בשנתיים האחרונות שוק הרכב הישראלי נמצא תחת חדירה מאסיבית של מותגי הרכב מסין, שמתקבלים כאן במפתיע באהדה וארנקים שלופים. אחד המותגים הראשונים בגל הסיני הוא איוויז (Aiways) שמצליח להיות יוצא דופן במציאות שבה “קרוסאובר חשמלי מסין” כבר הפך למשהו גנרי, ומצד שני ממחיש את ההזדמנות שפתח עידן החשמל עבור הסינים להסתער על המערב.
בניגוד לרוב המותגים הסיניים, מאחורי איוויז לא עומדת יצרנית רכב ענקית או חברה תעשייתית גדולה. מדובר בחברה שהוקמה בשנת 2017, גייסה משקיעים ושלל מוחות מתעשיית הרכב המערבית שעבדו בוולוו וב.מ.וו, ויצאה לדרך כמעין סטארטאפ מוטורי שמכוון לשווקי המערב. נכון לעתה איוויז כלל לא מוכרת מכוניות בסין, כשעד לא מזמן ייצרה דגם אחד בלבד, קרוסאובר קומפקטי בשם U5 שיצא לשוק בתזמון לא פשוט בשנת 2020. כעת מגיע הדגם השני של איוויז הנקרא U6 אותו פגשנו לראשונה והוא כאן לפניכם.
נעים להכיר, איוויז U6
בהיותה חברה קטנה היה ניתן לצפות שהדגם השני של איוויז ישתייך לקטגוריה בעלת נפח מכירות גבוה ממנו ניתן לנגוס נתח, אבל באיוויז עושים את הדברים אחרת. U6 משתייך לנישת ה”קרוסאובר קופה” שהיא מצומצמת יותר ומאוישת בעיקר על ידי מותגי יוקרה נחשקים. ניתן כמובן להתייחס ל-U6 כגרסת הקופה המסוגננת של U5 וזה יהיה נכון ברמת העיקרון, שכן שתיהן בנויות על אותה פלטפורמה וחולקות רכיבים רבים. אלא שמעשיית, גם בגלל היותה של איוויז יצרנית צעירה שעדין בונה את עצמה, U6 הוא יותר שלב אבולוציוני מתקדם יותר, שבו נעשו לא מעט תיקונים הכרחיים ונוספו יכולת נוספות הקיים באח המשפחתי.
כיצד זה בא לידי ביטוי? הסוללה אמנם זהה לזו של U5 והיא בעלת קיבולת של 63 קוט”ש, אך המנוע החשמלי של U6 הוא בפיתוח וייצור עצמי של איוויז, כאשר עם מערכת ניהול אנרגיה משופרת ואווירודינמיות עדיפה שהיא פועל יצא של תצורת המרכב, מצהירים באיוויז על טווח משודרג של 405 ק”מ.
העיצוב החיצוני שומר על קשר מסוים ל-U5 בעיקר בחזית ובסיס הגלגלים באורך 280 ס”מ זהה, אך מעבר לכך איוויז U6 מציג שפת עיצוב שונה לחלוטין. איוויז U6 ארוך ב-12 ס”מ ונמוך ב-6 ס”מ כשמעבר לקו הגג המשתפל שנגמר באחוריים קצוצים בעלי ספוילר קטן בקצה דלת תא המטען הוא בעל קווי גוף תפוחים ומודגשים, קו חלונות הצד גבוה ולא מעט אלמנטים ספורטיביים, לעיתים מוגזמים מידי. למשל, כונסי האוויר הגדולים בפגוש הקדמי או הכנפונים האווירודינמיים בקצות הפגושים שמתאימים יותר ללמבורגיני. אם כבר, למבורגיני, בצבע הצהוב הרשמי של U6 אפשר לטעות ולחשוב מרחוק שמדובר באורוס. בהחלט מחמיא.
כניסה לתא הנוסעים חושפת הנדסת האנוש וממשק תפעול שונים לחלוטין מאשר ב-U5. את מקום שלושת המסכים הקטנים המשמשים כלוח מחוונים מחליפה תצוגה צרה ומינימליסטית מאחורי גלגל ההגה, כשיתר המידע מרוכז במסך המרכזי הגדול שגם אחראי על תפעול מערכות הרכב השונות כולל בקרת האקלים. זאת בניגוד לפיזור של כמה משטחי מגע ומסכים ב-U5. התוצאה הסופית מוצלחת ובשלה הרבה יותר, אם כי עדין ישנו קושי להגיע לפעולות והגדרות שונות דרך שלל התפריטים, כשהיה עדיף היה להשתמש במתגים פיזיים לבחירת מצב נהיגה או מצב הבלימה הרגרנטיבית.
