בשבוע שעבר בטקס צנוע התגלגלה מפס הייצור במפעל אקיורה באוהיו היחידה האחרונה בהחלט של הונדה/אקיורה NSX. כמעט שכחנו מקיומה, אבל הדור השני של מכונית העל של הונדה נמצא איתנו מאז שנת 2016 ואחרי שנים של דשדוש החליטו בחברה שזה הזמן להיפרד.
הונדה NSX הוצגה בשנת 1990 וחוללה סנסציה כאשר הוכיחה שהיפנים מסוגלים לשחק במגרש של מכוניות העל מאיטליה עם מנוע מרכזי, שלדת אלומיניום ועיצוב מוקפד.גם גלי ההצלחה של הונדה ואירטון סנה בפורמולה 1 עשו את שלהם, ולמרות שלא נמכרה כמו סוויק ה-NSX נמכרה במשך 15 שנים והצליחה להפוך לאייקון. הדור השני עתיר הטכנולוגיה שהוצג בשנת 2016 לא הצליח לשחזר את האפקט של המקור, וגם הצלחות על המסלול של גרסת ה-GT3 לא הצליחו למנף את ה-NSX מעבר לרמת מקדמת התדמית באולמות התצוגה.
הדור השני של הונדה NSX הציג מערכת הנעה חדשנית לתקופתה המשלבת בין מנוע V6 כפול מגדשים בנפח 3.5 ליטר לבין שלושה מנועים חשמליים. אחד מהם מחובר למנוע ומניע את הגלגלים האחוריים דרך תיבת הילוכים כפולת מצמדים בעלת תשעה יחסי העברה, כשהשנים האחרים מניעים את הגלגלים הקדמיים כל אחד בנפרד ויוצרים מערכת הנעה כפולה עם חלוקת כוח משתנה לא רק לפנים/אחור אלה גם ימין/שמאל. כמו ה-NSX המקורית, גם הדור השני עשה שימוש בשלדת מונוקוק עשויה אלומיניום ומתלים עשויים אלומיניום.
כל העושר הטכנולוגי הזה הביא לכך שה-NSX הייתה מכונית יקרה למדי וכאשר הוצגה הוצמד לה תג מחיר התחלתי של 156 אלף דולר, כמחירה של אאודי R8 V10 וכמעט 100 אלף דולר פחות מלמבורגיני הורקאן ופרארי 458 של התקופה. למרות זאת, רוב האנשים חשבו שזה יותר מידי כסף בשביל הונדה (או אקיורה), בפרט שגם העיצוב האנמי היחסית לא ממש עשה רושם. במילים אחרות, מי שרושם צ’ק של 150 אלף דולר על מכונית על רוצה שידעו שהוא נוסע במכונית על ורוצה את הסמל הנכון.
הדור השני של הונדה NSX נמכר בעצלתיים בכמות של כמה מאות יחידות בשנה, זכה למתיחת פנים קלה בשנת 2019 ואז הגיע משבר הקורונה וההאטה הכלכלית בעקבותיו שלא השאירו ל-NSX סיכוי, בפרט לאור מצבה הלא מזהיר של הונדה. לפני שנה הציגה הונדה את מהדורת Type S שיועדה להיות אקורד הסיום של ה-NSX עם יצור של 350 יחידות אחרונות בהחלט, רובן תחת סמל אקיורה עבור השוק האמריקאי.
Type S הביאה איתה תגבור למנוע ה-V6 המוגדש שהספקו עלה ל-520 כ”ס, כשההספק המשולב עם צמד המנועים החשמליים עלה ל-600 כ”ס. ה-Type S קיבלה גם סוללות משופרות ששיפרו את זמינות הסיוע של המנועים החשמליים, בלמים משופרים ושינויי עיצוב קלים.
כאמור, ה-NSX Type S מספר 350 התגלגלה מפס הייצור באוהיו בשבוע שעבר, כשהיא מפנה את המקום וכוח האדם לייצור גרסת ה-Type S של אקיורה TLX הסאלונית. לא ממש תחליף באותו רף ביצועים וטכנולוגיה, אבל לפחות מדובר בדגם שמשאיר את הונדה/אקיורה במגרש של המכוניות הספורטיביות. מי יודע, אולי ה-NSX תעשה קאמבק בעתיד עם הנעה חשמלית. במחשבה שניה, אולי עדיף שנישאר עם התשוקה וזיכרונות הילדות מה-NSX משנות ה-90′.