ב.מ.וו M240 מזכירה לנו שהרי מילים נכתבו ונאמרו על הנושא שנמצא לפנינו היום. הכוונה היא לא לב.מ.וו המעטרת את עמודים אלו, אלא לשחיקה ההולכת ומתגברת בכל הקשור למכוניות שמיועדות לחובבי ההגה. ואם נתכנס לכיוון הב.מ.וו הזו, לא פחות מילים שטפו את המותג הגרמני מאותם חובבים בהולכם אל הנעה קדמית המיועדת לזרם הרוכשים המרכזי ונטישת ההנעה האחורית האהובה בדגמיה הקטנים. ואם לחדד עוד יותר, הדגמים החזקים של סדרה 1 ו-2 היו למעשה הביטוי הנאמן האחרון לקונספט שהפך את ב.מ.וו לאייקון שהיא. השילוב בין מנוע חזק, גוף קטן והנאה אחורית, הוא מתכון שהוביל את החברה הזו עשורים רבים, וגרם לכולנו לחלום.
וכעת דברי שבח. קברניטי החברה מודעים היטב לכל המוזכרים מעלה, וגם יודעים שקיצם קרב. חרב החשמל מונפת מעל צווארם. מעל צווארנו. וכך, במעין הפתעה אחרונה, גמלו בליבם החלטה, סדרה 2 קופה מונעת הבנזין האחרונה, תהיה נאמנה לעקרונות הישנים. וכך למרות שהמכונית הזו, ב.מ.וו M240, אמורה להשתמש במכלולי סדרה 1 המונעת מלפנים, היא עושה שימוש דווקא במכלולי סדרה 4, זו מאפשרת את שליחת הכוח האמור אל הגלגלים האחוריים. נכון, היא כבר לא כל-כך קטנה ב.מ.וו M240 הנוכחית, היא גם קצת כבדה יותר ויקרה משמעותית. אבל נוכח סערת החשמל שמסביב, לא נלין על כך. לישראל מגיעה גרסת ההנעה הכפולה, זו מעבירה את עיקר הכוח אל הגלגלים האחוריים ומשתמשת בקדמיים בכדי לייצר יותר אחיזה על משטחים חלקלקים ובתנאי עומס אחרים. עוד נחזור אליה.
גם על העיצוב לא. יש מי שאהבו יותר את מראה ה-2 הזו ויש לא מעט שהגיבו בצורה הפוכה. כך או כך, לפני מרכב שלוש קופסאות עם שתי דלתות תצורה שהפכה היום כבר לקלאסיקה נדירה. הכניסה לתא הנוסעים מותירה תחושה כמעט אנלוגית אף היא. יש כאן כמובן את כל הרפרטואר הבטיחותי והאיבזורי הנדרש היום, אבל זו מרגישה עדיין כמו ב.מ.וו ולא כמו מוצר שתוכנן על ידי יצרנית טלפונים חכמים. וכן, הדברים החשובים באמת, המושבים, תנוחת הנהיגה, תחושת ההגה בידיים, עדיין כאן, משובחים כתמיד.
בחזית ב.מ.וו M240 נמצא את מנוע ששת הציל’ המוגדש והוותיק למדי של ב.מ.וו. שלושת הליטרים מפיקים כאן 374 כ”ס וקצת יותר מ-50 קג”מ מספיק בכדי לתת לקופה השוקלת יותר מטון וחצי ביצועים מצויינים. בחסות ההנעה הכפולה כאן, הוא מזנק במעלה הסל”ד, יורה את כוח דרך התיבה המהירה למדי אל הגלגלים. דוחף אל עבר הקו האדום, מייצר נהמה גרונית ומטיס את המכונה הזו לפנים. בין אם זו יציאה מהמקום, עקיפה או יציאה מלאת כוונות מעיקול, התגובה כאן מרשימה, מיידית (ביחד למנוע מוגדש) ואף מחשמלת. את מלוא יכולתו הוא מציג כמובן במצבי הנהיגה הספורטיביים יותר, במצבים הרגועים יותר הוא עגול, שקט ונינוח.
