המעבר לתקינת יורו 5 גרמה ליצרניות האופנועים להשקיע משאבים גדולים כדי להתאים את דגמיהן לרמת פליטות המזהמים הנדרשת. ישנם לא מעט דגמים שלא שרדו את המעבר, בעיקר כיוון שלא היה משתלם לבצעו או שהפגיעה בביצועים הייתה ממשית. אחד הדגמים שנעלמו מהשוק האירופאי הוא ימאהה R6 שלא הותאם לתקינה הנדרשת ונמכר מזה מספר שנים רק לשימוש מסלול. למרבה הצער, בשנה הבאה יצטרף אליו גם אחיו הגדול ה-R1, שבדיוק חוגג השנה 25 שנה להופעתו.
הסיבה לכך היא שוב החמרה בתקנות האירופאיות עם תקינת יורו 5 פלוס שתהפוך לחובה החל מהשנה הבאה. בהודעה שהוציאה ימאהה נמסר כי החברה תפסיק למכור באירופה את ה-R1 עם רישוי כביש ב-2025, אך תמשיך לייצר, לפתח ולמכור אותו עבור שימוש על המסלול בלבד במה שמוכר אצלנו כ”רישוי אפור”. בנוסף צפויה ימאהה להציג גרסאות GYTR משופרות שישמשו בסיס עבור קבוצות מרוצים שונות כמו גם כבסיס לשימוש באליפות הסופרבייק.
הבחירה של ימאהה לא להתאים את ה-R1 לתקנה החדשה מעציבה, אבל לא מפתיעה. היקף המכירות הנמוך של אופנועי הספורט הקיצונים, בפרט של הליטרים הספורטיביים, הופכת את התאמה לדרישות החדשות ללא כלכלית. עם זאת, ישנן יצרניות שעדין מוכנות לבצע את ההשקעה הזו. כמו ב.מ.וו עם ה-S1000RR החדש או הקאמבק של הונדה CBR600RR שהותאם לתקינת יורו 5 לאחר מספר שנים בהן לא נמכר באירופה. מצד שני, בימאהה בחרו גם שלא לייצר את ה-WR450F עם רישוי כביש בגלל החמרת התקינה, ותעדיף כמו יתר היצרניות היפניות להמשיך ולשווק אתה דגמים בשווקים רווחים שלא מחמירים בתקנות זיהום האוויר כמו השוק האמריקאי.
ההחלטה החדשה תאלץ למכור בשנה הבאה את ימאהה R1 בישראל רק ברישוי אפור, כשלא ברור אם וכמה מוצדק יהיה לנסות ולהביא את האופנוע בתקינה אמריקאית כפי שמגיעים אצרה מספר דגמים יפנים שאינם משווקים באירופה. בכל מקרה, השנה תהיה כנראה השנה האחרונה תוכלו לרכוש ימאהה R1 עם רישוי כביש בישראל. מי שעדין יחפוץ האופנוע ספורטיבי גדול נפח מימאהה יאלץ להמתין ל-R9 שאמור להיות מוצג בקרוב כסופרבייק שפוי לקהל הרחב.