חברת NIO הסינית היא עוד אחת מהחברות הסטארט אפ המוטורי שזיהו את ההזדמנות להיכנס לתעשייה הוותיקה עם המעבר להנעה חשמלית. שיווק רכבי ניו בישראל החל לפני כשנה, וכיום משווקים בישראל לא פחות מחמישה דגמים שונים: שני רכבי סדאן ושלושה רכבי פנאי. ניו EL6 הוא רכב הפנאי הזול מבין השלושה, כשמחירו מתחיל מ-399,000 שקלים לגרסה בעלת סוללה בקיבולת 75 קוט”ש, כאשר עבור 25 קוט”ש נוספים תאלצו להיפרד מעוד 70 אלף שקלים.
שתי הגרסאות משווקות ברמת גימור אחת, ואת הגרסה בעלת הסוללה הכבדה יותר, תוכלו להזמין עם חבילת אבזור בשם Comfort, שמחירה 26,000 שקלים. חבילה זו כוללת בין היתר חישוקים בעיצוב שונה, אוורור ועיסוי במושבים הקדמיים והאחוריים, חימום לגלגל ההגה, מערכת בישום, ספי דלתות מוארים ואת נעמי מייט – העוזרת האישית שהופכת במהרה, באופן לא ממש מפתיע, לאטרקציה גדולה דווקא עבור הילדים. למבחן הדרכים קיבלנו את גרסת ה-100 קוט”ש עם חבילת Comfort שמחירה הכולל עומד על 495,000 שקלים מכובדים למדי, והציפיות גבוהות. בכל זאת, כחצי מיליון שקלים עבור חברה סינית שעד לפני כמה שנים לא ייצרה דבר.
אך רגע לפני ביצוע מבחן דרכים, אנחנו באוברדרייב פונים לתיק העיתונות על מנת ללמוד מה היא הצהרת היצרן בנוגע לדגם החדש, וזאת על מנת לבדוק האם הצהרת היצרן נכונה או יומרנית. עם ה-EL6 לא היה צורך לעשות זאת. שאלה קצרה לנעמי, העוזרת האישית, ומיד קיבלנו את התשובה: “ה-NIO EL6 הוא רכב פנאי חשמלי חכם המסוגל לשנע חמישה אנשים, והוא מציג איזון טוב בין ביצועים, טווח נסיעה, אלגנטיות וספורטיביות”. תודה נעמי.
מתרשמים
ניו EL6 הוא קרוסאובר בעל ממדים נדיבים: 485 ס”מ לאורך כמעט 2 מטרים לרוחב וגובה של 170 ס”מ. קווי העיצוב ה’נקיים’ עוזרים לו להראות פחות מגושם מגודלו הפיזי, כשבחזית שבכה קדמית קטנה המותקנת בפגוש ומעליה יחידות תאורה צרות. מבט מהצד חושף חישוקים בעיצוב “סגור” יחסית וכנפיים אחוריות מנופחות המשתלבות עם קו חלונות שהולך ומצטמצם לקראת החלק האחורי. מאחור תמצאו יחידות תאורה צרות המתחברות ביניהן ומעליהן מסיט רוח גדול יחסית. העיצוב באופן כללי נראה יוקרתי, כאשר הפגם העיקרי (והבולט) לטעמנו טמון בשלושת ה”דבשות” שהותקנו מעל החלון הקדמי שמאכלסות מצלמות וחיישנים. מסתבר של-EL6 יש מעל 30 מצלמות וחיישנים כאלו, מספר שלא מבייש את המכוניות של גוגל המשמשות למיפוי של מערכת ה-Street View.
ה-EL6 הוא כאמור לא רכב זול ולכן מרכיב עיקרי במבחן הוא התמורה למחיר. עוד לפני שנכנסים לתא הנוסעים מבינים כי לא מדובר בעוד רכב פנאי חשמלי. דלתות הניו “קופצות” החוצה ברגע שתשחילו את היד בידית הדלת, מה שלא ידרוש מכם מאמץ רב על מנת לפתוח אותן. טרקתם את הדלתות חלש מידי? ה-EL6 תשלים את הטריקה עבורכם באופן אוטומטי. תא הנוסעים עמוס באבזור ובטכנולוגיה. מלפנים תמצאו זוג מסכים עם ממשק מהיר וגרפיקה עכשווית: מסך אחד המשמש כלוח המחוונים והשני משמש כמסך המולטימדיה השולט על מרביתן של מערכות הרכב. במידה וזה לא מספיק לכם תוכלו גם להקרין נתונים נבחרים על השמשה הקדמית. מהנדסי ניו לקחו כנראה את העניין הטכנולוגי, שמלווה ב”העלמת כפתורים” כפרוייקט אישי, משום שעל מנת להזיז את ההגה או את מראות הצד תאלצו לנבור בתפריטי המסך, וכך גם על מנת להזיז את תריסי מערכת בקרת האקלים שלא ניתנים לגישה פשוטה באמצעות היד.
