נהיגה בחורף היא נהיגה שונה ודורשת תשומת לב מיוחדת. בייחוד אצלנו, במדינה בה כבישים רטובים, קפואים ומושלגים הם תופעה נדירה למדי. אז החורף כאן, ואיתו הגשמים ואלו אחראים לשתי בעיות המשפיעות באופן ישיר על הבטיחות שלכם, של הנוסעים שאיתכם ושל המשתמשים האחרים בדרך. החיכוך בין הצמיג לכביש, תנאי הנסיעה, הפנייה והבלימה – כל אלה שונים כשהכביש רטוב, ובלי התייחסות והתאמת הנהיגה, עלולים להיות מסוכנים.
מעבר לאחיזה הפחותה וסכנת ציפה של הצמיג, ישנה גם הראות. לראות היא דרישה בסיסית בנהיגה, כזו שנפגעת קשות בכל גשם ועוד יותר בשיא סערה. נוסף על כך, מובן שגם הנראות שלכם חשובה – הרי אחרים סובלים מאותן בעיות בדיוק.
לכולנו ברור שנהיגה בתנאים כאלו מחייבת תשומת לב מיוחדת, יתרה, וגם התייחסות למצב הרכב רק תעזור לנו להתמודד עם תנאים אלו.
הכנת הרכב
מוסכים רבים מציעים לקראת החורף בדיקות בחינם. מומלץ לנצל את ההזדמנות הזו ולתת לבעל מקצוע לוודא שהרכב תקין ומוכן. במועצה הישראלית לצרכנות ממליצים לבצע את הבדיקות במוסך מורשה. בדיקות אלו בד”כ מוצעות בחינם. כמובן שלמוסך זו הזדמנות מצוינת להציע טיפולים נוספים, ואם אלו אכן דרושים בצעו זאת. רכב תקין זו נקודת ההתחלה ההכרחית. בלי קשר לעונה.
בין השאר מומלץ לבדוק את ההגה, הבלמים, המגבים, מתזי המים, הפנסים, מערכת החימום והפשרת האדים והגומיות שעל הדוושות. חשוב מאוד לבדוק את החריצים שעל הצמיגים, המיועדים לניקוז המים מפני הצמיג ולמניעת “ציפה”. עומק החריצים היעיל צריך להיות שלושה מ”מ לכל הפחות. כמו כן, יש לבדוק את הצמיגים בכל שאר הפרמטרים כגון המבנה ומצב הגומי, וכמובן להקפיד על לחץ אוויר לפי המלצת היצרן.
לפני שיוצאים לדרך
רצוי ומומלץ לנהוג בביגוד קל. כשלובשים מעיל או צעיף או נועלים נעליים כבדות, התחושה מסורבלת ולא בכדי – כך נפגעת יכולת הנהג להגיב כמו שצריך. אז התלבשו קל והשאירו למזגן את העבודה. חשוב לשמור על טמפרטורה נכונה ברכב. נהגו בטמפרטורה נעימה. מומלץ להכניס אוויר טרי לרכב דרך פתח קטן בחלון או באמצעות מערכת המיזוג כדי לשמור על ערנות הנהג.
נהיגה בחורף
נהיגה בחורף היא נהיגה שונה, מוקפדת אפילו יותר. נהגו באופן רגוע ומחושב יותר. הרימו את העיניים רחוק ותכננו את הנתיב. הימנעו מפעולות חדות ברגע האחרון. על כביש רטוב הבלימה ארוכה משמעותית מאשר על כביש יבש, ולכן יש לשמור על מרחק בהתאם.
כשצריך לעצור את הרכב במהירות ובאופן מיידי – בכביש הרטוב בדיוק כמו בכביש היבש – בולמים במירב העוצמה. לא “פמפום” ולא בלימה חזקה והרפיה. לחצו הכי חזק חזק שאפשר, ואז הגבירו את הלחיצה. זיכרו! אין להוריד את הלחץ מדוושת הבלם עד לעצירה מוחלטת. במידה ופעולת היגוי נדרשת במקביל בצעו אותה מבלי להרפות מהבלם. ה-ABS ברכב יעשה את העבודה. מה שכן, עבודת היגוי תחת בלימה כזו עשויה לדרוש הפנייה גדולה יותר של ההגה מהרגיל.
כביש רטוב מציע אחיזה נמוכה יותר, ולכן יש להאיץ בעדינות ובמתינות, בייחוד בזינוק מהמקום. יש להיכנס לפנייה באופן מדוד ולא להאיץ בחוזקה ביציאה ממנה. את הפחתת המהירות עדיף לסיים לפני פעולת הפניית ההגה.
תמיד חשוב לשים לב להולכי הרגל – אך בחורף פי כמה. חלקם לבושים בבגדים כהים, אחרים עסוקים בהגנה מפני הגשם והמטרייה לא מוסיפה לכושר הראייה שלהם, יש כאלה שמעבר על פני שלולית דחוף להם יותר ממבט לעבר המכוניות המתקרבות – וכל זה מחמיר בהרבה בלילה. וכן, יש גם טלפונים ואוזניות. בקיצור – לפתוח עיניים.
בחורף נושבות רוחות עזות. בעיר הן כמעט לא מהוות בעיה, אולם מחוצה לה הן יכולות לסכן, והדבר נכון במיוחד לכלי רכב קטנים או גבוהים. הרוח מסוכנת ביציאה מצלע הר, מגבעה, משורת בניינים, משדרת עצים וכדומה, שחוסמות אותה לפרק זמן קצר. אם הנהג אינו דרוך, מכת הרוח עלולה לגרום לרכב לסטות. לכן, כאשר נושבות רוחות חזקות יש לצפות לאפשרות שהרכב יסטה מהנתיב.
כמעט לפני סיום, בקשה. בזמן נהיגה תחת גשם כבד או ערפל, יש להדליק את פנס הערפל האחורי ברכב. כל רכב מצויד בהם, ובזמן ראות לקויה, הוא גורם לרכב להיראות מאחור למרחוק. על כבישי ישראל, בזמן נהיגה בחורף תחת גשם וערפל, נדיר לראות פנסים כאלו דולקים וחבל.
נהיגה בשלג ובהצפות
ככלל – לא נוהגים בשלג. נהיגה בשלג שונה מאוד מנהיגה על כביש יבש או אפילו רטוב. היא דורשת רכיבים דוגמת צמיגים ייעודיים ושרשראות שבדרך כלל אינם בנמצא, ומובן שגם ניסיון בנהיגה כזו, שכמעט אינו קיים אצל הנהג הישראלי. הדברים כאן אמורים לגבי מירב הנהגים הממוצעים בישראל. בימי סערה קשים, בגלל אותו חוסר ניסיון מקומי ותרבותי בתנאים כאלו, עדיף לוותר על הנסיעה.
אותם דברים אמורים לגבי רוב אוכלוסיית הנהגים בכל הנוגע להצפות מחוץ לעיר, כגון זרמי נחלים שעלו על גדותיהם, מסוכנות ביותר מכיוון שמבחוץ אין לנהג מושג מהי עוצמת הזרימה או כמה עמוקים המים. במקום שבו עברו כבר מכוניות אחרות, כשהכוונה היא למכוניות נוסעים ולא לרכבי שטח – הנהיגה צריכה להיות בקצב אחיד, לא איטי מדי אך ודאי שלא מהיר.
נהיגה בחורף דורשת גישה שונה, ותשומת לב לפרטים המוזכרים. הקפדה על כל אלו, תהפוך את הנסיעה החורפית לנעימה ובטוחה יותר.