סיטרואן C4 קקטוס 1.2 ל’ אוט’ ‘פאן’
בעד: מראה, תחושות, מחיר
נגד: לא תמיד מעודנת
סיכום: מושכת
נתונים: 1,199 סמ”ק, 110 כ”ס ב-5,500 סל”ד, 20.9 קג”מ ב-3,500 סל”ד, 1,050 ק”ג, 13.6 ק”מ לליטר (במבחן)
כבר שנתיים שמסתובב כאן סיטרואן C4 קקטוס ולמרות מראה שמצליח להיות גם חינני וגם מסוקס לא רואים מספיק ממנו על הכביש. הסיבה פשוטה למדי, היעדרה של אופציה אוטומטית הפכה אותו ללא רלוונטי עבור חלק גדול מהקהל הישראלי. כעת, אמורה דרכו של סיטרואן C4 קקטוס להיות קלה יותר עם גיוסה של תיבת הילוכים פלנטרית בעלת שישה יחסי העברה (יפנית למהדרין) למערך ההנעה של הקקטוס. סיטרואן הזמינה אותנו לנסות אותה על פני מאות ק”מ של כבישים ישראלים מאתגרים ואנחנו נעתרנו להזמנה.
גרסאות, אבזור, מחירים
נגיד את זה כבר עכשיו, זה כמעט בדיוק אותו הקקטוס שאנחנו מכירים ואוהבים עוד מפגישתנו הראשונה איתו, בהשקה העולמית שנערכה בהולנד. הסיבה לכבודה התאספנו כאן היא כאמור הגרסה האוטומטית החדשה. אז התיבה האמורה משודכת אל מנוע ה-1.2 ליטר טורבו המוכר (110 כ”ס) והמחיר עודכן ל-105,000 שקלים. בתקופת ההשקה (עד להודעה חדשה) מוצעת הקקטוס במחיר עגול ומפתה של 100,00 שקלים. ההבדל הברור והעיקרי מבחינת האבזור הם חישוקי ה-17 אינץ’ הנאים שמגיעים עם הגרסה האוטומטית.
פריט האבזור השני שהותקן במכוניות המבחן הוא מערך מולטימדיה חדש שפותח על ידי היבואן (בשיתוף חברת פוינטר). המערכת הזו משתמשת במסך המגע המקורי של סיטרואן C4 קקטוס ומשלבת בתוכה אפליקציות שימושיות (ווייז, רדיו אינטרנטי וכו’) וגם מערכות שירות (הזמנת טיפול, מוקדי סיוע וכו’). עלותה של המערכת עומדת על כ-4,000 שקלים אך היא נמכרת כרגע עבור 990 שקלים. ועוד עניין אחד שקשור בכסף, או שמירה עליו ליתר דיוק, סיטרואן C4 קקטוס על כל גרסאותיה מקבלת מהיום אחריות של 5 שנים מפגוש לפגוש. עכשיו בוא נראה איך זה נוסע.
מה השתנה?
לא הרבה כאמור, סיטרואן C4 קקטוס היא מכונית תקציב שמשלבת בתוכה הרבה פתרונות חכמים וגם הגרסה האוטומטית שלה נותרה כזו. הגאונות האמיתית מסתתרת כאן מתחת לעיצוב, עם תכנון מדוקדק של כל חלק במטרה לחסוך במשקל מחד ולנצל את המרחב מאידך. וזו סיטרואן במיטבה, בלי אבל ובלי כמעט. שב על המושבים אדירי הרוחב מחד ואז הבט בהם מהצד בשביל לראות כמה הם דקים ביחס למקובל – כל זה בשביל לפנות מקום לברכי היושבים מאחור.
או לחילופין חפש את מתזי המים לשמשה הקדמית. לא תמצא אותם – הם משולבים בתוך המגבים בשביל לחסוך עוד כמה מאות גרמים. עוד נקודת חוזק של הקקטוס מסתתרת בתא הנוסעים. זו מכונית תקציב, זולה, שלא גורמת לך להרגיש כך. בחירת החומרים מצוינת, העיצוב מקורי ופשוט כיף לשהות בתא הנוסעים הזה. ועדיין אותן שתי נקודות של חסכון בכסף ובמשקל מסתתרות כאן בתא הנוסעים הזה. מחסור בפתח אוורור ימני לנוסע (הוא צריך להסתפק בפתח אוורור מרכזי גדול) וחלונות אחוריים שמציעים פתיחה מוגבלת למדי. מעבר לזה המרווח עדיין מפתיע לטובה (זו בסוף היום מכונית סופרמיני מוארכת) גם לארבע מבוגרים. זו קקטוס…
איך זה מרגיש?
רוב הזמן זה מרגיש מצוין. השילוב בין יחידת ההנעה הזו לתיבה החדשה עובד טוב. ההחלפות מעדיפות באופן ברור חלקות ונעימות על מהירות ואגרסיביות וזה מתאים יופי לאופי של סיטרואן C4 קקטוס. הביצועים על הנייר טובים (9.7 שניות, 188 קמ”ש) ומרגישים כך גם על הכביש. לא מפתיע כשזוכרים את נתון המומנט ונתון המשקל. סיטרואן C4 קקטוס ממשיכה להיות נעימה וסופגת גם בגרסתה האוטומטית. לפעמים אלו המיתלים שתורמים לנוחות לפעמים אלו המושבים הגדולים והנוחים. בשורה התחתונה על רוב פגעי הכביש הנוחות טובה.
מה שכן חודר על התא, אלו רעשי כביש (באופן בולט על כביש משובש) ורעשי רוח (בשיוט מהיר). אם נגענו בנוחות, בתחילת נסיעה ניתן היה להרגיש רעידות קלות מהמנוע (אופייני למנועי שלושה צילנדרים) שקצת פגמו שתחושה הנעימה הכוללת. בכל הקשור להתנהגות הכביש מציגה הקקטוס התנהגות רהוטה למדי במגבלות עם תגובות שלדה טובות. ההגה מרגיש קל ולא מדויק מספיק ברבע המהלך הראשון וזוויות הגלגול מורגשות ככל שעולה העומס. וזה מביא אותי לחוסר ברור של אביזרי בטיחות מתקדמים בקקטוס. מערכת העזר המתקדמת היחידה כאן היא מערכת של מובילאיי, זו שיתרונה הגדול הוא היכולת לכבות אותה.
שורה תחתונה
ברמת המחירים בה משחקת סיטרואן C4 קקטוס (ולא משנה אם זו האוטומטית או הידנית) אין לה מתחרות לטעמי. כל מכונית בסביבת המחיר הזו מרגישה כמו מוצר אפור ומשעמם לידה. שב בתא הנוסעים של אחת כזו ותראה שמכונית זולה לא חייבת להיות משעממת ומעליבה, היא יכולה להיות משמחת ומחמיאה. זו לא מכונית מושלמת, אתה כבר אמור לדעת שאין דבר כזה, בטח לא ב-100,000 שקלים. היא כן אחת המכוניות הכי אטרקטיביות וססגוניות בסגמנטים העממיים, והתיבה האוטומטית תתן ליותר אנשים להנות ממה שהיא יודעת להציע.