איך מקיפים מכונית כמו מרצדס EQS. הרי מחלקה הקדמי, בין הפנסים החכמים בעלי 2.6 מיליון פיקסלים כל אחד ועד לקצה הדלת החמישית שלה שמכסה על לא פחות מ-610 ליטרים של מטען, יש כמות עצומה של טכנולוגיה, יוקרה ושימושיות. אני מציע שפשוט נתחיל, ונראה מתי ייגמר הנייר.
כדאי עוד קודם למצב את המכונית הזו. זו אכן מכונית הדגל החשמלית של מרצדס וכמו כל דגמי החשמל הייעודיים של החברה היא מכילה את האותיות EQ בשמה. אליהן מצטרפת אות שמסמלת במרצדס את הטופ. האות S שעד היום תפקדה כשמה של מכונית הסלון היוקרתית של החברה, זו שנחשבת בעקביות כבר חמישה עשורים, כמכונית הטובה בעולם.
הפסגה שיודע העולם הזה להציע, על ארבע גלגלים. מכאן מרצדס EQS היא לא עוד מרצדס חשמלית, היא ה-מרצדס החשמלית. וזו חתיכת משימה, עול הוכחה רציני מאוד על הכתפיים האווירודינמיות שלה.
הפגנת כוח
והיות וזה רכב חשמלי אולי כדי להתחיל ממערך ההנעה של המכונה הזו. הדגם הנבחן, מונע באמצעות שני מנועים חשמליים, אחד מלפנים ואחד מאחור, המפיקים הספק משולב של 523 כ”ס ונתון מומנט שמצהיר על לא פחות מ-86.9 קג”מ. הכוח לשני אלו מגיע מסוללת ענק (107.8 קוט”ש) ובשורה התחתונה אמור להתקבל טווח נסיעה רשמי של 627 ק”מ. ה-EQS מסוגלת לקבל טעינה אולטרה מהירה (עד 200 קילווואט) ולקבל עוד 300 ק”מ תוך רבע שעה. לטובת הטווח באה גם מערכת הבלימה הרגנרטיבית שיכולה לייצר עד 290 קילווואט בעצמה. נתוני הביצועים מרשימים למדי עבור גרסה כוחנית זו, 4.3 ש’ אורך המאוץ מעמידה ל-100 קמ”ש בדרך ל-210 קמ”ש מרביים. מרשימים אפילו יותר, אחרי שמבינים שהגרסה הזו של ה-EQS שוקלת לא פחות מ-2,585 ק”ג.
ואולי כדאי לדבר על חיישנים ויכולת עיבוד? לא פחות מ-350 חיישנים מפוזרים לאורך 521 הס”מ של ה-EQS. אלו מתעדים מרחקים, מהירויות ותאוצות, תנאי תאורה, משקעים וטמפרטורות, תפוסת מושבים וכן מצמוץ עין של הנהג או דיבור הנוסעים. שפע המידע הזה מעובד על ידי יחידות בקרה שמקבלות החלטות במהירות הבזק, הנשלטות על ידי אלגוריתמים. אז הם המוח, כביכול. ה-EQS החדש יכול להרחיב את היכולות שלו בהתבסס על חוויות חדשות, מכיוון שהוא בעל יכולת למידה גבוהה הודות לבינה מלאכותית.
המעניינים ביותר הם אלו המפוזרים מסביב במטרה לקרוא את סביבתה של המרצדס. בכדי להציע יכולת אוטונומית (אמיתית) ללא אח ורע, משלבת מרצדס EQS מספר אדיר של אמצעי קריאה וחישה מסביבה (בין השאר). יש כאן מצלמת סטריאו מלפנים (הקוראת לשני טווחים), מצלמה אחורית, עוד ארבע מצלמות 360 מעלות, ארבעה רדארים לטווחים שונים, עוד רדאר לטווח ארוך, לידאר, שני חיישני לחות ועוד 12 חיישנים אולטראסונים. בשילוב עם מערכת מיקום מדויקת (הזמינה כרגע רק בגרמניה), מרצדס מציעה כאן נהיגה אוטונומית מלאה בתנאים מסויימים, בטוחה, אמיתית.
