יצרניות הרכב האירופאיות הימרו על שבעשור הקרוב תשתלט טכנולוגיית ההנעה החשמלית על שוק הרכב ביבשת הישנה, אך המציאות מסתבר הרבה מיותר מורכבת. קצב החדירה האיטי מהצפוי והצלחה המוגבלת של מכוניות חשמליות מאלצות את היצרניות לשנות יעדים ותוכניות שאפתניות לחשמול מלאי הדגמים, כשאחת היצרניות שממהרות להגיב לשינויים היא פולקסווגן.
רק לפני שנה הכריזה פולקסווגן על שלב נוסף בתכנית חשמול נרחבת בה הייתה אמורה החברה להקצות 180 מיליון אירו לפיתוח הדור הבא של הדגמים החשמליים של חברה. אלא שכאמור, לאור ההצלחה המוגבלת התכניות השתנו. בנאום שנשא בכנס של סוכנות הידיעות רויטרס במינכן ארנו אנטליץ’, סמנכ”ל הכספים ומנהל התפעול הראשי של פולקסווגן, הודיע כי שליש מהתקציב המיועד לפיתוח הדגמים החשמליים יופנה בקרוב לפיתוח הדור הבא של מנועי בעירה פנימית בקונצרן.
מדובר בכ-60 מיליון אירו שנועדו לדבריו לשמור על הדגמים בעלי מנועי הבעירה הפנימית של פולקסווגן תחרותיים גם בעשור הקרוב – מן הסתם מול דגמים עדכניים בעלי מנועי בעירה פנימית שיפתחו המתחרות. אנטליץ’ הוסיף בזהירות כי “העתיד יהיה חשמלי, אך זה עדין לא הסוף של מנועי הבעירה הפנימית ומדובר רק בשליש מהתקציב”.
למרות הזהירות המתבקשת בהצהרות, מדובר בתפנית משמעותית שתשפיע על היעדים של פולקסווגן בעשור הקרוב. על פי התכנית המקורית שנחשפה ב-2022, הייתה אמורה פולקסווגן למכור ולייצר באירופה רק מכוניות חשמליות עד לשנת 2033. המשמעות היא שפיתוח מנועי ה-TSI של פולקסווגן ימשיך בעשור הקרוב והם אמורים להיות מותאמים לתקינת יורו 7 המחמירה שתיכנס לתוקף ב-2027, עם או בלי שילוב של מערכות עזר היברידיות.
הצהרה זו של אנטליץ’ מגיעה לאחר שבשבועות האחרונים הודיעה מרצדס כי היא משהה את פיתוח הדור הבא בפלטפורמה החשמלית לדגמים הגדולים שלה, כשטויוטה הכריזה כי תחשוף בקרוב דור חדש ומתקדם של מנועי בעירה פנימית. בנטלי הנמצאת בבעלות פולקסווגן כבר הודיעה כי תדחה את היעד שלה להפוך למותג חשמלי מלא בשנת 2030 וכך גם פורד, שעבורה תייצר פולקסווגן את הדגמים החשמליים עבור השוק האירופאי, בהם האקספלורר EV והקאפרי, על בסיס פלטפורמת MEB.