לפני כחודש עלתה לאוויר בישראל העונה ה-18של Wheeler Dealers (בקיצור WD) הנקראת אצלנו כמיטב השיבוש “השיפוצניקים” החוגגת השנה 20 שנה לעלייתה לאוויר. בטרם עלתה העונה, יצאנו לראיין את מייק ברואר המנחה שמוביל את התוכנית בעשרים שנותיה, אך בגלל המצב נדחה פרסום הראיון ואנחנו מביאים אותו אליכם כעת.
תכניות רכב בטלוויזיה משודרות כבר מאז שנות ה-70, אבל לרוב נשאו אופי צרכני ויבשושי למדי. רק מסוף שנות ה-90′ החל שינוי ותוכניות הרכב, ובראשם Top Gear הפכו למוצר יותר בידורי וקצבי. לצד זאת, קצת קשה להאמין אבל לפני 20 שנה לא היו כמעט תוכניות רכב בטלוויזיה העוסקות בשיפוץ ושחזור רכבים. מבון הזה ניתן בהחלט להגדיר את WD כחלוצה, בעיקר כיוון שהיא נתנה דגש לא רק על הצד הבידורי אלא גם על הצד המעשי של השיפוץ, עם לא מעט מידע טכני שהוגש לצופה בגובה העיניים.
בגובה העיניים ועם קריצה קלה ומזוהה עימו הביא מייק ברואר, האיש האחראי על ענייני רכש המכוניות והחלפים ב-WD, את הצד היותר חביב של המסחר ברכב. כזה שבטח לא רואים בישראל. ברואר בן ה-59 הוא חובב רכב מזן אחר, כזה שלא רק עוסק ועסק בתחום לפרנסתו אלא כזה שרואה באהבה למכוניות מכל זמן וסוג דרך חיים. זה נשקף לא מעט לאורך השנים בתוכנית בהתלהבות הילדית מכל מכונית ששופצה ב-WD, אך זה ניכר מקולו גם במהלך הראיון שערכנו אותו. האיש פשוט אוהב מכוניות.
עוד לפני WD הנחה ברואר, שהחל את דרכו כסוחר מכוניות ובעל סוכנות רכב, בשנת 1997 תכנית רכב בערוץ 4 הבריטי שנקראה Deals on Wheels שעסקה בבעלי מכוניות שניסו למכור את רכבם. התכנית רצה במשך שנתיים עד שהחל להתגלגל הרעיון לפינה שבה ברואר יראה לצופים גם כיצד מתקנים ומשביחים את המכוניות לפני שהן יוצאות למכירה.
הרעיון של התכנית משך את תשומת ליבם של המפיקים בערוץ דיסקברי, שהיה בזמנו ערוץ קטן וצעיר, שרוצו לבסס תכנית שלמה של שיפוץ מכוניות שנרכשות ב-1,000 פאונד בלבד. ואם אתם תוהים מהיכן הגיע השם Wheeler Dealers לתוכנית, ובכן הוא הגיע שמה של סוכנות הרכב של ברואר.
“הקהל ממש אהב את התכנית” אומר ברואר. “בפרק הראשון שיפצנו פורשה 944 ולא ידענו לקראת מה אחנו הולכים. היינו צוות מצומצם של כמה אנשים וזה הרגיש כמו סרט סטודנטים. למדנו תוך כדי תנועה כיצד לבצע את השיפוץ ולבנות את עלילת הפרק וכשראינו שזה עובד פשוט המשכנו לפי אותו מתכון ואז ידענו להעריך כמה זמן נצטרך וכמה יעלה לנו כל שיפוץ”. העונה הראשונה כללה שישה פרקים בלבד, ובימים אלו כאמור החלה להיות משודרגת בערוץ דיסקברי העונה ה-18 של WD.
איך הקהל הגיב לתכנית?
“התגובות הפתיעו אותנו. אחרי שהסתיימה העונה הראשונה של WD הופתענו לגלות המון תגובות חיוביות ברשת האינטרנט. המון גולשים פנו אלי באופן אישי, משהו שהיה די חדש אז, וביקשו שנמשיך עם התכנית, והנה אנחנו אחרי 20 שנה.”
איך מחליטים איזו מכונית תגיע לסדנה של Wheeler Dealers ותזכה לשיפוץ?
“אני משקיע הרבה זמן כדי לבדוק מה נעשה בשוק המשומשות, אילו מכוניות פופולאריות ונסחרות יותר או פחות, אבל אני גם מקשיב לקהל ולבקשות ואם 1000 צופים יבקשו שנשפץ פולקסווגן חיפושית אז נעשה את זה כי גלום כאן פוטנציאל, אבל בסופו של דבר צריך להיות קשובים לנעשה בשוק כי אנחנו גם צריכים למכור את המכוניות שבתוכנית”.
שוק רכבי האספנות בעולם לוהט בשנים האחרונות, עם ביקושים גבוהים ומחירים שעולים. איזו מגמה אתה צופה בשנים הקרובות?
“אני רואה שזו מגמה שהתחילה כבר לפני 15 שנים ואנשים שרכשו מכונית אספנות, נסעו ונהנו איתה ואז גילו שזה התחביב היחיד בעולם שאפשר לעשות ממנו כסף. אני חושב שהמגמה הזו תמשיך מהסיבה הפשוטה שיש פחות ופחות מכוניות והן הופעות לנדירות. הזינוק הגדול במחירים הגיע בעקבות משבר הקורונה אבל כרגע המצב מתאזן מעט. אני חושב שככל שנתקרב לתאריך היעד שבו יפסיקו למכור מכוניות עם מנועי בעירה פנימית המחירים ימשיכו לטפס בעקביות”.
