העובדה שהמכוניות החדשות בישראל הן מהיקרות בעולם עקב המיסוי הגבוה הפכו את רוכש המכוניות הישראלי לצייד מציאות. כזה שמחפש בכל פעם את הדיל או פרצת המס שתאפשר לו ליהנות ממכונית חדשה ומודרנית ולשלם לפחות. בשנות ה-80′ שטפו את שוק הרכב המקומי מכוניות בעלות מנועי 1.3 דלי הספק, בשנות ה-90′ המיניוואנים ואחריהם רכבי ה-SUV הפכו למקלטי המס עבור עצמאיים שיכלו לקזז מהם את המע”מ ולפני כעשור הפכו מכוניות בעלות הנעה היברידית נטענת ללהיט של שוק היוקרה וחסכו לבעליהן מאות אלפי שקלים ברכישה.
גם מכוניות חשמליות הפכו בשנים האחרונות לסוג של מקלט מס, כאשר רוב הרוכשים לא עשו זאת מתוך דאגה לסביבה אלא מתוך דאגה לחשבון העו”ש. השילוב של מס קניה מופחת לעידוד רכישה הביא לכך שבמחיר דומה לזה של מכוניות בעלות מנוע בעירה פנימית ניתן לקבל מכוניות חזקות ומאובזרות בהרבה (ותודה ליצרניות הרכב הסיניות). בנוסף, בעוד כ-60% ממחירו של כל ליטר דלק הוא מס (בלו) ומחירו של קילוואט חשמל הוא בהתאם לתעריף הצריכה הבייתי עלויות הטעינה נמוכות בעשרות אחוזים ביחס לעלויות התדלוק. תוסיפו לכך הטבות שווי שימוש ואגרת רישוי שנתית ותקבלו רווח נקי של עשרות אלפי שקלים בשנה. אז פלא שהישראלי מסתערים על כל מכונית חשמלית?
אלא שלפעמים החגיגה נגמרת. על פי מתווה המיסוי הירוק מס הקניה על הרכבים חשמליים עולה מידי שנה בהדרגה, והמס על מכוניות היברידיות כבר שווה לזה של מכוניות בעלות מנועי בעירה פנימית. בתחילה קיווה היבואנים, וגם הצרכנים, שלאור המצב עליית המס תהיה קלה יותר לאזור ה-45% כדי להמשיך ולעודד רכישה של מכוניות בעלות פליטת מזהמים אפסית, אבל עלויות המלחמה והגירעון ההולך וגדל מאלצים את משרד האוצר לגרד כל שקל. במצב שכזה, עם כל הכבוד לכדור הארץ והאג’נדה הירוקה, אין לאוצר את הפריווילגיה והרצון לוותר על מאות מיליוני שקלים המגיעים ממיסים על רכישת רכבים חדשים.
חודשיים לפני סוף השנה ובעיצומים של הדיוני התקציב עדין אין החלטות סופיות, אבל דבר אחד כבר ברור. המכוניות החשמליות הולכות להתייקר בעשרות אלפי שקלים החל מה-1 בינואר, וגם הטבות הנלוות אליהן אמורות להיפגע, כך שמי שחושב לקנות מכוניות חשמליות יצטרך להזדרז ולעשות זאת בשבועות הקרובים. גם היבואנים נערכו לך ובמקביל לשלל מבצעים הצפויים להופיע בקרוב הצטיידו במלאים כדי למכור ולבצע רישוי על כמה שיותר מכוניות חשמליות.
אז כמה זה אמור לעלות לכם? כאמור, על פי המתווה המקורי של רפורמת המס הירוק אמור היה מס הקניה לעלות בחודש ינואר לגובה זהה לזה המוטל על רכבים רגילים, כלומר 83%. משרד האוצר דוחף לכך שאכן זה יהיה גובה מס הקניה על מכוניות חשמליות, שההנחה היחידה לה יזכו רכבים חשמלים היא נגזרת משיוכם לרמת זיהום 0 על פי הדירוג המס הירוק של משרד התחבורה, דירוג שבעצמו מתעדכן מידי 1 בינואר.
נכון לעתה לא ידוע כיצד תעודכן נוסחת המס הירוק שתגרום מן הסתם להתייקרותם של רוב הרכבים הנמכרים בישראל, אך במקרה של המכוניות החשמליות הראויות למלא הטבת המס מדובר בהנחה של כ-15 אלף שקלים, עדין נמוך בעשרות אלפי שקלים מגובה ההנחה במס קניה הניתן לפי תחשיב המיסוי הנוכחי , כך שגם אם היבואנים יספגו חלק מעליית המס מחירו של קרואסאובר חשמלי קומפקטי אמור לחצות בקלות את רף ה-200 אלף שקלים.
אבל עליית מס הקניה ובעקבותיו העליה במחירי המכוניות החשמליות היא לא הגזרה היחידה שתוטל ב-2025 על בעלי מכוניות חשמליות. אמנם יישום מס הנסועה נדחה נכון לעתה לפחות לשנת 2026, אך במקומו מגיעות גזרות אחרות על החשמליות. אחת מהן היא הטבת שווי השימוש לעובדים על רכב חשמלי, הטבה בגובה של כ-1,200 שקלים בחודש לחישוב המס שבאה לידי ביטוי בעיקר עבור עובדים שבחרו במכוניות חשמליות מפלח השוק העממי. בנוסף, ועדת הכספים כבר החליטה על העלאת אגרת הרישוי המוזלת עבור רכבים חשמליים שכיום נהנים מתעריף מופחת של 426 שקלים בשנה לעומת אלפי שקלים אותם משלמים בעלי רכבים מקבילים בעל מנועי בעירה.
תוסיפו לכך גם את עליית המע”מ שתיכנס לתוקף ב-1 בינואר ותקבלו תשובה ברורה: מכוניות חמשליות הולכות לעלות לכם הרבה יותר כסף ב-2025 ומעמדן כמקלט מס הולך להיפגע משמעותית. השאלה הגדולה היא האם הדבר יבוא לידי ביטוי גם בנתוני המכירות.