עם פרוץ העידן החשמלי לא התמהמהו במרצדס והציגו די מהר סדרה שלמה של דגמים חשמליים תחת תת המותג חדש בשם EQ, כשהם מקדימים את המתחרים רוב האירופאים. בתחילה הציגה מרצדס דגמי סדאן גדולים ויוקרתיים תחת השמות EQE ו-EQS, שלפי שמם ניתן להבין לאיזו סדרה הם מקבילים בקרב סדרות הדגמים המוכרות של מרצדס. כיוון שהשווקים בעולם דורשים בעיקר רכבי פנאי הציגו במרצדס משפחה שלמה של קרוסאוברים חשמליים, אלו הבכירים בהם קיבלו את התוספת SUV לשמם.
ההקדמה הזו נועדה כדי להציג בפניכם את מרצדס EQE SUV, רכב פנאי חשמלי ויוקרתי גדול, אבל כאמור לא הכי גדול בהיצע של מרצדס (מעליו שוכן EQS SUV), שהגיע לאחרונה לישראל, שכפי שניתן להבין משמו הוא מקביל בקטגוריית הגדול שלו למרצדס GLE. מרצדס EQE SUV מוצע כאן נכון לעתה בשתי גרסאות הנעה: אחורית וכפולה, כאשר במפתיע ההספק של שתי הגרסאות זהה ועומד על 292 כ”ס. הסוללה המוצעת בגרסת ההנעה האחורית בעלת קיבולת של 90.5 קוט”ש וזו שהותקנה בגרסת ההנעה הכפולה היא בקיבולת של 89 קוט”ש, כאשר טווח הנסיעה המוצהר עומד על 540 ו-510 ק”מ בהתאמה. אנחנו קיבלנו למבחן את גרסת ההנעה הכפולה ברמת האבזור הבכירה Electric Art, כי אם כבר אז כבר.
לגרסה הנבחנת תג מחיר עסיסי של כמעט 800 אלף שקלים, מה שמציב אותו עמוק בטריטוריה של רכבי יוקרה המיועדים למעמד הגבוה, והרבה מעל שלל דגמים חשמליים סיניים המתיימרים להציע תדמית ואיכויות פרימיום בחצי ממחירו של ה-EQE SUV. מה שמעורר סקרנות, האם אכן האיכויות ה”מרצדסיות” הנדרשות כדי להצדיק את המחיר באות לידי ביטוי גם בקרוסאובר המגודל הזה?
עושה רושם
לא ממש ניתן לפספס את מרצדס EQE SUV. אורכו עומד על 486 ס”מ כאשר בסיס הגלגלים שלו, כמקובל ברכב חשמלי, נדיב ועומד על 303 ס”מ. בחזיתו של ה-EQE SUV הותקן כמצופה סמל הכוכב הגדול, שבמהלך המבחן התרשמנו שהוא סובב לא מעט מבטים שננעצו בו. הוא מותקן על משטח פלסטיק ענק המדמה שבכה קדמית ומעוטר בסמלי מרצדס קטנים בתוכו. מעליו, פס דק המתגלה בלילה כיחידת תאורה צרה וארוכה המחברת בין שתי יחידות התאורה. אלמנטים אלו מייצרים חזית המזוהה עם משפחת ה-EQ של מרצדס.
ידיות פתיחת הדלתות מוסלקות בגוף המכונית, ומרווח הגלגלים הנדיב מכתיב עיצוב ייחודי. בקורה A מופיע הסימול EQE על מנת שהעוברים והשבים לא יוכלו להתבלבל עם רכב אחר מהמשפחה הענפה. מאחור ה-EQE SUV מציג מראה “נקי” הכולל ספוילר עדין ויחידות תאורה המחוברות ביניהן. בתחתית הפגוש הותקן פס ניקל במקום שפעם לרכבים היו פתחי מפלט. ה-EQE SUV נראה אלגנטי ועדכני, אבל לא צעקני. עם זאת היינו מוותרים בשמחה על תוספת מדרגות הצד הארוכות והבולטות הפוגמות במרווח הגחון ולא משתלבות עם המראה הכללי המוצלח.
תא הנוסעים
הדבר הבולט לעין בתא הנוסעים של רכב המבחן הוא הצבע הבהיר השולט בתא הנוסעים. בחירה המעצימה עוד יותר את תחושת המרחב הפנימי ואת תחושת היוקרה אותם מספקים גם חומרי הפנים האיכותיים. מושב הנהג נוח, הוא מציע תמיכה לגב התחתון ומתכוונן באופן חשמלי אך המפתיע לרכב כה יקר הוא אינו כולל מיזוג או תמיכה מתכווננת לירכיים. עיצוב הדשבורד מוכר מדגמי מרצדס האחרים, והוא כולל לוח מחוונים בגודל 12.3אינץ’ המציע שלל מצבי תצוגה לצד מסך מולטימדיה בגודל 12.8 אינץ’ שהותקן במרכז ומשתלב באופן הרמוני עם הקונסולה המרכזית.
