ההצלחה של BYD בשוק הישראלי בתוך שנה מאז החלה את פעילותה בארץ היא ביטוי לשאיפות הגלובליות של היצרנית הסינית הצומחת בקצב מסחרר. בעוד אנחנו מתפעלים מך שכבשה את צמרת שוק החשמליות המקומי והפכה למותג הרביעי בגודלו ב-2023, בעולם מכרה BYD יותר חשמליות מטסלה כשהיא מסמנת את השוק האירופאי כיעד הכיבוש הבא, כולל רכישת מפעל יצור ראשון של יצרנית סינית ביבשת הישנה.
עם הרקע הזה יצאנו לפגוש את BYD סיל U שאמור להיות אחד מהדגמים החשובים של BYD באירופה ובישראל בשנה הקרובה. את סיל U כבר פגשנו להתרשמות קצרה ולא מחייבת לפני חצי שנה בבביקורנו במטה BYD בסין. מדובר בקרוסאובר משפחתי בסגמנט המקביל לזה של טסלה מודל Y, יונדאי איוניק 5, סקודה אניאק, MG מארבל R ושות’. אלא שכאן מתחיל הבלבול הנובע מקצב הפיתוח המואץ של BYD והרצון שלה לחלוש על כל תת נישה אפשרית כשהיא מנצלת את הגמישות שמאפשר השימוש בפלטפורמה חשמלית ייעודית.
על פי שמו סיל U משתייכת לסדרת ה-Ocean הכוללת את הדולפין הקומפקטית ואת הסיל הסדאנית שתושק בישראל בשבוע הבא. בסין הוא נמכר בשינויים עיצוב קלים תחת השם סונג פלוס כחלק מסדרת ה-Dynasty שכוללת גם את אטו 3, האן וטאנג. כאשר פגשנו את הסיל U בסין הוא התבסס על פלטפורמת 2.0 הקודמת של החברה, אך לקראת הגעתו לאירופה שידרגו הסינים את המכלולים וכעת הוא מתבסס על הרכיבים של פלטפורמת 3.0 המודרנית יותר, כולל סוללת בלייד העדכנית מתוצרת החברה בהרכב ליתיום-פוספט (LFP). בעולם הרכב המוכר לנו בדרך כלל במתיחת פנים נעשה שינוי קל בעיצוב, ביחידות ההנעה ובאבזור. בעידן החשמלי, שבו עיקר המכונית הוא הסוללה והרצפה המחוברת אליה, מסתבר שניתן לשדרג בלי מאמץ מיוחד את הפלטפורמה במסגרת מתיחת פנים.
לפחות מבחינת היצע הגרסאות השתדלו הסינים לפשט את הדברים קצת יותר. BYD סיל U מוצע רק בתצורת הנעה אחת, עם מנוע חשמלי קדמי בהספק של 214 כ”ס והנעה קדמית, ובשתי רמות גימור שנבדלות גם בקיבולת הסוללה. לרמה הבסיסית Comfort סוללה בקיבולת 71.8 קוט”ש המאפשרת טווח מוצהר של 420 ק”מ עם טעינה מהירה בקצב של עד 115 קילוואט. ברמה הבסיסית המכונה Design סוללה בקיבולת מוגדלת של 87 קוט”ש המעניקה טווח תאורטי של 500 ק”מ וטעינה מהירה בקצב של 140 קילוואט.
עוד הבדלים בין שתי רמות הגימור הן ברשימת הציוד, כאשר ל-Design מסך מולטימדיה מרכזי בגדול 15.6 אינץ’ לעומת 12.3 אינץ’ ומערכת תצוגת מידע עילית כסטנדרט. בתחום הבטיחות רשימת הציוד זהה, וכוללת בקרת שיוט אדפטיבית, זיהוי תמרורים חכם, שמירה אקטיבית על נתיב ובלימת חירום גם בנסיעה לאחור, כאשר חמישה כוכבים בטיחות במבחני EuroNCAP הם משהו שלא כל הסיניות יכולות להתהדר בו.
כסיל U מפגין דמיון עיצובי בחזית לסיל סדאן, בעיקר בבנה יחידות התאורה ובמעין חוטם מודגש לפנים, אבל מעבר לכך קשה מלצוא קווי דמיון משותפים. הצללית קונבנציונלית למדי, אך הודות לקפל בדופן הנמך לאורך הגוף ויחידות תאורה אחוריות בסגנון דגמי ה-X של ב.מ.וו התוצאה הסופית מוצלחת למדי, גם אם לא עוצרת נשימה. לאיזון הזה תורמות גם פרופורציות נכונות עם אורך של 478.5 ס”מ ורוחב של 189 ס”מ. אגב, את האזכורים היחידים לעולם הים מצאנו ב”טיפות” המוטבעות ביחידות התאורה מלפנים ומאחור.
