עולם רכבי ה-Side By Side הספורטיביים עבר טלטלה בשנת 2017 כאשר קאן אם הציגה את המאבריק X3. עד אז שיחקה החברה הקנדית במשחק חתול ועכבר מול משפחת הרייזרים של פולאריס שהצליחה להשאיר לה אבק. מאבריק X3 טרף מחדש את הקלפים ובזכות מבנה ייחודית כשל רכב באגי, עם מפשק סרנים רחב במיוחד, גלגלי ענק של 30 אינץ’ לפחות ומנוע טורבו חזק במיוחד המציאה למעשה קטגוריה חדשה של רכבי באחה סדרתיים.
מאבריק X3 הפך ללהיט, וקאן אם דאגה לשדרג ולהשביח אותו במהלך השנים עד שכבר נדמה היה שהגענו לשיא רף היכולת ואדרנלין שניתן לייצר. אלא שהחורף הקר והארוך בקנדה (וכנראה גם העובדה שפולאריס החלה לסגור את הפער) גרמו למהנדסים לחשוב איך אפשר להמציא את הגלגל מחדש. התוצאה היא מאבריק R שנחשף בסוף הקיץ, והזדרז לעלות לישראל לשמחתם של חובבי השטח ואדרנלין המקומיים.
ספירת מלאי
המפרט הטכני של קאן אם מאבריק R מבטיח מאד. הוא נראה גדול, רחב ומפלצתי יותר מה-X3 והוא אכן כזה. עם רוחב כולל של 195 ס”מ יש לו מפשק סרנים רחב יותר בכ-13 ס”מ מה-X3, בין היתר הודות למערכת מתלים בגאומטריה שונה לחלוטין הכוללת חידוש בדמות זרוע משולש עליונה להפחתת עומסים מהמשולש התחתון והפחתת זווית הגלגול. ל-R שלדת כלוב חדשה עם בסיס הגלגלים שהתארך ב-14 ס”מ וקשיחות שגדלה ב-33% ביחס ל-X3.
החידושים ממשיכים גם למערכת ההנעה. מנוע הטורבו התלת צילינדרי גדל לנפח ליטר ועבר שורת שדרוגים הכוללים מגדש טורבו גדול יותר, וכדי להתמודד עם השהיית הטורבו הותקנה מערכת ART המנתקת הצתה לצילינדר אחד כדי להפחית את העומס הראשוני בזמן תאוצה עד לבניית לחץ הגדישה המתאים. התוצאה הסופית היא הספק שקפץ ל-240 כ”ס, מה שהופך את ה-R ל-SBS החזק ביותר כיום ביצור סדרתי, וזה לא של-X3 היה חסר כוח.
אבל המהפכה האמיתית היא בתיבת ההילוכים. תשכחו מתיבה רציפה, ואריאטור ורצועות נשרפות. בקאן אם לקחו הימור והתקינו ב-R תיבת הילוכים כפולת מצמדים בעלת שבעה יחסי העברה, עם שליטה אלקטרונית ואפשרות להעברת הילוכים ידנית באמצעות מנופים מאחורי ההגה. כמובן שיש עוד שלל שינויים נוספים במערכת המתלים, בממשק בתפעול שכולל מעתה מסך מגע צבעוני גדול. אבל זה לא באמת מעניין מישהו אחרי הנתונים הנזכרים לעיל.
כל השוני
אז יצאנו לדרך לסיבוב ראשון על ה-R מצפה רמון לעבר נחל נקרות. בתנועה הראשונית כאשר נמצאים במצב הנהיגה הסטנדרטי של המנוע ותיבת ההילוכים וההגה בתגבור מלא מצליח ה-R לתעתע לרגע. אספקת הכוח חלקה ואף מושהית בגלל תגובת הדוושה והיעדר מחץ בסל”ד נמוך, כאשר ההילוכים עוברים ברכות בלתי מורגשת כשההיגוי קליל ונטול מאמץ. ידידותי באופן מפתיע, אבל אם תלחצו מספיק חזק עדין תוכלו לייצר בקלות קצב מסחרר. אבל אף אחד לא יקנה מאבריק R בשביל להתנהל בו בנונשלנטיות על השביל.