אבל בואו נדבר על פריט המסיבה המרכזי של ה-EQS והכוונה היא כמובן למסך האדיר שלה, שנמשך לרוחב כל חלקו הקדמי של תא הנוסעים. יחידת המסך הגדולה והמעוקלת קלות הזו, כוללת שלושה מסכים היושבים מתחת לזכוכית הממזגת אותם לכדי מסך אחד גדול למראה. צג ה-OLED בגודל 12.3 אינץ’ מול הנוסע מלפנים מציע אזור תצוגה ושליטה נפרד לנוסע. פונקציות הבידור זמינות שם רק בזמן שהמכונית נוסעת ואם המושב הקדמי ימני מאוכלס. ה-EQS היא מכונית בטוחה וגם אינטילגנטית, אם היא מזהה שהנהג מסתכל על תצוגת הנוסע הקדמי, היא מעומעמת אוטומטית. ולא שיש לו סיבה להביט לשם, יש לו מסך משל עצמו באותו הגדול ומסך מרכזי גדול אפילו יותר.
וזו רק דוגמה אחת ליכולת של המכונית הזו. אחת נוספת היא היכולת לנתח את תנועות העפעפיים של הנהג באמצעות מצלמה בתצוגת הנהג ולשדר אליו התראות בהתאם.
רשימת היכולות בהן מתפארת המכונית הזו ממשיכה לאורך 70 עמודים בתיק העיתונות של החברה. היא מקיפה אלקטרוניקה, מכאניקה, וחישה על גבול הפסיכולוגיה. אבל אותו נייר שהוזכר בפסקה הראשונה, עומד להיגמר, ואולי הגיע הזמן לשים את הישבן בכורסת הנהג ולצאת לדרך.
על ענן
מרצדס EQS מברכת את האוחז במפתחות ופותחת את הדלת מעצמה, כמובן. מול העיניים נפרש תא הנוסעים הייחודי הזה. שנייה לפני הכניסה, יש בהחלט תחושה חגיגית ויוקרתית, עוד לפני הנחת הישבן הראשונה. כניסה מתקילה בהפתעה לא צפויה. קו הגג הנמוך, מקשה על כניסת אנשים גדולים מהממוצע – אלו יצטרכו להתכופף יותר או לתת לראשם ספק ללטף ספק לחבוט בקורת הגג. ברור שקו הגג הנמוך, הכרחי בכדי להשיג את היעילות האווירודינמית שמרצדס ביקשו להשיג כאן. עם מקדם גרר הטוב ביותר שניתן לרכב סדרתי מאז ומעולם (cd 0.20) יש תמורה למחיר הזה. מצד שני, לא בטוח שמכונית כזו, המכוונת לקהל שלא תמיד מורכב מאנשים קלים וגמישים, יכולה לדרוש אותו.
בתוך תא הנוסעים, אחרי ספיגת האווירה הזו, ובאמת מדובר בחוויה שונה מהמוכר, מגלים תנוחה מרווחת ונוחה מאוד. המושב הזה סופג אותך לתוכו בחיבוק נעים. תנוחת הישיבה מרגישה גבוהה במפתיעה, הגג שוב מרגיש קרוב למדי. אבל כל אלו מעניינים כעת פחות עת החרטום מופנה אל הכביש. בדרך לשם אפשר לגלות יכולת תמרון מפתיעה בתוך תוואי עירוני צפוף. ההיגוי האחורי אכן תורם כאן את חלקו וגורם למכונית לתמרן כאילו הייתה משפחתית ממוצעת.
עוד דבר שברור לחלוטין כבר בהתחלה זו הנדסת האנוש המשובחת. הכול פשוט וזמין לתפעול. בין אם זה מהמתגים על ההגה או אלו שפזורים בסביבת הנהג. אפשר להבין שבמכונית הזו יש עשרות פונקציות בתוכן עוד עשרות אפשרויות וכיוונונים, ואל כולם ברור וקל להגיע. גם דרך אותם פקדים פיזיים וגם תוך שיטוט במערכת המולטימדיה. אני לא חושב שנתקלתי במכונית שמצליחה להנגיש את כל האפשרויות והמידע, בצורה כזו קלה ואינטואיטיבית.