תא הנוסעים הוא אופייני ל-BYD. זה טוב כיוון שישנו לוח מחוונים ראוי וקריא, ממשק תפעול ומולטימדיה מוצלח יחסית למקובל בתוצרת סין וגם מספר מתגי תפעול אסטרטגיים בקונסולה המרכזית סביב בורר ההילוכים הנאה בגימור קריסטל. הצבעים אמנם קודרים במעט, אך המושבים נאים ושילוב דיפון דמוי עור וגימורי אלומיניום תורמים לתחושת האיכות. מצד שני, ישנם עדין כמה מוזרויות בהנדסת האנוש, כאשר פתחי המיזוג המרכזיים נמוכים מידי וקצה המסך הגדול מוסתר במצב רוחבי על ידי גלגל ההגה, כשבמצב אנכי גוזל משדה הראיה לפנים. מרחב הפנים טוב מלפנים וגם מאחור הודות לרצפה שטוחה, אך אין כאן מרחב עצום כמו בחלק מהמתחרות. הסיבה: למרות פלטפורמה חשמלית ייעודית בסיס הגלגלים עומד על 276.5 ס”מ ממוצעים למדי. לתא המטען נפח שימושי של 520 ליטרים עם מקום לאכסון קבל טעינה מתחת לרצפה כפיצוי על כך שלפחות כרגע אין תא מטען קדמי.
לפחות במקרה של סיל U נמנעת BYD מלהיכנס למרוץ ההספקים והתאוצות בעולם החשמליות. זה לא אומר שה-U איטי. תאוצה ל-100 ב-9.3 שניות (9.6 שניות בגרסת הסוללה הגדולה) אמנם לא עושה רושם בימים אלו, אבל יש מספיק כוח להתנהלות יום יומית וזמינות כוח טובה לכל תאוצה או עקיפה שהיא ברמת ההיגיון. במפתיע, למרות הספק לא גבוה במיוחד נרשם קושי בהורדת הכוח לכביש וסחרור גלגלים בתאוצות חזקות מהמקום או על כביש רטוב. כמו בדגמי BYD אחרים, עוצמת הבלימה הרגרנטיבית הייתה חלשה ולא ורגשת דיו.
המתלים של BYD סיל U מכוילים ברכות מסוימת ויחד עם היגוי מנותק הוא לא מעודד לנהיגה דינאמית. זה לא באמת משנה, כיוון שמדובר בקרוסאובר משפחתי התעדוף כאן הוא לנוחות נסיעה, ולפחות על כבישי פורטוגל רמת השיכוך התגלתה כמוצלחת למדי. בשילוב בידוד טוב של רעשי כביש מתקבל רכב נעים מאד להתניידות יום יומית ושיוט בדרכים בין עירוניות.
אחרי ההצלחה המקומית עם אטו 3, תנסה BYD לכבוש נתח משמעותי גם בסגמנט של הקרוסאוברים המשפחתיים הגדולים יותר שמחירם חוצה את רף ה-200 אלף שקלים. בסגמנט הצפוף הזה נדרשים המתחרים להביא קצת יותר ממרחב פנים ואבזור. BYD סיל U אמנם לא מציג ביצועים יוצאי דופן, עיצוב נועז או יכולות ספורטיביות אבל הוא משחק על המשבצת המשפחתית הסולידית יותר עם תא נוסעים עשוי היטב, נוחות נסיעה טובה, רמת בטיחות גבוהה וטווח נסיעה נאה על הנייר. הלהיט המקומי הבא של BYD? עם המחיר הנכון סיל U יכול לעשות את זה.
BYD סיל U קומפורט – תעודת זהות
מנוע: חשמלי קדמי, הספק: 214 כ”ס, מומנט: 31.6 קג”מ, תמסורת: ישירה, הנעה קדמית, בסיס גלגלים: 276.5 ס”מ, משקל: 2,020 ק”ג, מ-0 ל-100 קמ”ש: 9.3 שניות, מהירות מרבית: 175 קמ”ש, צריכת אנרגיה ממוצעת (יצרן): 19.9 קילוואט ל-100 ק”מ, מחיר משוער: 220 אלף שקלים