מכוניות חדשות הולכות ומתייקרות, ולא רק בישראל, כתוצאה מהצורך של יצרניות הרכב לעמוד בתקני זיהום אוויר ובטיחות מחמירים. התוצאה היא שמכוניות סופרמיני יעילות, חסכוניות וזולות יחסית כמעט נעלמו מן השוק, כאשר יצרניות הרכב מעדיפות למכור קרוסאוברים קטנים ורווחיים יותר. מצד שני, המכונית הנמכרת ביותר באירופה בשנה החולפת היא דאצ’יה סנדרו, שעונה בדיוק לאותן דרישות שנזכרו לפני מספר שורות.
פיאט מאז ומתמיד התמחתה במכוניות קטנות, יעילות ובעלות מחיר נוח. משהו שהיא קצת שכחה בעשור האחרון אחרי שהתמקדה בעיקר ב-500 אופנתית. בימים אלו מתחילה פיאט לשווק באירופה את הגרנדה פנדה, מכונית סופרמיני בעיצוב שהוא קריצה לפנדה המקורית החולקת בסיס משותף עם סיטרואן C3 החדשה. שתיהן מכוונות לאותה תת קטגוריה של קטנות עממיות.
במקרה של פיאט החזרה למקורות היא לא רק במחווה העיצובית. הפנדה המקורית הייתה מכונית דלה למדי שתא הנוסעים שלה לא הציע הרבה אבזור מעבר למאפרה ניידת (כי פעם העישון היה באופנה) ואופציה למפשיר אדים וחימום פנימי. בגרנדה פנדה החדשה מציעה פיאט לצד שתי רמות גימור אופנתיות ומאובזרות למדי (“אייקון” ו”לה פרימה”) גם רמת גימור בסיסית בשם “פופ”. לא דלה כמו הפנדה ההיסטורית אבל בסיסית לא רק מילולית, שכן בגרסה זו הפשיטה פיאט לא מעט פריטי אבזור כדי להציע מחיר תחרותי (שאליו עוד נגיע).

חיצונית נבדלת רמת הגימור הבסיסית ביחידות תאורת הלוגן פשוטות במקום תאורת הלד המעוצבת בסגנון הפיקסלים שהם חלק מהקטע העיצובי של הגרנדה פנדה. בנוסף, מצוידת לרמת הגימור הבסיסית שבכה פשוטה ושחורה וחישוקי ברזל בסיסיים בצבע שחור בסגנון גלגל חלופי. זאת בעוד שברמת הגימור אמצעית ישנם גם חשיוקי ברזל, אבל הם נצבעו בלבן מהודר לשם האופנתיות.
החיסכון ממשיך לתא הנוסעים. אמנם ישנו לוח מחוונים דיגיטלי, אבל הדיפונים פשוטים יותר ומה שבולט במיוחד הוא שאין מסך נוסף למערכת מולטימדיה. במקום זאת ישנה תושבת לטלפון הסלולרי שמצמוד לה שקע טעינה, כך שאם אתם רוצים לנווט ליעד או לשמוע מוזיקה תצטרכו לעשות זאת ישירות ממשק הטלפון הרגיל. כמו כן לגרסה זו מזגן מכאני והחלונות מאחור מתופעלים באופן ידני. ממש שנות ה-80.
בתחום הבטיחות ציידה פיאט את הגרנדה פנדה במערכות הבטיחות המתבקשות מהתקינה האירופאית, כך שניתן למצוא בה בלימת חירום אוטונומית, תיקון סטיה מנתיב ומערכת לזיהוי תמרורים אבל לא תמצאו בה בקרת שיוט אדפטיבית, התרעה על תנועה בשטחים מתים ומערכות סיוע אקטיביות מתקדמות. לפחות בתחום יחידת ההנעה לא נעשו פשרות מהותיות, והגרנדה פנדה בגרסה זו מגיעה עם מנוע 1.2 ליטר מוגדש המספק 100 כ”ס, עם בעל מערכת תגבור היברידי המוסיפה 28 כ”ס ומותקנת בצמוד לתיבת ההילוכים כפולת המצמדים.
מה שמעניין הוא באמת הוא השורה התחתונה והיא המחיר. מחירה של פיאט גרנדה פנדה ברמת הגימור הבסיסית ביותר עומד באירופה על 18,900 אלף יורו – חיסכון של 3,000 יורו לעומת רמתה גימור האמצעית של המכונית בה מקבלים את כל פריטי האבזור שהוסרו. זה עדין מחיר גבוה בכמה אלפי יורו מדאצ’יה סנדרו סטפווי הבסיסית, אבל לפחות הגרנדה פנדה מצליחה עם עיצובה המדליק להסוות את היותה מכונית תקציב.
בארץ מכוניות סופרמיני היברידיות נמכרות באזור 130 אלף שקלים וצפונה, אך לפי התמחור האירופאי הגרנדה פנדה הבסיסית יכולה להציע אלטרנטיבה לסופרמיני אוטומטית והיברידית בפחות ב-120 אלף שקלים. השאלה היא אם מה שטוב לאירופה טוב גם ללקוח הישראלי שמחפש דילים אבל אוהב מאד אבזור.