ייחודיות, אופי ומסורת הם דבר שכבר קשה למצוא בעולם הרכב כיום. בטח כאשר מכל עבר צצים יצרנים ומותגים חדשים שעד לפני מספר שנים לא שמענו על קיומם (או שהם כלל לא היו קיימים). סובארו היא אחת מהיצרניות הללו ששומרת באדיקות על ה-DNA שמאפיין את דגמיה כבר לא מעט עשורים. בתור חברה קטנה יחסית היא חייבת לשמור על המאפיינים הללו שבזכותם קנתה לעצמה קהל לקוחות אדוק בשווקים ספציפיים מאד.
למען האמת זה עדין עובד, קחו את השוק האמריקאי כדוגמא. סובארו לעולם לא תציע מגוון גדול ותמכור כמו טויוטה, אבל היא נהנית משוק יציב של נאמני המותג לצד רמת מכירות שעולה בעקביות וגורמת ללא מעט יצרניות גדולות ומבוססות יותר לקנא. לכן, פלא שחשיפת רוב הדגמים החדשים שלה נעשית דווקא שם?
סובארו קרוסטרק החדש נחשף לראשונה מחוץ ליפן בארה”ב כמובן, זה קרה בתחילת השנה בתערוכת שיקגו. אם אתם לא סבארואידים אתם בטח שואלים מה זה קרוסטרק? אבל אתם בטח מכירים אותו כעשור כסובארו XV. אך משלהי הדור הקודם הוא החל להגיע לכאן בתקינה אמריקאית בשם קרוסטרק וכך גם הדור החדש והשלישי במספר.
סובארו XV, סליחה קרוסטרק, החל את דרכו בראשית העשור הקודם כגרסה מוגבהת עם איפור שטח לאימפרזה האצ’בק. עם הזמן דווקא גרסת הקרוסאובר דחקה את מקומה של האימפרזה, ובדור החדש בחרו בסובארו להציג דווקא את הקרוסטרק כחצי שנה לפני האימפרזה. בפועל שתי המכוניות חולקות גם הפעם בסיס משותף, הפלטפורמה הגלובלית המודולארית של סובארו, ששימשה גם את הדור הקודם.
כמו תמיד כשמוצג דור חדש ישנן שלל הבטחות לשיפור בכל תחום אפשרי. לפחות במה שנראה לעין, הדמיון של סובארו קרוסטרק החדש לקודמו די גדול. נכון, ישנן יחידות תאורה עדכניות מלפנים ומאחור, שבכה חדשה והחרטום נראה מעט זורם יותר, אך בסך הכל הצללית דומה וכך גם התוספות מסביב שמצהירות “קדימה, בוא נרד אל השביל”. גם המידות נותרו כמעט זהות. ס”מ יותר לפה, חצי ס”מ לשם. כך שבהתאם לכך מרחב הפנים נותר דומה (מספק לשני מבוגרים מאחור ולא הרבה מעבר לכך) וכך גם תא המטען שנותר עדין קטן יחסית למקובל ובעל שפת הטעינה גבוהה.
השינוי המשמעותי בתא הנוסעים נעשה בקונסולה המרכזית, כאשר בשתי רמות הגימור ישנה מערכת מולטימדיה חדשה עם מסך אנכי 11.6 אינץ’ גדול השולטת חלקית גם בבקרת האקלים, כאשר השליטה בטמפרטורה נותרה במתגים פיזים. זה מעניק לסביבת הנהג בקרוסטרק נופך מודרני יותר אבל לא בהרבה, שכן לוח המחוונים נותר אנלוגי ורוב המתגים נדדו מהדור הקודם. בגרסת הבסיס תצטרכו להסתפק בשני מסכי 7 אינץ’ במקום המסך הגדול. בסובארו כמובן טוענים לשיפור ברמת החומרים אך למעט בד נעים בדיפוני הדלתות המראה והתחושה עדין פלסטיקית מידי.