רמת ההשקעה בתא הנוסעים ניכרת בנגיעות עיצוביות כמו בורר הילוכים שעוצב בהשראת עולם היאכטות, המושבים הספורטיביים ותאורת האווירה המוטמעת מתחת לגימורים דמויי האלומיניום. בחירת הצבעים הבהירה תורמת לתחושה האוורירית, כמו גם גג הזכוכית הפנורמי הענק שהיעדר כיסוי עלול להיות מאתגר בקיץ הישראלי למרות רמת הכהיה גבוהה. כל אלו מגובים במרווח מרשים מאד במושב האחורי, כשבמפתיע למרות הגג המשתפל גם לראשי הנוסעים יש שפע מקום (אם כי עדין הכניסה והיציאה דורשים כיפוף ראש). איכות החומרים טובה, אך לצד חלק עליון רך ושילוב של אלקנטרה ועור מלאכותי מוצלח ישנה גם מתגים וחלקים מפלסטיקה פשוטה, בעיקר בחלקים הרחוקים מהישג יד. אגב בניגוד ל-U5, כאן כבר יש תא כפפות.
שינוי בתנועה
למנוע החשמלי של U6 הספק של 217 כ”ס ו-32.1 קג”מ. קצת יותר מאשר ב-U5 אך עדין לא מדובר בנתונים יוצאי דופן. למרות זאת, ולמרות גודלו, U6 מרגיש נמרץ למדי עם תאוצה ל-100 ב-7 שניות ברות השגה הודות להורדה יעילה של הכוח לכביש, כאשר מעבר ל-110 קמ”ש קצב התאוצה מתמתן משמעותית (אם כי מעט פחות במצב ספורט). מערכת הבלימה הרגרנטיבית תפקדה היטב גם במצב דוושה אחת. בדיקת טווח מעמיקה תהיה אמינה יותר וכאשר תיערך במבחן המקומי, אך לפחות בתוואי של נהיגת ההתנסות צריכת האנרגיה הממוצעת נעה סביב 18.5 קילוואט ל-100 ק”מ ואף פחות מכך בקטעי הנהיגה המתונים.
בעוד הביצועים של U6 טובים אך לא מתבלטים במיוחד, בטח לאור העיצוב והגישה הספורטיבית, איכות הנסיעה מצליחה להפתיע לטובה. בראש ובראשונה בידוד הרעשים מצוין, המתלים משדרים תחושה מוצקה ומרוסנת כשה”Ride” וספיגת הזעזועים הרשימו על אף השימוש בחישוקי 20 אינטש וצמיגים בחתך נמוך.
זה המקום לציין שרכב המבחן צויד בצמיגי All Season שלא רלוונטים לישראל שתרמו לרעשי צמיגים ופגמו מעט באחיזה, אלא שעדין U6 הפגין מגבלות גבוהות, התנהגות מאוזנת ותחושה קלילה יחסית לקרוסאוברים מסוגו. בין היתר בגלל העובדה שעם משקל של פחות מ-1.8 טון, הודות לשימוש הנרחב באלומיניום, הוא אכן קל יותר מקרוסאוברים בגודל דומה.
מכוון גבוה
איוויז מכוונת גבוה ו-U6 מצליח לגבות את השאיפות הללו. על גבי הבסיס המוכר הצליחה איוויז ליצור קרוסאובר בעל מראה ייחודי, תא נוסעים מרווח שמפתיע לטובה באיכותו ושיפור משמעותי בממשק התפעול ביחס ל-U5. הביצועים טובים אך לא יוצאי דופן ולמרות המראה הספורטיבי לא תקבלו כאן ריגוש מוטורי, אבל נקודות החוזק העיקריות של איוויז U6 הן איכויות הנסיעה ובידוד הרעשים המעניקים תחושה של רכב פרימיום.
המחיר של איוויז U6 לא נמוך ועומד על 219 אלף שקלים. זה אומר שהוא כבר נאלץ להתחרות בטריטוריה שבה נמצאות סקודה אניאק קופה וקיה EV6 המשובחות אך היקרות הרבה יותר. עצם ההשוואה שלו אליהן בשורה אחת היא כבר מחמאה ענקית עבור איוויז.
איוויז U6 – תעודת זהות
מנוע: חשמלי קדמי, הספק: 217 כ”ס, מומנט: 32.1 קג”מ, תמסורת: ישירה, הנעה קדמית, משקל: 1,790 ק”ג
בסיס גלגלים: 280 ס”מ, מ-0 ל-100: 7 שניות, מהירות מרבית: 160 קמ”ש, צריכת אנרגיה (יצרן): 16.6 קילוואט ל-100 ק”מ, מחיר: 219,000 שקלים