ממשק מערכת המולטימדיה אינטואיטיבי ומהיר והוא כולל גם עברית צחה, כשבהמשך המבחן עוד נלמד ש’רגנרציה’ בעברית נקראת ‘שיוב’. תא הנוסעים של המרצדס אינו עמוס במתגים ורוב הפעולות, כולל השליטה על בקרת האקלים, מתבצעות באמצעות המסך, אך בניגוד למערכות ברכבים הסינים הממשק אינטואיטיבי, בעל אופציות התאמה אישית רבות ונוח בהרבה לשימוש. עוד תמצאו על הדשבורד: פלסטיק הכולל ציור של עשרות כוכבי מרצדס קטנים כמו בשבכת הרכב ותאורת אווירה המשתלבת באופן הרמוני עם עיצוב דלתות הקדמיות.
המושב מאחור הוא בעל מרווח ברכיים וראש מצוינים, כשאיכות חומרים גבוהה בסטנדרט לו זוכים הנוסעים שמלפנים. לנו חסרה ברמת המחיר הזו שליטה נפרדת על בקרת האקלים. תא המטען, שנפתח ונסגר באופן חשמלי, נדיב בגודלו, אך למרות החלל הגדול EQE SUV לא מציע אופציה לשורת מושבים שלישית המקובלת ברכבי פנאי בגודלו שהם אינם חשמליים.
על הכביש
יחידת הנעה החשמלית של ה-EQE SUV מספקת כאמור 292 כוחות סוס, שבגרסת המבחן מועברים לארבעת הגלגלים. הזינוק מהמקום מרשים, למרות משקל עצמי מכובד, שלא לומר עצום, של כמעט 2.6 טון. 6.6 שניות הן כל מה שתצטרכו על מנת לזנק מעמידה ל-100 קמ”ש, אך שם, במהירות תלת ספרתית, קצב התאוצה מתמתן קצת ופחות מרשים. עם זאת, חשוב לציין כי מחסור בכח לא נרשם בשום תוואי דרך. בנסיעה עירונית EQE SUV מפגין נוחות נסיעה טובה גם בכבישים הפחות טובים. פניות פרסה התגלו כמאתגרות, אך היגוי אחורי שאמור לפתור את הבעיה מוצע בתוספת תשלום.
בשיוט מחוץ לעיר השקט בתא הנוסעים נשמר, כמצופה ממרצדס חשמלית, ורעשים קלים של צמיגי הענק ברוחב 255 מ”מ על חישוקי 20 אינץ’ חודרים לתא הנוסעים. הבלימה הרגנרטיבית, או השיוב כפי שקוראת לה ה-EQE SUV, מציעה שלושה מצבים כשהשליטה עליהם מתבצעת בקלות ובטבעיות באמצעות מנופים מאחורי גלגל ההגה. בכביש המתפתל האחיזה גבוהה והמרצדס משרה ביטחון מאחורי ההגה, אך אם תחליטו ללחוץ אותה לקראת המגבלות, תגלו כי לא מדובר באזור המחיה הטבעי שלה. דוושת הבלם ספוגית, ומשקל הגבוה, שאינו מגובה במתלים אדפטיביים, מכביד על ההתנהלות ושינויי הכיוון. טווח הנסיעה המוצהר עומד על 510 ק”מ ובפועל ניתן לעבור בקלות את ה-400 ק”מ כל עוד לא תסחטו יותר מידי את הדוושה הימנית.
עמידה בציפיות
מרצדס EQE SUV מספק את איכויות הנהיגה והנסיעה לצד תא הנוסעים המוקפד המצופים ממותג היוקרה המוערך, לצד טכנולוגיה עדכנית, מרחב פנימי נדיב ומראה אלגנטי. למרות משקל עצמי לא נמוך, הביצועים מספקים וכך גם טווח הנסיעה – אך לא הרבה מעבר לכך. עם זאת, במחיר העסיסי בו הוא נמכר היה ניתן לצפות לקבל פריטי אבזור הקיימים במכוניות זולות משמעותית, כמו גם מתלים אדפטיביים והיגוי אחורי שהיו משדרגים עוד יותר את האיכויות הגבוהות שמציע ה-EQE SUV.
אלא שמרצדס EQE SUV לא מנסה לשחק על מגרש התמורה לכסף בו נמצאים מותגי היוקרה היומרניים מסין. הוא מציע איכויות שמצפים לקבל ממכונית עם סמל הכוכב בחזית, עבור מי שהמחיר לא מהווה עבורם עניין ולא מסתנוורים מגימיקים נוצצים של כוכבים מסביב.
מרצדס EQE SUV 350 4Matic – תעודת זהות
מנוע: שני מנועים חשמליים, קדמי + אחורי, הספק משולב: 292 כ”ס, מומנט משולב: 78 קג”מ, תמסורת: ישירה, הנעה כפולה, בסיס גלגלים: 303 ס”מ, משקל: 2,580 ק”ג, מ-0 ל-100 קמ”ש: 6.6 שניות, מהירות מרבית: 210 קמ”ש, צריכת אנרגיה ממוצעת: 21.1 קילוואט ל-100 ק”מ, מחיר: 786,000 שקלים