עם הכניסה לעשור השלישי של שנות ה-2000 וולוו שמה לעצמה מספר יעדים, וביניהם להיות מובילה טכנולוגית, לשפר את בטיחות רכבי המותג וכמובן לבצע מעבר מלא אל עבר ההנעה החשמלית עד לשנת 2030. בין לבין רוצים השבדים לחצות את רף ייצור מיליון מכוניות בשנת 2025. הדרך לשם עוברת דרך הגדלת היצע הדגמים ופניה לנישות חדשות, וזה בדיוק מה שמוטל על EX30 הקטן.
וולוו תולה ב-EX30, רכב הפנאי הקטן ביותר של וולוו, את התקוות על מנת להשיג את היעדים הללו, וזאת בעיקר משום שהדגם החדש פונה לקהל לקוחות חדש, גם לאור גודלו הפיזי וגם לאור תמחור תחרותי הדומה לתמחור רכבי בנזין מקבילים.
וולוו EX30 מבוסס על פלטפורמה זהה לאחיו מבית ג’ילי: סמארט #1 וזיקר X. וולוו מבדלת את הדגם שלה באמצעות עיצוב שונה, מערכות בטיחות מתקדמות ומתן דגש על קיימות. מערכות הבטיחות אותה שילבה וולוו בדגם החדש משלבות מצלמות ורדארים לטובת בטיחות גבוהה יותר בנסיעה בעיר, מערכת לשמירה על מרכב הנתיב שמסוגלת לסטות לצד הנתיב במידה ותחלפו ליד רכב רחב בנתיב לצידכם, התרעה על רוכב אופניים או אופנוע לצידכם בעת פתיחת הדלת, ומערכת משופרת לבקרה על ערנות הנהג. בהיבט הקיימות וולוו דואגת ש-25% מהאלומיניום ו-17% מחומרי הפלסטיק המרכיבים את וולוו EX30 יגיעו ממקורות ממוחזרים.
בניגוד למקרים אחרים בהם הרכב מושק קודם בחו”ל ורק לאחר מכן בישראל, ה-EX30 כבר הושק בחודש דצמבר 2023 בישראל (אך טרם נמסר ללקוחות) ולכן אנו יודעים לספר לכם על הגרסאות, רמות הגימור והמחירים. וולוו EX30 משווק בישראל בשלוש גרסאות: Single Motor בעלת מנוע המספק 272 כ”ס וסוללת 51 קוט”ש, Single Motor Long Range בעלת מנוע זהה וסוללת 69 קוט”ש וגרסת-Twin Motor Performance עם סוללת 69 קוט”ש המספקת אנרגיה לזוג מנועים בהספק משולב של 428 כ”ס. טעינה מ-10% ל-80% תארך תוך כ-26 דקות, ושתי הגרסאות הבכירות מוצעות בישראל בשתי רמות גימור: Plus ו-Ultra. מחירי הגרסאות נעים בין 189,900 שקלים לגרסת הבסיס ועד 254,900 שקלים לגרסה הבכירה, שהיא אגב, הוולוו המהירה ביותר אי פעם עם נתון תאוצה מרשים של 3.6 שניות מעמידה ל-100 קמ”ש.
חזיתו של ה-EX30 מספקת משב רוח רענן בקו העיצובי של וולוו משום שהיא אינה כוללת את השבכה הקדמית המזוהה עם המותג שנים רבות. יש שיאהבו יותר ויש שיאהבו פחות אך אין ספק שהחזית החדשה מצריכה הסתגלות מסויימת. לצד הסמל שבחזית זוג יחידות תאורה המעוצבות בהשראת פטיש נורדי, כחלק מהקו העיצובי הנוכחי של החברה. מבט מהצד חושף חישוקי ענק בקוטר “20 בגרסה הבכירה בעיצוב ייחודי וקורה C רחבה הכוללת את שם הדגם. מראות הצד הותקנו במקום פחות שגרתי, והן מספקות ראות מצוינת לנהג. מאחור, יחידות התאורה זוכות לחיבור נאה ביניהן, שמדגיש את רוחבו של החלק התחתון, יחד עם עוד יחידות תאורה נפרדות על קורה C.
