לפני פחות מעשור חוללה קאן מהפכה ברכבי ה-Side By Side הקרביים כשהציגה את מאבריק X3, שלא היה דומה לשום דבר אחר שהסתובב בשטח. מאז ה-X3 נחשבת לדבר הכי קרוב לבאגי המותאם למרוצי באחה שאפשר לרכוש עם ניילונים באולם התצוגה. קאן אם שיפרה וחיזקה את ה-X3 מידי שנה אך בשנתיים האחרונות הסתפקה בשינויים מינוריים למדי שגרמו לנו לתהות, האם היא הגיע לקצה גבול היכולת.
אז זהו, שלא. אמש חשפה קאן אם את מאבריק R החדש שמרים את רף הקיצוניות בקטגוריה שהוא עצמו יצר. מדובר בכלי בעל פרופורציות שונות מהמוכר לנו עד כה בעיקר בגלל ממד רוחב עצום של 78 אינץ’ (כמעט 2 מטרים) לעומת 72 אינץ’ במאבריק X3 טורבו. בנוסף בסיס הגלגלים צמח ל-274 ס”מ ואמור לתרום גם הוא ליציבות משופרת משמעותית. הגידול המשמעותי במידות הוא תוצאה של שלדה חדשה ותכנון שונה לחלוטין של גאומטרית המתלים, שגם מספקים מהלך מוגדל של 63.5 ס”מ מלפנים ו-66 ס”מ מאחור, תוספת של 8 ו-6 ס”מ בהתאמה בהשוואה למאבריק X3 טורבו RR הקיצוני ביותר. מבנה המתלים הקדמיים גם הוא ייחודי, כשאל הזרועות התחתונות המקובלות מצטרפת זרוע צידית אנכית המעוגנת על ידי זרוע רוחבית נוספת המחוברת לחלקה העליון של השלדה. מרווח הגחון צמח ב-2.5 ס”מ ועומד על 43 ס”מ. נתון מרשים בהתחשב בעובדה שקוטר הצמיגים של ה-R נותר 32 אינץ’.
המנוע של קאם אם מאבריק R נותר תלת צילינדרי בנפח 999 סמ”ק עם מגדש טורבו, אך שורת שיפורים במערכת היניקה, שני מזרקים לצילינדרים ולחץ גדישה גבוה יותר הקפיצו את ההספק ל-240 כ”ס, תוספת של כ-40 כ”ס לעומת ה-X3 שיוכלו להתמודד בקלות עם תוספת המשקל. אלא שהבשורה הטכנולוגית של קאן אם מאבריק R היא בתחום התמסורת. תגידו שלום לוריאטור ולשריפת הרצועות, כי במאבריק R מותקנת תיבת הילוכים כפולת מצמדים בעלת שבעה יחסי העברה עם אפשרות לתפעול ידני באמצעות מנופים.
תיבת ההילוכים מציעה שלושה מצבי פעולה השולטים גם על תגובת המצערת. במצב רגיל מתבצעות העברות הילוכים בטווח של 3,500-4,500 סל”ד, במצב ספורט מושכת תיבת ההילוכים את ההעברה עד ל-8,500 סל”ד וכך גם במצב ספורט פלוס שבו תגובת מצערת ומנוע חדה יותר. כמובן שלטובת נסיעה בשטח טכני ישנה תיבת העברה עם יחס העברה נמוך, וגם נעילות דיפרנציאל בעת הצורך.
מערכת המתלים כוללת כסטנדרט בולמי FOX פודיום 2.5 עם מערכת ה-Smart Shox המשנה את אופי השיכוך בהתאם לתנאי הדרך. מערכת הבלימה שודרגה אף היא וכוללת מלפנים דיסקים בקוטר 265 מ”מ מלפנים עם קאליפרים בעלי שלוש בוכנות ומאחור דיסקים בקוטר 255 עם קאליפרים בעלי צמד בוכנות. חידוש נוסף נעשה בממשק המשתמש של הכלי, שכולל מעתה מסך מגע 10.25 להצגת מידע, משלב בתוכו מערכת מולטימדיה וניווט ומציע קישורית לטלפון הסלולרי.
קאן אם מאבריק R לא צפוי להיות כלי זול. מחירו בארה”ב יחל ב-35 אלף דולר ויגיע עד ל-42 אלף דולר לגרסה המאובזרת ביותר שזה אומר כ–7-10 אלף דולר יותר מדגמי ה-X3 המקבילים. בישראל צפוי קאן אם מאבריק R לנחות כבר בתחילת השבוע הבא ותהיו בטוחים שהמחיר הוא לא מה שיעמוד בדרכו להפוך לסמל הסטאטוס החדש של חובבי האדרנלין בשטח.