מעבר למצב ספורט במנוע והתיבה, הסל”ד עולה באופן מידי מלווה בגרגור נוכח, הרגל דוחפת את המצערת למטה אבל לא יותר מידי כי ה-R מתעורר לחיים ויכול לנשוך בשניה אחת של חוסר תשומת לב. השהיית הטורבו מצטמצמת, רעשי היניקה של הטורבו דרך האינטרקולר שנמצא צמוד לאוזניים שלך מעצימים את תחושת התאוצה האדירה. לא בטוח שה-R מהיר בהרבה מה-X3 כיוון שהוא גם כבד ממנו, אבל אופי הפעולה של התיבה כפולת המצמדים שיורה את ההילוכים אחד אחר השני בקצב של מאג פשוט ממכר.
מכאן זה כבר משחק של שליטה עצמית. היכולות של קאן אם מאבריק R כל כך גבוהות שהמגבלות הן על כתפי הנהג. הוא כל כך ממכר ומשרה ביטחון שקל מאד להתפתות לעבור איתו את הגבול של יכולות הנהיגה שלך. שבילים מהירים, מעברים מסולעים קירות תלולים. ה-R נותן את כל הכלים לדלג בקלילות מעל הכל, אבל הוא מצריך חושים חדים כדי לתפוס אותו בזמן. זה נכון במיוחד במצב הנעה אחורית שבו הניסיון להישאר בקו ישר היא כמו ניסיון לרכב על מיירט של כיפת ברזל.
מאבריק R פשוט מדלג מעל כל קפלי הקרקע בקלילות כשהוא שומר על אחיזת הגלגלים הודות למהלך מתלים עצום של כמעט 70 ס”מ. צריך להיות במוד התאבדותי במהירויות לא שפויות כדי לגרום לו לדלג באוויר. מה שניכר לא פחות הוא שאין כמעט לחימת הגה והמתלה הקדמי החדש מצמצם משמעותית את חבטות היגוי מסלעים או קוליסים. ה-R מוצע גם בגרסה עם מתלים אדפטיביים בעלי שיכוך משתנה (Smart SHOX) המציעים שלושה מצבי פעולה קבועים בתוספת של 10,000 שקלים. המתלים מסוגלים ספק רמת שיכוך משובחת במצב קומפורט, כאשר לחיצה קצרה על מתג בגלגל ההגה להתקשח ולספק רמת ריסון עדיפה כאשר הקצב עולה. לטעמנו המתלים הללו מספקים איזון טוב ומענה מידי למגוון רחב של סגנונות נהיגה ותנאי שטח משתנים, אם כי במצב ספורט פלוס הזנב רגיש מידי גם במצב של הנעה כפולה. עם זאת רוב נהגי ההארדקור יעדיפו את ה-R בעל המתלים הרגילים (המשובחים כשלעצמם) שמאפשרים כיוון וכיול מדיוק וספציפי יותר להעדפות הנהג.
תלונות? באמת שניסינו. אפילו מסך המגע נראה טוב ובעל ממשקים פשוטים לתפעול, אם כי הוא פחות מגיב במידיות כאשר מנסים לתפעל אותו עם כפפות. גם בורר ההילוכים האלקטרוני מרגיש לנו רגיש מידי עבור כלי כזה ומתגי הבורר צריכים לחיצה נחושה כדי לשלב למצב הנבחר. אבל אלו באמת זוטות.
הכי טוב שיש?
קאן אם מאבריק R הוא לא כלי שמתאים לכל אחד, פשוט כי לא כל אחד יכול למצות את הפוטנציאל האדיר שלו בכל סוג שטח. אנשי קאן אם הצליחו להתעלות וליצור כלי שגורם ל-X3 להרגיש פתאום כלי שפוי והגיוני לטיולי משפחות (והוא ממש לא). למכונת האדרנלין האדירה הזו יש מחיר, והוא גבוה. קאן אם מאבריק R מריף את הרף גם בגזרת המחיר, שמתחיל ב-360 אלף שקלים. זה המון כסף, אבל אין שום כלי גם במחיר כפול שמסוגל לספק יכולת, ביצועים והנאה כמו של מאבריק R. תהיו בטוחים שזה לא מה שירתיע את מי שרוצה את הדבר הכי הכי בשטח.
קאן אם מאבריק R – תעודת זהות
מנוע: 999 סמ”ק, 3 צילינדרים, מגדש טורבו, הספק: 240 כ”ס, תיבת הילוכים: כפולת מצמדים, 7 יחסי העברה, תמסורת: הנעה כפולה בשילוב חשמלי, הילוך כוח, בסיס גלגלים: 274 ס”מ, מרווח גחון: 43.2 ס”מ, משקל: 1,016 ק”ג, מחיר: 360,000 שקלים