שינוי נוסף בגישה נחשף בעת פתיחת הדלת, שמתבצעת באמצעות כרטיס אותו יש להצמיד לקורה B. תא הנוסעים עוצב באופן מאד מינימליסטי עם חסכון קפדני במתגים. כבר התרגלנו לתפעל את מערכת בקרת האקלים ברכבים אחרים באמצעות מסך המולטימדיה, אך ב-EX30 וולוו לקחה את הנושא צעד אחד קדימה. כמה קדימה? במידה ותרצו לראות באיזו מהירות אתם נוסעים, להדליק את אורות או לכוון את מראות הצד, תאלצו לעשות זאת באמצעות מסך המולטימדיה הענק בגודל “14.3.
גימור תא הנוסעים משלב בין מספר חומרים בצבעים שונים שאיכותם אינה משדרת פרימיום, אך היא בהחלט משדרת תחושה נאמנה להצהרת החברה בנוגע לשימוש בחומרים ממוחזרים. מערכת השמע האיכותית מבית הרמן קרדון כוללת, בין השאר, “סאונד בר” קדמי הנמתח לאורכו של כל הדשבורד. עוד פרט חריג הוא תא הכפפות, שממוקם במיקום נוח למדי במרכז הקונסולה ונפתח גם הוא, איך לא, באמצעות מסך המולטימדיה. מושב הנהג והנוסע לצידו מתגלים כרכים יחסית ומספקים תמיכה נאותה לגב, אך בסיסם קצר מידי לטעמנו. מבט מעלה חושף גג פנורמי מרשים בגודלו שאינו כולל אפשרות כיסוי בימי הקיץ החמים.
המושב האחורי מציע מרווח ראש מכובד אך מרווח ברכיים יהיה בעייתי לגבוהים. לטובת הנוסעים שמאחור מוצעים שני שקעי טעינה, תאורה אישית לכל נוסע וכיסים בגב המושבים הקדמיים. חסרו לנו פתחי מיזוג ומשענת יד בגב המושב. ל-EX30 תא מטען קדמי קטן בנפח 7 ליטרים המיועד לכבל טעינה ותא מטען אחורי בנפח 318 ליטרים המציג רצפה כפולה, ארבע טבעות עגינה, שני ווי תליה ושקע טעינה 12 וולט.
נוהגים
נציין כי במסגרת ההשקה נהגנו במסלול שנקבע מראש המשלב נסיעה בעיר ובכביש מהיר שהיה לצערנו ישר ברובו. מהמעט שטעמנו נוכל לספר כי ה-EX30 התגלה כרכב נוח ושקט, ובגרסת המנוע היחיד לא נרשם מחסור בכח בשום תוואי דרך. מיותר לציין שהגרסה הבכירה סיפקה תאוצות מרשימות למדי לצד יכולת הורדת כח, גם בכביש רטוב, טובה במיוחד. מסך המולטימדיה מציע אפשרות בחירה במצב נהיגה באמצעות דוושה אחת, אך חסרה לנו האפשרות לכיוון רמות שונות לבלימה הרגנרטיבית.
לסיכום
וולוו EX30 פונה לקהל לקוחות חדש בזכות מחיר נמוך יחסית למותג פרימיום ומציג עיצוב רענן ונאה, יחידות הנעה חזקות ומערכות בטיחות משופרות. לחובתו רשמנו מרווח ברכיים מצומצם במושב האחורי, גג שמש שאינו כולל אפשרות כיסוי ואיכות חומרים שאינה עומדת בקנה אחד עם קטגוריית הפרימיום (אם כי חשוב להדגיש כי מדובר בחומרים ממוחזרים). על התחושות מאחורי ההגה, על צריכת האנרגיה ועל התמורה למחיר נוכל לספר לכם לאחר מבחן דרכים מלא שנערוך בכבישי ישראל.
וולוו EX30 – תעודת זהות
מנוע: חשמלי אחורי, הספק: 272 כ”ס, מומנט: 35 קג”מ, תמסורת: ישירה, הנעה אחורית, בסיס גלגלים: 265 ס”מ, משקל: 1765 ק”ג, מ-0 ל-100 קמ”ש: 5.7 שניות, מהירות מרבית: 180 קמ”ש, צריכת אנרגיה ממוצעת (יצרן): 16.7 קילוואט ל-100 ק”מ, מחיר: החל מ-190 אלף שקלים