מיעוט הכפתורים, יחד עם העובדה שלניו אין תא כפפות פחות או יותר מסכמות את רשימת התלונות הקצרה שלנו. הסיבה לכך היא שרשימת האבזור, איכות החומרים, השילוב בין החומרים והצבעים של החומרים בתא הנוסעים של הניו אכן מספקים אווירה יוקרתית לה מצפים. מעבר למושב האחורי חושף מרווח פנימי מצוין. כיף לשהות שם: מערכת בקרת האקלים מאחור נשלטת באמצעות מסך, משענת היד כוללת תא ושקע טעינה, גג השמש הפנורמי מכניס המון אור, וכדי שהילדים לא יריבו מי ישב מקדימה הותקנה גם מערכת אוורור, חימום ועיסוי במושב האחורי. בהחלט לא פרט שכיח בתעשיית הרכב, גם ברכבים יקרים משמעותית מה-EL6. תא המטען של ה-EL6 נדיב ממדים והוא מסוגל לאכלס ציוד בנפח של עד 579 ליטר, והוא נפתח ונסגר באופן חשמלי כמובן.
נוהגים
את ניו EL6 אין צורך להתניע, או “להדליק” כפי שיש לומר בשפה החשמלית. הוא “נדלק” באופן אוטומטי עוד לפני שתתיישבו במושב הנהג. רגע לפני שנתחיל לנוע נספר שבאופן תמוה המראה השמאלית לא מסוגלת לנוע מספיק שמאלה, מה שמייצר שדה ראיה שאינו אופטימאלי לטעמנו.
אנו מתחילים להתגלגל ברחובות תל אביב ביציאה מהסוכנות, בזמן שאני משנן לעצמי את הנתונים היבשים: שני מנועים חשמליים המפיקים 489 כ”ס ו-71 קג”מ המשנעים לא פחות מ-2.4 טון. לא כולל אותי כמובן. בחשמליות זולות יותר ששוקלות כמו ה EL6 (או לחלופין כמו שני רכבים משפחתיים משנות ה-90) שלא מותקנים בהם מתלים אדפטיביים, מקבלים פשרה בין נוחות לבין התנהגות כביש: או נוקשות מוגזמת בעיר לטובת יכולות דינאמיות סבירות או רכות מוגזמת מחוצה לעיר לטובת נוחות בנסיעה עירונית. כן, כבר למדנו כמעט על בשרנו שלא פשוט לטפל במשקלים האלו. ב-EL6 לעומת זאת, הותקנו מתלים אדפטיביים שמוכיחים לנו שהטכנולוגיה יכולה לטפל גם בפיזיקה.
במצב ‘Comfort’ הנוחות בעיר טובה יחסית והניו בגלל רכות המתלים אינה מאפשרת לפתוח את המבערים (או האלקטרונים) עד הסוף. זה בטיחותי וזה טוב. מעבר למצב ‘ספורט +’ והאלקטרונים נשלחים במלוא המרץ אל זוג המנועים אשר יורים את ה-EL6 קדימה. 4.5 שניות מעמידה ל-100 קמ”ש אם תתעקשו למדוד, בדרך למהירות מרבית מוגבלת של 200 קמ”ש. במצב ‘ספורט +’, הנהיגה הנמרצת מגובה בהתנהגות כביש צפויה ובטוחה (יחסית לרכב ששוקל 2.4 טון כמובן), והבטחון מאחורי ההגה גבוה. לחובבי ההגה נספר כי לחיצה עמוקה על הדוושה הימנית בפניות הדוקות במהירות נמוכה תהדק את קו הפניה בזמן שהזנב יפסע מעט ובאופן נשלט החוצה.
טווח הנסיעה ברכבים חשמליים מושפע כידוע רבות מאופי הנהיגה ומתוואי הנסיעה. צריכת החשמל בנסיעה משולבת ולא חסכונית הציגה יכולת לחצות את מחסום ה-400 ק”מ בין טעינות בקלות רבה. שימוש מושכל בבלימה הרגרנטיבית, שתפעולה מתבצע באופן לא שימושי דרך מסך המולטימדיה, עשוי לשפר טווח הנסיעה ולקרב אתכם לנתון היצרן שעומד על 523 ק”מ.
שלב הסיכומים
ניו EL6 מביא עימו עיצוב יוקרתי, אבזור מכובד, ביצועים נמרצים ובגרסה הנבחנת, שכללה סוללה בקיבולת של 100 קוט”ש, גם טווח נסיעה טוב למדי. אם נשווה את האבזור והביצועים לחשמליות יוקרתיות מתוצרת אירופאית, התמורה למחיר טובה. האם זה מספיק טוב ללקוח הישראלי שמייחס לא מעט חשיבות גם לסמל שמותקן בחזית? טבלת המסירות של שנת 2024, שתתפרסם בתחילת 2025, תספק לנו את התשובה לשאלה הזאת.
ניו EL6 – תעודת זהות
מנוע: חשמלי, קדמי + אחורי, הספק משולב: 489 כ”ס, מומנט משולב: 71 קג”מ, תמסורת: ישירה, הנעה כפולה, בסיס גלגלים: 291.5 ס”מ, משקל: 2,398 ק”ג, מ-0 ל-100 קמ”ש: 4.5 שניות, מהירות מרבית: 200 קמ”ש, צריכת אנרגיה ממוצעת (יצרן): 20.7 קילוואט ל-100 ק”מ, מחיר (רכב מבחן): 495 אלף שקלים