העידן החשמלי כבר נמצא כאן, והאם לדעתך בעוד כמה עשורים נראה מכוניות חשמליות שמיוצרות היום שהן לא מכוניות על נדירות שיהפכו לקלאסיות מבוקשות על ידי אספנים?
“זו שאלה קשה. הרבה אנשים שואלים האם טסלה תהפוך למכונית קלאסית? לטעמי טסלה היא המכונית הכי משעממת בעולם להסתכל עליה ומכונית מאד משעממת לנהיגה ואני לא רואה אותה הופכת לקלאסית כמו שאני לא רואה את מיני או פיאט 500 החשמליות הופכות למכוניות קלאסיות. אני פשוט לא חושב שהן מרגישות אותו הדבר, משהו בנשמה של המכונית אובד ברגע שמוציאים ממנה את מנוע הבעירה הפנימית. היא פשוט הופכת לטלפון סלולרי. אבל אולי אני טועה ובעוד 100 שנה אנשים יעמדו במגרש חניה וממש יתפעלו כשהם יראו טסלה ששרדה”.
Wheeler Dealers עלתה לאוויר כשהאינטרנט החל לתפוס תאוצה ואיתו גם האפשרות להשיג חלפים למכוניות אספנות, ורואים את זה לא מעט במהלך השיפוץ בתכנית. האם אתה חושב שבעתיד יהיה קל או קשה יותר להשיג חלפים לרכבי אספנות?
“הטכנולוגיה ב-20 השנים האחרונות התפתחה ויש יותר חברות ומומחים שמייצרים חלפים ספציפיים. לאחרונה הייתי עם ג’י לנו בקליפורניה והוא היה זקוק למשאבת מים למכנית משנת 1904 שבבעלותו, חלק שאין סיכוי להשיגו. הוא ביצע סריקה של המשאבה הישנה והדפיס חלק חדש במדפסת תלת ממדית חלק מתכתי שעובד בצורה מושלמת. יהיה אפשר בקרוב להדפיס כמעט כל חלק אפשרי וזה יקל מאד על האספנים והמשפצים”.
אחרי מאות מכוניות ששופצו בתכנית, יש מכונית שהייתה סיוט לשיפוץ עד כדי כך שהצטערת שבכלל רכשת אותה?
“יש מכוניות שהשיפוץ שלהן פשוט זורם ויש מכוניות שממש “נלחמות” בך ומעוררות עוד ועוד בעיות. הייתה מכונית אחת בתקופה שאד צ’יינה היה בתכנית, זו הייתה שברולט בל אייר צהובה. זו מכונית די פשוטה שצריכה רק שלושה כלים בשביל לפרק ולהרכיב אותה, אבל כל בורג ואום בה נשבר ולא השתחרר. ממש מכונית לימון וגם צבענו אותה בצבע צהוב”.
ומצד שני, יש מכונית שאמרת לעצמך “הלוואי ולא הייתי מוכר אותה”?
“אפשר להגיד את זה כמעט על כל מכונית ששיפצנו, אבל יש שתיים כאלו דווקא כשהיינו בארה”ב. הראשונה הייתה פורד אסקורט קוזוורת’, מכונית מדהימה שהלוואי ולא הייתי מוכר. המכונית השניה היא אוסטין הילי “3000.
יש מכונית שעדין לא שיפצתם וממש את רוצה לשים עליה יד?
“יש המון כאלו, אבל לפעמים המחירים פשוט גבוהים מידי בשביל הקהל שצופה בתכנית. הייתי שמח לשפץ לוטוס קורטינה Mk1 משנת 1965, מכונית יוצאת דופן לדעתי. הייתי שמח לגם לשפץ בנטלי “Blower” משנת 1929 או 1930 ופורשה קאררה GT שמככבות ברשימת החלומות שלי, אבל הן פשוט יקרות מידי.”
האם יש לך טיפים עבור מי שרוצה לשפץ את המכונית הראשונה שלו?
“יש משפט שאומר “מלא את הספריה שלך לפני שאתה ממלא את המוסך שלך”. העצה שלי היא ללמוד כל מה שניתן על המכונית שאתם רוצים לשפץ. אל תחפשו רק את המכונית ברשת אלא תיצרו קשר עם מועדונים קיימים של המכונית ותצטרפו אליהם, אני חבר ביותר מ-400 מועדוני רכב שונים. כך תוכלו ללמוד ולהכיר את המכונית וברוב המקרים גם למצוא אחת שהיא מתוחזקת היטב”.
איפה אתה רואה את WD בחגיגות ה-30?
“זה יהיה מדהים אם התכנית תשרוד עוד 10 שנים,אני אומר תודה לכל מי שגרם לכך שנגיע לשנה ה-20 של התכנית. קשה לחזות מה יהיה בעונה ה-30, אבל אני כן יכול להגיד העונה ה-21 תהיה עונה גלובלית שבכל פעם נבקר במדינה אחרת מסביב לעולם, מי יודע אולי גם נגיע לישראל”.
השיפוצניקים משודר ב – +discovery ללקוחות Yes ו-Sting TV