הפעם הראשונה שפגשנו בסקאלה היה באירוע החשיפה שלה. הוא נערך כאן, בארץ הקודש. בפתח-תקווה אם לדייק. מאות עיתונאי רכב מכל העולם הגיעו לאירוע הזה – השקה רשמית ראשונה של מכונית חדשה לגמרי כאן בישראל. אומר משהו על מה שסקודה חושבת על השוק המקומי. הפעם השנייה כבר הייתה בנהיגה בניכר, באירוע ההשקה הדינאמית. ועכשיו כאן, על כבישי ישראל, מרגישה כבר מוכרת.
הסקאלה משתמשת בפלטפורמת MQB A0 של קונצרן פולקסוואגן, אבל עם טוויסט צ’כי. בסיס הגלגלים כאן ארוך יותר משאר האחיות לפלטפורמה בכדי לייצר תא נוסעים מרווח מעוד סופר-מיני. כזה שלוטש עיניים לקומפקטיות עדכניות. מה שאמור להוביל לעלויות נמוכות יותר, ומוביל בפועל, הוא המתלה הפשוט מאחור והסתמכות על מכלולים מוכרים ממקומות אחרים בקונצרן.
זה אומר שמכונית המבחן מצוידת במנוע שלושת הציל’ בנפח 1.0 ל’, כאן עם הספק של 115 כ”ס. גם תיבת ההילוכים שצמודה אליו מוכרת וכך גם ההנעה הקדמית. גם המראה משדר את אותה סולידיות המוכרת מדגמים אחרים של סקודה.
כניסה לתא הנוסעים מגלה אכן מרווח נאה מלפנים ומאחור. תא הנוסעים מרגיש נעים למדי לכך אחראיים הנדסת האנוש המוכחת, מסך המידע הגדול וגם תנוחת הנהיגה הטובה. למי שבחנייה של אשתו יושבת אותה הפלטפורמה, קל מאוד להרגיש כאן בבית. מצד שני קל להצביע על הנגיעות הקטנות שהופכות את תא הנוסעים של סקודה סקאלה לנעים יותר. ריפוד, הפס לרוחב הדשבורד, ההגה הבשרני והקטום. יותר מסופר-מיני, פחות מקומפקטית משפחתית יקרה.
על הכביש ממשיך אותו מופע יעיל. לסקאלה אין בעיה להציג איכות נסיעה עדיפה על הראפיד שאת מקומה היא יכולה למלא. זה לא שהיכולת מרהיבה, אבל ספיגת מהמורות עירוניות נעשית באופן טוב יותר כשרק שברים חדים ורצופים נותרים ללא מענה. יחידת ההנעה נמרצת למדי, וגם מציעה פעולה רהוטה בהשוואה מנועי טריפל אחרים. גם כאן ה-DSG ממהרת להעלות הילוכים, כמו כל בנות מינה, ואז לוקחת קצת זמן בהורדה שלהם. גם כאן מצב S בתיבה, יימנע ברמה מסוימת את התופעה.
העניין עם הסקאלה, זו היעילות (שוב המילה הזו). היא מרווחת, מאובזרת במידה (עוד על זה בהמשך), הביצועים טובים, התנהגות הכביש בטוחה. היא לא מושכת תשומת לב מיוחדת מהסביבה או ממי שיושב בתוכה. היא פשוט מתפקדת היטב בכל משימה. ויש כאן את התבלין הגרמני הזה, שאפשר למצוא בכל רכבי הקונצרן. משהו בתחושה המוצקה והיציבה הזו. אם זו איכות ההרכבה או האופן בו היא מתקדמת על הכביש. משהו שמשרה הרבה ביטחון.
הבטחתי שנגיע לאבזור. אז הסקודה סקאלה מצוידת באופן נאה למדי. הזכרתי את מסך המולטימדיה המצוין, ויש גם מערך בטיחות מתקדם ומקיף. מעבר לזה יש דברים די טריוויאליים שחסרים כאן. למזגן המכאני הפשוט אפשר להתרגל. בעצם, גם לחסרונה של מצלמת רוורס. אבל למה? מהסיבה הפשוטה שהסקודה הזו נותנת את הקונטרה שלה במקום אחר. בממדים של משפחתית קומפקטית במחיר זול משמעותית. מכאן שהסיפור שלה, הוא כזה של היגיון ותמורה. סיפור שעשוי לקרוץ לאלו, שרוצים יותר בפחות.
נתונים: 999 סמ”ק, טורבו, 115 כ”ס ב-5,500 סל”ד, 20.4 קג”מ ב-2,000 סל”ד, 1,299 ק”ג, 18.2 ק”מ/ל’ (יצרן), 9.9 ש’, 199 קמ”ש מחיר: 118,000 שקלים