ארגז הכלים החשמלי המודולארי של קונצרן פולקסווגן, או בשמו המוכר – פלטפורמת MEB כבר לא חדש. פולקסווגן הייתה מהיצרניות בראשונות באירופה להציג פלטפורמה חשמלית מלאה וזה קרה ב-2019 עוד לפני משבר הקורונה. מאז כבר מהווה את הבסיס עבור 12 דגמים שונים בקונצרן, מפולקסווגן, סקודה, קופרה ואודי ואפילו משרתת את שיתוף הפעולה עם פורד באקספלורר החשמלי.
קופרה טווסקאן הוא הדגם הכל-חשמלי השני של המותג הספרדי (אחרי הבורן), והתוספת החדשה לשוק רכבי הפנאי-קופה שנהנה מביקושים שהולכים וגדלים. למעשה קופרה טאווסקן הוא הגרסה הספרדית לפולקסווגן ID.5 ששיווקו החל בארץ לאחרונה, סקודה אניאק קופה ואודי Q4 e-tron ספורטבק. בתור המותג הלטיני, יש ציפיה לקורטוב פלפל מהטווסקאן. אז יצאנו לפגוש אותו להשקה הרשמית שלו לבדוק האם מדובר בתיבול שטחי או שהוא הצליח לחדור גם עמוק יותר.
לידה מאוחרת
אמנם בורן הוא הדגם הראשון של קופרה בעידן החשמלי, אבל הטווסקאן הוצג כקונספט עוד בתערוכת פרנקפורט ב-2019. אותו קונספט הצליח, בניגוד לרוב הקטגוריה, לייצר מראה הרבה יותר נאה והרמוני בעיקר בחלקו האחורי שהיה פחות קטוע באופן חד. גרסת הייצור מצליחה לשמור על סממני עיצוב דומים גם אם לא סקסיים כמו אותו קונספט שנראה נהדר.
מאפייני ה”קופה” באים לידי ביטוי בגג המשתפל אחורנית ועכוז הנקטע בחדות. תוספת הכנפון מעל פס התאורה האחורי, אמנם נראה קטן ושולי אבל בהחלט עוזר לתת נופח יותר ספורטיבי לעיצוב. אותו פס תאורה מאחורה מחבר את הפנסים דרך הסמל באמצע ליחידת תאורה רוחבית אחת, כולל תאורה של הסמל עצמו. הם גם מכילים בתוכם את שם הדגם. באופן יוצא דופן לא תמצאו סביב הרכב עוד אזכור לשם טווסקאן אלא רק סמלי קופרה וכיתוב VZ קטן במידה ומדובר בדגם הספורטיבי יותר. גם מלפנים הסמל זוכה לתאורה וכנראה שאני בדעת מיעוט, אבל אני מתקשה להבין למה חושבים שזה מוסיף ולא גורע מהעיצוב. בכל מקרה, אין ספק שבניגוד לאחיו הגרמנים והצ׳כי, הטווסקאן הוא בעל הרבה יותר בולט וייחודי.
גם בתא הנוסעים השקיעו לא מעט בעיצוב הכללי, ובעיקר בדשבורד החובר לקונסולה בין המושבים ונראה מאוד הומוגני. ישנם שלל עיטורי נחושת נאים בדלתות, דשבורד, הקונסולה והמושבים שמחזקים את הקשר למותג הספרדי. בדפנות הדלתות ובמושבי הספורט (שמוצעים כסטנדרט) יש ריפוד דמוי אלקנטרה עם דוגמת משולשים קטנטנים מחוררים דרכו. עוד נגיעה עיצובית קטנה שמוסיפה המון לתחושה הכללית, ובכלל כניסה לתא הנוסעים מרגישה פשוט טוב גם בזכות העיצוב וגם הודות למסך 15 אינץ’ ענק התופס מיד את העין. זהו הדור החדש של מערכת ההפעלה של הקונצרן מאז שהחליט לותר על כפתורים פיזיים, רק שבניגוד לדור הראשון שהיה די נוראי הפעם המערכת הרבה יותר ידידותית ונוחה. עדין צריך כמה דקות להתרגל אבל מאותו רגע השימוש בה נוח מאוד. היא תומכת אנדרואיד אוטו ואפל קארפליי. בנוסף אליו יש גם עוד מסך קטן המשמש כלוח מחוונים מול הנהג שמתכוונן עם מוט ההגה כך שהוא לא מוסתר אף פעם, וישנה גם תצוגה עילית המקרינה חיווי מערכות נהיגה האוטונומית שיודעת גם לעבור נתיבים לבד עם הפעלת האיתות.
מאחור אין בעיית מרווח לזוג מבוגרים מלבד לכפות הרגליים אם היושבים מקדימה הורידו את גובה הכיסאות, כשלמרות הגג המשתפל תא המטען עדין מציע מרווח נדיב ושימושי של 540 ליטר. חדי העין ישימו לב שלמרות העיצוב הנהדר איכות החומרים הכללית מרגישה מעט זולה עם שימוש נרחב בפלסטיק קשיח וחלול כמו גם איכות ההרכבה בכמה מקומות הייתה פחות הדוקה ממה שהורגלנו לקבל מהמותג.