בין שלל הכפתורים המאפשרים תפירת יכולת לפי העדפת הנהג, יש גם כאלו המאלחשים ואף מבטלים לחלוטין את מערכות הבטיחות. ומעבר לאלו נגלה אופיה האמיתי של ב.מ.וו M240 הזו. ושם מעבר לגבולות הנהיגה וההיגיון נגלה שה-240M היא אולי לא כל מה שפיללנו לו, אבל היא בהחלט אחת הדוגמאות האחרונות למכונת נהיגה בסביבה. אפשר לתהות למה לישראל מגיעה דווקא גרסת ההנעה הכפולה ולא זו הטהורה יותר. אפשר לתהות למה מכונית כזו צריכה לשקול 1.6 טון. ואפשר גם, להנות מההגה המדויק, עם הפעולה הטבעית ומשקלו הטוב. אפשר להעריך את שליטת הבולמים בגוף, גם תחת עומס לא מתון כלל.
אפשר להתפעל שוב משוב מיחידת ההנעה הזו ותגובות השלדה שמאפשרות לך לשלוח את ה-240M הזו לתוך פניות עם זנב שיודע לפסוע קלות תחת כוח וליישר אותך היישר אל מחוצה להן, עם כל האושר שביצוע מדויק כזה יכול להסב. כאן אפשר להעריך גם את ההנעה הכפולה הזו. מצד אחד היא מאפשרת משחקי אחוריים קלים, ולצד זו גם מייצרת מספיק משיכה בשביל להיות סופר-מהירה בכל סיטואציה. לאלו שמבקשים החלקות כוח ארוכות ומעשנות, כראוי ממכונה עם שם וסימולים כאלו על אחוריה – זה לא המקום. ההנעה הכפולה מכוונת לתת לך טעימה מאלו, אבל תמיד שומרת על הגבול. פעולתה של זו, לא תמיד צפויה, מה שמקשה עוד יותר.
אז כן, היינו מעדיפים אותה עם יותר פידבק מההגה, הנעה אחורית ואפילו חלילה עם גיר ידני. ואז היינו מקבלים מכונית חוליגנים, בין האחרונות בנותרו בסביבה. אבל להנעה הכפולה יש יתרונות כפי שגילינו בתאוצה מזדמנות מהמקום מול מכוניות חזקות יותר עם הנעה אחורית בלבד. אבל החיים זה לא מיאוצי רמזורים והמשיכה שיצרה ההנעה הזו בימי המבחן (הקצת גשומים) נתנה הרבה אחיזה ושקט נפשי. עם כל הבקרות מנותקות גם ההנעה הכפולה הזו, לא תציל את הנהג הממוצע. על כביש חלקלק, תחת תאוצה במלוא הכוח במהירות תלת ספרתית, נוכחנו בכך. האחוריים איבדו לרגע אחיזה תחת כוח, תיקון מהיר בהגה וה-M240 כבר קוראת לגלגלים הקדמיים לעזרה. לא היה קשה להשתלט על הקפיצה הזו, אבל היא היתה שם. יש כאן הרבה כוח, שבתנאים כאלו מתגבר על האחיזה, ועדיין דורש נהג מיומן בכדי לכוון אותו ואותה. הפעולה של מערכת ההנעה הזו לא ישירה וצפויה לעיתים. אבל כל אלו כאמורים נמצאים במקומות אליהם אנחנו ואתם נגיע, אבל לא ממש רלוונטים לשאר הלקוחות של המכונית הזו.
אבל, עם כל הטרוניות האלו, שמקומן במקום אחר ובזמן אחר, ה-240M זו פשוט מכונית שכיף לשהות בה, לנהוג אותה, לשמוע ולהרגיש אותה. הסתכלו סביב. כמה כאלו עוד נותרו בעצם. בדיוק כמספר האנשים שעדיין מחפשים אותן. מתי-מעט. ואל דאגה, לכל אלו שלא טרודים בענייני דה-שלדה, יש אופנתית-ספורטיבית חדשה, כזו שבנויה היטב ומחמיאה ליושבים בה.
מנוע 6 ציל’, טורבו, 2,998 סמ”ק הספק 374 כ”ס מ-5,500 סל”ד ל-6,500 סל”ד מומנט 50.98 קג”מ מ-1,800 סל”ד ל-5,000 סל”ד משקל 1,765 ק”ג 0-100 קמ”ש 4.3 שנ’ מהירות מרבית 250 קמ”ש מחיר 440,000 שקלים