מרצדס SL400 ‘רודסטר’
בעד: עשויה היטב
נגד: וזה מתבטא במשקל
סיכום: סמל סטטוס
נתונים: 2,996 סמ”ק, 367 כ”ס בין 5,500 ל-6,000 סל”ד, 50.8 קג”מ בין 2,000 ל-4,200 סל”ד, 1,735 ק”ג, 7.9 ק”מ/ליטר (במבחן)
לפעמים אתה נתקל במכוניות שאין בהן הגיון. מרצדס SL400 היא בדיוק אחת כזו. אורכה 463 ס”מ אבל היא יכולה לאכלס רק נהג ונוסע. היא עולה קצת יותר ממיליון שקלים אבל לא מהירה או מתגמלת לנהיגה כמו חלק מאחיותיה שנמכרות באותה סביבת מחיר. והדבר הכי חסר הגיון בה הוא הגג הנפתח, בטח בזמן שהשמש של יולי נמצאת בשיא עוצמתה מעל ראשנו המאדים. אבל, למרות כל חוסר ההיגיון הזה, מצאתי את עצמי עובר עוד ק”מ ועוד ק”מ ולא ממש רוצה להפסיק.

גרסאות, אבזור, מחירים
מרצדס SL400 היא גרסת הכניסה לעולם הרודסטרים למיליונרים של מרצדס. אל תבלבל את המילים “גרסת כניסה” עם גרסה זולה חלילה. ה-SL400 בצורתה הבסיסית ביותר נמכרת כאן ב-1.05 מיליון שקלים ומי שרוצה את השלב הבא יידרש לשלם כמעט 1.3 מיליון שקלים בשביל ה-SL500 ויותר מ-1.6 מיליון עבור גרסת ה-AMG.
מרצדס SL400 מרגישה מאובזרת ומפנקת למדי. ברכב המבחן היו מושבים חשמליים מחוממים ומקוררים. לימי החורף הקרים (כשיגיעו) יש כאן את מערכת “צעיף האוויר” שעוטפת את צוואר הנהג באוויר חם. רוב תא הנוסעים עטוי בעור משובח ואיפה שאין עור יש אלומיניום אמיתי. איפה שאין עור אמיתי ואין אלומיניום, אמיתי, יש עץ. כן, אמיתי. קשה להגיד שיש הרגשת חוסר בתא הזה. דף הנתונים מספר בין השאר על מערכת סיוע לבלימת חירום, תאורת LED וחישוקי 18 אינץ’ אבל לא מצאנו כאן את הדור האחרון והמקיף של מערכות הבטיחות המתקדמות שאנחנו מכירים מדגמי הסדאן של החברה.

מה השתנה?
מתיחת הפנים שחוותה סדרת ה-SL באפריל 2016 נגעה כמעט בכל תחום. אם זה הגוף שעשוי כולו אלומיניום, המנועים ששופרו והעיצוב שעודכן. המרצדס SL400 עדיין מתבססת על אותם מאפיינים של מכסה מנוע ארוך וצללית נמוכה, אך כעת עיצוב החזית הומוגני ונאה יותר. גם בליטות הכוח שנוספו על מכסה המנוע גורמות לשינו מבורך במראה.
מנוע ה-V6 כפול המגדשים של ה-SL400 קיבל תוספת הספק קלה של 35 כ”ס והוא משודך לתיבה ה-9G-TRONIC בעלת 9 יחסי העברה. התאוצה למאה ירדה אל מתחת לקו ה-5 שניות (4.9 שניות אם לדייק). עוד חדשה לפי מרצדס היא מחיצת הגג המתקפל בתא המטען. פעולתה כרגע אוטומטית והיא נפתחת מעצמה גם בזמן פתיחת מכסה תא המטען.

איך זה מרגיש
תא הנוסעים מרווח והמושבים נוחים, מאווררים ותומכים אקטיבית. השינויים המדודים גורמים לה להיראות טוב מבחוץ ולהרגיש ככה גם מבפנים. עיצוב התא לא מדבר בשפה העדכנית של מרצדס (צריך לזכור שהדור הזה הוצג ב-2012) כך שהתחושה איכותית מאוד גם אם לא מעודכנת במילה האחרונה של מרצדס.
לחיצה על כפתור ההנעה מביאה תשובה הולמת לכל שאלה. ה-V6 כפול המגדשים מציע תגובת דוושה פנטסטית בכל הקשור למנועים מוגדשים ויחד עם חלוקה יעילה של כל-כך הרבה יחסי-העברה אין לו בעיה לטוס לפנים מחד, או לשייט בנינוחות מאידך.
זו מכונית נוחה למדי, בוודאי שעל הכביש המהיר והאיכותי יותר. בתוך העיר הצמיגים בעלי החתך הנמוך קצת מקשים על ספיגת מהמורות חדות שפה. זה הזמן לציין שגם עם גג פתוח, עם חלונות מורמים ומסך האוויר מורם מאחור, הנסיעה המהירה, שקטה ונעימה באופן יחסי כשהמערבולות נותרות מחוץ לתא.
את הצד הקרוזרי ממלאת ה-SL על הצד הטוב ביותר. עם תחושה יוקרתית אמתית ובלי לדרוש או לגרוע דבר מאיכות חייו של הנהג. בצד הרודסטרי והאתלטי יותר אני מגלה הגה קל למדי שלא מספיק מדויק ברבע ההפניה הראשונה שלו. יש כאן המון אחיזה ויכולת אבל גם לא מעט משקל וניתוק. ואם דיברנו על ניתוק – בקרת היציבות לא מתנתקת במלואה ולא מאפשרת לך להנות באמת מ-50.8 קג”מ שנשלחים אל הגלגלים האחוריים. אבל צריך לזכור שמי שניחן בשילוב הנדיר בין נטיות חוליגניות לחשבון פתוח ילך כנראה על גרסת ה-AMG – זו מקבלת עם חיוך והבנה דרישות מאין אלו. צריכת הדלק המשולבת במבחן עמדה על 7.9 ק”מ/ל’. אבל אני חייב להודות שדוושת האלומיניום הימנית הייתה צמודה לשטיח העבה במשך רוב הזמן.

שורה תחתונה
מרצדס SL400 היא גרסת כניסה לעולם שכולו טוב. עולם של עיצוב, של איכות, של ביצועים, החיים הטובים בשתי מילים. זו גם כניסה לעולם של מסורת – עברו יותר מ-60 שנה מאז שהוצגה ה-SL הראשונה.
ואם נגענו באותה SL, נזכיר ששתי האותיות האלו מציינות את המילים ‘ספורטליש-ליכט’, שזה בגרמנית ספורטיבית קלה. או משהו בסגנון. ה-SL היא כבר מזמן לא אותה SL מבוססת מכונית מירוץ מקורית. זוהי מכונית מהנה ומרשימה בדרכה. דרך אחרת. היא לא כובשת אותך עם חדות יוצאת דופן או יכולת לתקשר איתה ברמה אינטימית. היא נותנת לך ליהנות מהרוח בשיער בזמן שהיא עוטפת אותך בניחוח יוקרתי. ניחוח משכר, שגורם לך לחשוב שאתה מתקרב למרינה במונטה-קרלו, גם כשאתה תקוע במסובים.