התפתחות מהירה
אם אהבת את העיצוב ספק כמה זה ישנה איך הקופרה טווסקאן נוסע, כי סביר להניח שכבר הגעת להחלטה אם לקנות או לא. אבל אם בכל זאת קראתם עד לפה שווה להמשיך.
אתחיל מהסוף ואומר שעם משקל עצמי של מעל 2.2 טון זהו לא רכב ספורט. גם לא רכב ספורטיבי בשום אופן. האם זה עושה אותו פחות טוב? ממש לא. האם זה פוגע ב״פלפל הלטיני״ של המותג? כן, אבל לאו דווקא לשלילה.
קופרה טווסקאן הוא רכב פנאי נהדר לשימוש יום-יומי עבור מי שלא מחפש בהכרח את התחרות ברמזורים. בידוד הרעשים מצוין גם במהירויות בינעירוניות, ומלבד רעש צמיגים קל, לא צריך להרים את הקול בשיחה. אפשר לבחור בין 10 מצבים לרמת הרכות של המתלים. אין הבדל מהותי בין הדרגות השונות אבל כולן מציגים יכולת ספיגה טובה הן על השברים החדים בעיר והן של הגלים בכבישים הבינעירוניים. אליהם מצטרפת מערכת שמע מוצלחת של סנהייזר (Sennheiser).
גרסת ה-VZ של קופרה טווסקאן מצוידת בהנעה כפולה בזכות צמד מנועים חשמליים שיחד מפיקים 335 כ״ס ו-55.6 קג״מ (יש גם גרסה מוזל עם מנוע בודד מאחור). זה מספיק בשביל 5.5 שניות ל-100 קמ״ש מעמידה, וגם מעבר לכך היא ממשיכה לצבור מהירות בקלות. קופרה מצהירה על טווח של 512 ק״מ מסוללת 77 קוט״ש. במבחן שכלל לא מעט נהיגה ספורטיבית בהרים קיבלנו 19.5 קוט״ש ל-100 ק״מ שמתורגמים לכמעט 400 ק״מ. אין ספק שאפשר לקבל הרבה יותר ביומיום.
ניתן לבחור בין 6 מצבי נהיגה: אחיזה (traction) לשטח קל מאוד, ריינג׳ למיקסום טווח נסיעה, קומפורט כברירת מחדל, פרפורמנס לנהיגה ספורטיבית יותר וקופרה שהוא חידוד נוסף לספורט עם מתג למעבר מידי למצב זה על גלגל ההגה. בנוסף ישנו מצב אינדיבידואלי לכיול אישי.
מצב נהיגה “קופרה” הרגיש בפועל מוגזם, עם תגובת מצערת חדה ולא לינארית ותוספת משקל להגה שמרגישה מלאכותית. כמו שציינתי, זה לא רכב לתקוף כביש מפותל. דוושת הבלם לא לינארית עם מעט מאוד תגובה בתחילת המהלך ותגובה משתנה בהמשך מהלכה בין לחיצה ללחיצה, לא משרה ביטחון כשהקצב עולה. אולי זה בגלל השימוש בצלחת בלימה לא מאווררת קידמה ותוף(!) מאחור? לזכות הבלמים אציין שלא הורגשה כמעט דעיכה גם אחרי מקטע דינמי ארוך. למרות ריסון טוב של המתלים גם בסיבובים עם מעט זוויות גלגול, המשקל העצמי הגבוהה מורגש בכל שלב כמו גם ההיגוי חסר התחושה אבל חד תגובה. עדיף להשאיר אותו במצב הרך שהרגיש טבעי יותר.
מבחן הטעימה
אז האם קופרה טווסקאן היא רק נוצות והדר למראה עין או שמע יש גם תמורה לאגרה? לגבי תוכן החבילה, זהו לא רכב ספורטיבי מלבד (אולי) המראה. אבל זהו כן רכב פנאי-קופה משפחתי מעולה לשימוש יום-יומי, המציע נוחות נסיעה ובידוד רעשים מרשימים ויחד איתם טווח נסיעה ראוי ומספיק כוח לכל סיטואציה שתתקלו בה.
קופרה טווסקאן VZ – תעודת זהות
מנוע: שני מנועים חשמלים, הספק משולב: 335 כ”ס, מומנט משולב: 55.6 קג”מ, תמסורת: ישירה, הנעה כפולה, בסיס גלגלים: 276.6 ס”מ, משקל: 2,273 ק”ג, מ-0 ל-100 קמ”ש: 5.5 שניות, מהירות מרבית: 180 קמ”ש, צריכת אנרגיה ממוצעת (יצרן): 16.8 קילוואט ל-100 ק”מ, מחיר משוער: 250 אלף שקלים