מכוניות ספורטיביות עממיות הולכות ונעלמות מן העולם, במיוחד אלו שהשתייכו לזן ה”הוט האצ'” ששלט בשוק האירופאי מאז הולדתה של פולקסווגן גולף GTI ועד אמצע העשור הקודם. דורות של חובבי הגה גדלו על הקונפסט הכל כך מוצלח ונכון הזה של ביצועים ויכולות ספורטיביות באריזת האצ’בק קומפקטית, אך זו כבר עובדה מוגמרת שהוא הולך ונמוג.
אחרי שנים של מירוץ חימוש מתמשך, הרגולציה ותקני זיהום האוויר שרק הולכים ומחמירים הפכו את הניסיונות להתאים אליהם את הקומפקטיות הספורטיביות לבלתי רווחיות וכדאיות עבור יצרניות הרכב. וכך תוך שנים ספורות מהיצע של עשרות דגמים ספורטיביים בקטגוריות הסופרמיני והמשפחתיות הקומפקטיות הלך ההיצע והידלדל.
אמנם פולקסווגן גולף GTI עדין בתמונה וגם מקבילותיה מבית אאודי וקופרה, מיני קופר S עדין כאן יחד עם ב.מ.וו M135 ודגמי ה-AMG של מרצדס A קלאס, אבל הן כבר רחוקות מההגדרה העממית. היצרניות הצרפתיות שהצטיינו בתחום במשך שנים נטשו את הזירה בהפגנתיות, כשגם אופל שהפכה לחלק מ-PSA/סטלנטיס נפטרה מדגמי ה-OPC שלה. אלפא רומיאו מזמן הפסיקה ליצר את דגמי האצ’בק שלה ואפילו יונדאי, שהשקיעה רבות בהשקת משפחת ה-N הספורטיבית שלה באירופה נאלצה להתקפל בשנה שעברה בבת אחת, כשהיא לוקחת איתה בחזרה את דגמי ה-i20N וה-i30N. טויוטה מצידה לא טורחת להביא את הקורולה GR לאירופה בגלל התקינה הדרקונית. חגיגה ממש. אם זה לא מספיק, אז בשבוע האחרון הפילה הרגולציה של האיחוד האירופאי עוד שני קורבנות.
פורד פוקוס ST
מנוע: 2.3 ליטר טורבו
הספק: 280 כ”ס
מ-0 ל-100 קמ”ש: 5.7 שניות
פורד, שהציע מגוון של דגמי הוט האצ’ ספורטיביים במשך 45 השנים האחרונות, מדגמי ה-XRi, דרך הקוזוורת’ ועד לדגמי ה-ST וה-RS של שנות ה-2000 הודיעה כי היא סוגרת את ספר ההזמנות של הפוקוס ST, זאת לקרת הפסקת הייצור של הפוקוס סופית בחודש נובמבר הקרוב.
פורד פוקוס ST נחשבה לאחת המכוניות היותר קיצניות בז’אנר, כשהיא מהקומפקטיות החמות האחרונות שעוד ניתן היה להשיגן עם תיבת הילוכים ידנית. אם אתם גרים באירופה עדין יש לכם סיכוי להשיג פוקוס ST מהמלאי המצומצם שנותר אצל הדילרים, אבל כנראה לא לאורך זמן.
הונדה סיוויק טייפ R
מנוע: 2.0 ליטר טורבו
הספק: 325 כ”ס
מ-0 ל-100 קמ”ש: 5.4 שניות
מאז שנות ה-90 עמדה שושלת ה-Type R של הונדה סיוויק בחזית הקיצונית של קטגוריית ההוט האצ’. אמנם יש לה 5 דלתות, מושב אחורי ותא מנטען מכובדים אבל היא בראש ובראשונה כוונה לביצועים על חשבון נוחות והוצעה רק עם תיבת הילוכים ידנית. לראיה העובדה שהחזיקה לא פעם בתואר מכונית ההנעה קדמית המהירה ביותר בנורבורגרינג.
אבל זה נגמר, לפחות עבור אירופה כאשר בהונדה הודיעו כי יפסיקו לשווק את סיוויק טייפ R ביבשת עקב התקינה המחמירה, אם כי היא תמשיך להימכר בארה”ב ובשווקים בהם הרגולציה לא חונקת עדין.
לרגל הפרישה הוציא הונדה מהדורה מיוחדת בת 40 עותקים בלבד של הטייפ R כשהיא עמוסת סיבי פחמן ועוד כמה גודיז’. לישראל הגיע לאחרונה משלוח של דגמי סיוויק טייפ R שכולו נמכר מראש, ומהיבואנית המקומית נמסר כי בחברה מנסים לשריין משלוח נוסף שיגיע ארצה. אם זאת, לא צפוי יבוא של הטייפ R בתקינה אמריקאית.