אוקי, אז אולי מתחת למכסה המנוע יש לסובארו משהו לחדש לנו. ובכן, לקרוסטרק יש גרסה היברידית, אבל היא לא מגיעה כרגע לישראל ואנחנו מקבלים את אותו מנוע בוקסטר אטמוספרי בנפח 2.0 ליטר המספק 152 כ”ס ו-20 קג”מ ממוצעים למדי שעוברים לארבעת הגלגלים דרך תיבת הילוכים רציפה. הבשורה הטובה היא שהביצועים בקרוסטרק בהחלט מספקים, ולבטח עדיפים משמעותית על גרסת ה-1.6 העצלה מהדור הקודם שכבר לא מיובאת. כל עוד אתם נהגים נינוחים לא תרגישו איטיים ביחס לסביבה והתיבה יודעת לייצר זינוק נחוש מהמקום במטרים הראשונים. אלא שבכל מקרה לא תמצאו כאן מחץ של מנועי טורבו מודרניים ותיבת ההילוכים תזכיר לכם בקול שלמהר בקרוסטרק זה עניין לא שקט. צריכת הדלק לא הרשימה עם 10.5 ק”מ לליטר בממוצע.
ביחס לקרוסטרק הקודם הדור החדש מרגיש מעט קשיח יותר, וזה אומר שליטה טובה יותר בתנודות המרכב בכבישים גליים ובפניות. יחד עם עם מערכת ההנעה הכפולה מציג הקרוסטרק ניטרליות וצייתנות גם בכבישים מפותלים. שהמחיר לכך הוא נוחות נסיעה שנפגמה במעט במהירויות עירוניות, אך מתלי הקרוסטרק עדין יודעים לספוג היטב בורות ושקעים כשהבחירה בחישוקי 17 עם חתך גבוה יחסית תורמת גם היא למשוואה.
אלא שבסופו של דבר ההצדקה למערכת ההנעה הכפולה, מרווח הגחון הנדיב (22 ס”מ) והצמיגים השמנמנים של סובארו קרוסטרק הם כאשר יורדים מהכביש. על גבי השבילים, חוליים או זרועי חצץ, סובארו קרוסטארק ממשיך להציע את מה שאין כמעט לאף רכב קרוסאובר והוא יפלס את דרכו בקלילות על עוד לא יתקל במכשולים שיאתגרו את זוויות המרכב שלו. למרות צמיגים בעלי פרופיל כביש ומהלך מתלה לא גדול, עם קצת עזרה ממערכות בקרת האחיזה היעילות הקרוסטרק יוכל להתקדם גם כשהחול מתחיל להיות קצת עמוק או כשנתקלים בהצלבת צירים. בסופו של הוא דבר יביא אתכם למקומות שקרוב הקרוסאוברים יראו רק בתמונות של מחלקת יחסי הציבור.
למרות בסובארו מצהירים כי מדובר בדור חדש, הקרוסטרק לא שונה בהרבה מקודמו. זה טוב כי הוא עדין מציע יכולת שטח יוצאת דופן עבור קרוסאובר משפחתי עם בונוס של מראה עדכני ותפעול משופר. זה פחות טוב כי הוא עדין סובל מנקודות התורפה של קודמו, ובראשן יחידת הנעה מיושנת וכפועל יוצא מכך גם צריכת דלק לא מבריקה.
במחיר של הגרסה המאובזרת ביותר יש לקרוסטרק חיים לא פשוטים מול שלל קרוסאוברים שעולים עליו בשימושיות, בביצועים ובאיכות תא הנוסעים, אבל לאף אחד אין יכולת שטח כמו שהוא מציע. בעצם יש אחד כזה, וקוראים לו סובארו פורסטר שגרסת הבסיס שלו עולה בדיוק קרוסטרק מאובזר. אם אתם חובבי טיולים, אזי סובארו קרוסטארק החדש יעניק לכם בדיוק את מה שאתם מחפשים גם בגרסת הבסיס בתמורה לויתור על כמה פיצ’רים חיוניים יותר (התרעת תנועה בשטחים מתים) או פחות (גג שמש חשמלי). כך שבסופו של דבר השאלה היא לא אם הקרוסטרק מתאים לכם, אלא אם אורח החיים שלכם מתאים לו.
סובארו קרוסטרק – תעודת זהות
מנוע: 1,995 סמ”ק, בוקסר 4 צילינדרים, הספק: 152 כ”ס ב-6,000 סל”ד, מומנט: 20 קג”מ ב-4,000 סל”ד, תמסורת: אוטומטית רציפה, הנעה כפולה קבועה, בסיס גלגלים: 267 ס”מ, מ-0 ל-100 קמ”ש: 10.5 שניות, מהירות מרבית: 198 קמ”ש, צריכת דלק ממוצעת (מבחן): 10.5 ק”מ לליטר, מחיר (דגם נבחן): 179,900 שקלים