זו מכונית גדולה וכבדה כאמור, אבל כרגע היא מסתירה היטב את משקלה וממדיה. בין היתר בזכות מערכת ההנעה הזו, שמציעה כוח זמין ומידי כזה שיתאים גם לגחמה הפוחזת ביותר של הנהג. מרגיש כמעט לציין שהביצועים מצויינים, בין אם זו יציאה החלטית מהמקום או תאוצות ביניים בכל מהירות חוקית (ולא) מרצדס EQS הזו מבצעת בעוצמה אדירה וביעילות מופגנת את המבוקש ממנה. ואפילו קצת יותר. עם הנעה כפולה וארבעה צמיגי ענק, אין לה בעיה להמשיך לייצר קצב משבש זרימת דם גם בכביש המפותל והיא מפגינה שם גם התנהגות כביש מדודה והיגוי מדויק. שם אפשר להתחיל להרגיש גם את המשקל, ולהבין שאפשר למהר מאוד עם המכונית הזו, אבל זו לא ממש המטרה כאן.
לחילופין, אפשר לעשות את מה שהיא אמורה באמת לעשות – לכסות ק”מ רבים במינימום מאמץ מצד הנהג. אם יש מכונית בה הנהג יכול להרגיש מיותר לחלוטין, הרי שזו היא האחת. עם כל מערכות הנהיגה המתקדמות שלה, לא צריך הרבה יותר מלאחוז בהגה (כי החוק מחייב), לקבוע את המהירות הרצויה וזהו פחות או יותר. המרצדס הזו יודעת לנהל את עצמה מצוין בתנועה, אפשר לקבע את המושב במצב הנוח, לבחור באחת מאין ספור תוכניות העיסוי המוצעות, ולשמוע מוזיקה דרך המערכת המשובחת. אחרי מאות על מאות של ק”מ, יצאנו מהמכונית הזו רעננים ושלווים. נהיגה מעולם לא הרגישה נינוחה כ”כ.
עניין של הגדרה
קל לסכם את מרצדס EQS. קל מאוד. עם תא הנוסעים וכמות הטכנולוגיה שבה, עם איכות הנסיעה, הביצועים המרשימים וטווח ריאלי של 530 ק”מ בעומס גבוה, זו באמת לא משימה קשה. המרצדס EQS היא מכונית מרשימה מאוד, שריר חשמלי עתיר יכולת שנכון להתפרץ לכל כיוון ובכל אופן שרק נבקש. היא מסמנת את הדרך החדשה, החשמלית, בה מרצדס צועדת ועושה את זה כמצופה. ואם העולם כולו חשמל, האם היא נכון לרגע זה המכונית הטובה בעולם?
התשובה שלילית. מכונית הסלון פאר הטובה בעולם, היא לא המכונית הזו. התואר הזה נשאר בדיוק היכן שהיה עד היום, אצל סדרת ה-S של מרצדס. ה-EQS מרשימה מאוד, היא נוחה מאוד, אבל ה-S קלאס קצת יותר. היא איכותית מאוד, אבל ה-S קלאס קצת יותר. היא מתנהגת היטב, אבל, נו כבר הבנת את הרעיון. ה-S קלאס, אם תרצו, מציעה גם יכולת היברידית לאלו שרוצים לנהוג על כוח החשמל בחלק מהזמן. כך שאחרי עשורים של שיוף היכולת, היא עדיין הסלון פאר הטובה בעולם. וה-EQS? ובכן, היא בקלות מחזיקה בכתר החשמלית הטובה ביותר בעולם היום. אבל אפילו היא, לא יכולה להאפיל על הקסם, של אחותה האייקונית.
מרצדס EQS580
מנוע: שניים, חשמליים
הספק (משולב): 523 כ”ס
מומנט (משולב): 82.9 קג”מ
גיר: אוטומטי, יחס-העברה אחד
הנעה: כפולה
בסיס גלגלים: 321 ס”מ
משקל: 2,585 ק”ג
תאוצה מ-0 ל-100 קמ”ש: 4.3 ש’
מהירות מרבית: 210 קמ”ש
טווח נסיעה (מבחן): 530 ק”מ
מחיר: 1,290,000 שקלים
בעד: מפגן טכנולוגי
נגד: תחרות מבית
שורה תחתונה: הכי חשמל שיש