יש שיגידו שטיימינג זה הכל בחיים, ובעידן המכוניות החשמליות עם קצב חידושים מסחרר האמירה הזו מתגלה כנכונה מאד. MG הציגה את מארבל R, קרוסאובר בסגמנט הגודל הבינוני, בסוף שנת 2020 (תחת המותג הבייתי רוואה) והוא היווה קפיצת דרך משמעותית עבור החברה. אלא שמשברי הקורונה, השבבים והאספקות גרמו למארבל R לנחות בישראל הקיץ כמעט שנתיים מאוחר יותר בצמוד ל-MG4 הקומפקטית.
כך שבמקום להמשיך את המומנטום של ZS EV כחשמלית הפופולארית בישראל באותה תקופה בשוק די בתולי, מוצא את עצמו מארבל R כעת במציאות שבה השוק עמוס קרוסאוברים חשמליים מכל עבר, עם ג’ילי ו-BYD שהשתלטו על פלח השוק העממי של החשמליות, יונדאי איוניק 5 וסקודה אניאק האיכותיות וטסלה שנוקטת במדיניות הזולות אגרסיבית עבור מודל Y ההייטקיסטית.
עיצובו החיצוני של MG מארבל R ממחיש זאת. הוא קרוסאובר נאה, מרשים למראה ולא צעקני. לפני שנתיים היה ניתן להגדיר אותו אפילו כמיוחד במידת מה. אבל כיום הוא פשוט נראה כמו עוד קרוסאובר חשמלי שמגיע מסין, ויש הרבה כאלו, עם צלילית סטנדרטית ומאפיינים מוכרים כמו שבכה אטומה, פס לד לרוחב החרטום וידיות דלתות נשפלות. תא הנוסעים לעומת זאת מרשים יותר, בעיקר בזכות המסך אנכי הענקי המשולב במרכז הקונסולה המרכזית הצפה. מינימום מתגים, מושבים ספורטיביים למראה ושימוש בעור מלאכותי וחומרים רכים משלימים תחושה נעימה.
מצד שני הקונסולה המרכזית הגדולה מפריעה במעט לברך הנהג, ממשק התפעול של מערכת המולטימדיה לא תמיד מגיב במהירות הרצויה, לוח המחוונים הדיגיטלי גדול וקריא אך דל באפשריות התאמה אישית של תצוגת המידע, כשמעט המתגים הפיזיים הקיימים לא מתעלים באיכותם. היינו גם שמחים לבחירת צבעים מעט פחות קודרת. המרחב לנוסעים במושב האחורי טוב, אך תא המטען עם נפח של 357 ליטר בלבד לא מרשים ביחס לגודל המכונית, תא מטען קדמי קיים רק בגרסה ההנעה האחורית.
MG מציעה את מארבל R בגרסת הנעה אחורית עם שני מנועים חשמליים בסידור לא שגרתי. מנוע חשמלי לכל גלגל היה מתבקש ממי שמנסה להדגיש את הפאן הדינאמי במכונית חשמלית, אך במקום זאת במארבל שני המנועים החשמליים מחוברים זה לזה, כאשר לאחד מהם ישנה גם תיבת הילוכים עם שני יחסי העברה שאחד מהם נועד לחיסכון באנרגיה במהירות גבוהה. אנחנו בחנו את גרסת ה’פרפורמנס’ שמוסיפה מנוע חשמלי גם מלפנים ויוצרת הנעה כפולה.
ההספק המשולב המוצהר עומד על 288 כ”ס שלא נשמע מרשים במיוחד לעומת טסלה מודל Y פרפורמנס או אפילו קיה EV6 GT, אבל זה לא מפריע ל-MG להצהיר על תאוצה ל-100 קמ”ש ב-4.9 שניות בלבד. נשמע קצת אופטימי. בפועל אין תחושת כוח עוצמתית כפי שמעיד נתון התאוצה, אבל עדין הביצועים והתאוצות שמפגין מארבל R הן מרשימות בכל קנה מידה בגיבוי פעולה חלקה. טווח הנסיעה לעומת זאת פחות שכנע. הסוללה בקיבולת 70 קוט”ש ממוצעת בגודלה, אך צריכת אנרגיה של כ-21.5 קילוואט ל-100 ק”מ מותירה טווח נסיעה ריאלי של כ-330 ק”מ ואף פחות מזה אם תרצו לנצל את פוטנציאל הביצועים המרשים של ה-R.
לפני שנתיים היה זה טווח מתקבל על הדעת, היום הוא פשוט לא מספק אם בתפריט שלכם גם נסיעות בין עירוניות ארוכות. מערכת בלימה הרגרנטיבית מציעה 3 מצבי פעולה אבל לא מספיק חזקה כדי לאפשר נהיגה בדושה אחת. קצת טעינה מהירה של 92 קילוואט לשעה גם הוא טוב, אבל כבר לא מהמרשימים כיום. כמקובל יש שפע של מערכות עזר אקטיביות לנהג, אך כמקובל בתוצרת סין כמות ההתרעות והאזהרות שהן מנפיקות מוגזמת על גבול ההיסטרית.
זה קצת חבל כי איכות הנסיעה במארבל R טובה ביחס למקובל בסגמנט. המתלים משדרים תחושה מהודקת גם בפניות, ריסון המרכב טוב ולהגה משקל לא רע, למרות שהוא מרגיש מלאכותי. נוחות הנסיעה היא על הצד הנוקשה יחסית עם ספיגה טובה כל עוד לא פוגשים במהמורות עמוקות מידי.
בסך הכל MG מארבל R הוא קרוסאובר חשמלי מוצלח שמשלב בין תא נוסעים מאובזר ונעים, ביצועים טובים ויכולת דינמית טובה ביחס לסגמנט. אלא שאין לו יתרון מחיר משמעותי מול המתחרות, תא המטען קטן יחסית וטווח הנסיעה לא מבריק. לפני שנתיים זה היה מספיק לו כדי להימכר באלפים, במציאות של היום זה כבר יהיה הרבה יותר קשה.
MG מארבל R פרפורמנס – תעודת זהות
מנוע: חשמלי, קדמי+ שניים אחוריים, הספק משולב: 288 כ”ס, מומנט: 67.8 קג”מ, תמסורת: הנעה כפולה, שני הילוכים במנוע החשמלי האחורי, בסיס גלגלים: 280 ס”מ, משקל: 1,995 ק”ג, מ-0 ל-100 קמ”ש: 4.9 שניות, מהירות מרבית: 200 קמ”ש, צריכת אנרגיה ממוצעת (יצרן): 20.9 קילוואט ל-100 ק”מ, מחיר: 219 אלף שקלים