762 יחידות שנבנו במהלך השנים, זאת כאמור כאשר מכוניות קופה כבר איבדו מזוהרן. אלא שהדעיכה במכירות ב-5 השנים האחרונות למרות מיעוט של מתחרות ישירות הבהירה לאאודי שאין סיבה הגיונית לייצר לה מחליפה. בסוף חודש נובמבר ירדה מפס הייצור בהונגריה אאודי TT האחרונה בהחלט. המכונית משנת 2024 שבתמונות היא מהאחרונות שייוצרו והתגלגלה ארצה.
אאודי TT מעולם לא הייתה הבחירה הראשונה של חובבי ההגה ההארדקוריסטים (אלא אם הם יכלו להרשות לעצמם את גרסת ה-RS שהיא אופרה אחרת). אבל דווקא עכשיו, דווקא בגרסת הבסיס שלה ה-TT נראית מכונית כל כך נכונה, כל כך שלמה ולעזאזל הפשרות שהיא דורשת ברמה הפרקטית. בחיים האמיתיים אתה לא באמת צריך מכונית שמאיצה ל-100 קמ”ש ב-3.5 שניות כמו שאתה לא באמת צריך מכונית שמקיפה את נורבורגרינג בפחות מ-8 דקות. אבל מכונית קופה מסוגננת, זריזה ואלגנטית כמו ה-TT היא בדיוק מה שצריך לגרום לך להרגיש טוב עם עצמך במשבר גיל ה-40 בלי להקריב את הירושה של הילדים.
תודה לאודי ושגיא שנידברו את צמד ה-TT היפיפיות שלהם לצילומי הכתבה
אאודי TT 40TFSI – תעודת זהות
מנוע: 1,984 סמ”ק, 4 צילינדרים טורבו-בנזין, הספק: 197 כ”ס ב-6,600-4,400 סל”ד, מומנט: 32.7 קג”מ ב-1,500-4,300 סל”ד, תמסורת: כפולת מצמדים, 7 יחסי העברה. הנעה קדמית, בסיס גלגלים: 250.5 ס”מ, משקל: 1,280 ק”ג, מ-0 ל-100 קמ”ש: 6.6 שניות, מהירות מרבית: 246 קמ”ש, צריכת דלק ממוצעת (יצרן): 14.7 ק”מ לליטר, מחיר: 320 אלף שקלים
אאודי TT 20VT – תעודת זהות
מנוע: 1,781 סמ”ק, 4 צילינדרים טורבו-בנזין, הספק: 180 כ”ס ב-5,500 סל”ד, מומנט: 24 קג”מ ב-1,950 סל”ד, תמסורת: ידנית, 5 הילוכים. הנעה קדמית, בסיס גלגלים: 244 ס”מ, משקל: 1,280 ק”ג, מ-0 ל-100 קמ”ש: 7.8 שניות, מהירות מרבית: 228 קמ”ש, צריכת דלק ממוצעת (יצרן): 12.3 ק”מ לליטר, מחיר (בשנת 1999): 220 אלף שקלים