יש ימים, בהם אפשר לשכוח, קצת, את המציאות המקיפה אותנו. ימים בהם נמצאת בחנייה מרצדס AMG SL55 הם בהחלט ימים כאלו. כל-כך רחוקה ממה שקורה סביב. גם בקרב מתחרותיה בסגמנט ובתג המחיר היא נראית ייחודית ושונה. כן אנחנו אוהבים מאוד את העיצוב הזה, כפי שהוצהר כאן כבר בעבר. היא נמוכה, חולשת על האספלט עם רוחב משמעותי ומשלבת לכל אורכה את המיזוג החמקמק הזה בין אלגנטיות, יוקרה ואגרסיביות. מכסה המנוע הארוך נותן עוד נופך תכליתי לרושם הכללי המוצלח. למרות ששחור זה לא הצבע שלה. הוא פשוט בולע את העיצוב – ועיצוב כזה צריך לחגוג. גם העיטורים הקלים מסביב מספרים שהחגיגה היום לא תהיה מנת חלקן של העיניים בלבד. כיתובי ה-V8 מבטיחים שגם האוזניים יהיו מעורבות בסיפור הזה. התחלה טובה.
אז כפי שהבנו מתחת למכסה המנוע הבלתי נגמר שוכן לו ה-M177 שאנחנו מכירים כבר מדגמים כוחניים אחרים של מרצדס וגם של אסטון-מרטין לדוגמה. מרצדס AMG SL55 מסתפקת בגרסה “חלשה” יותר שלו (476 כ”ס) כשה-SL63 מצוידת בגרסת ה-585 כ”ס שלו. כמו הגרסה הבכירה גם זו מעבירה את הכוח דרך תיבה בעלת 9 יחסי-העברה אל הנעה כפולה מבוססת הנעה אחורית. אני מביט אל הצמיגים השמנמנים ודלי החתך ותוהה איך היא תתנהג. יש גם היגוי אחורי בשתי הגרסאות המוזכרות שאמור לשפר את הניהוג ולהוסיף זריזות למכונית הזו. זה תמיד רצוי במכונית שמשקלה מגרד שני טון. כן, זו מרצדס, וברמת המחיר הזו היא לא שוכחת את זה. דילוג לתא הנוסעים מגלה שיש כאן הכל מהכל. מעיסוי לגב ועד לצעיף חימום לימים הקרים. ממצב חסכון ועד מצב ‘מרוץ’ רב משמעות. ממערכת של ‘בורמייסטר’ ועד… נו, מרצדס. כזו שגם רוצה להיות ספורטיבית אבל גם לא שוכחת שהיא צריכה להוות תחליף גם לגרסת הגג הפתוח של ה-S קלאס שכבר לא מוצעת.
ואם אמרנו גג פתוח, הקיץ כבר כאן. החום בלתי נסבל והשמש מכבידה על מצב הרוח הלאומי ששפוף גם ככה. גג פתוח מתאים לקיץ? במידה ואתה חי באנגליה, לגמרי. אצלנו הזמן הנכון לגג פתוח הוא הדמי-חורף הישראלי. אז הגג נשאר סגור כרגע. גם בגלל החום אבל גם בגלל תשומת הלב שגוררת עימה כל מכונית בתצורה הזו. כשהגג סגור אפשר לשים לב לעבודה היסודית שנעשתה עליו. מרצדס בחרו בכוונה בגג בד עבור הדור האחרון של ה-SL, הורדת מרכז כובד וכיו”ב. מבט מבפנים אל הגג מראה את כמות ההשקעה. המנגנון מוסתר לחלוטין, הכול עשוי לעילא ועטוי חומרים איכותיים ומשלים את האווירה היוקרתית-הייטקית-ספורטיבית בתא. ביצוע מושלם. שאר התא מקבל גם הוא מחמאות באותו הסגנון. הוא עשוי להיראות עמוס בשנייה הראשונה, אבל מהר מאוד אפשר להבין למה מרצדס כיוונו כאן.
יציאה לדרך ואופס, החלק המרצדסי במשוואה הזו מתערער לרגע. כן החברה לקחה את ה-SL הזו למקום ספורטיבי יותר, והנוחות בעיר יוצאת מופסדת במשוואה הזו. מהמורות חדות צריכות להיות מזוהות מראש בכדי שהנהג יפחית מהירות בצורה משמעותית לפני המפגש עימן. זה קצת יותר מדי נוקשה בעיר. לפחות ניתן להרים את ה-SL במחי כפתור בכדי לטפל בחניות גבוהות ועוד מכשולים עירוניים. שיהיה ברור לחלוטין – הצורך לתמוך ביכולת של הרכב הזה במהירות גבוהה, דורש את המוצקות הזו. מצד שני לסנן את המהמורות החדות האלו בצורה טובה יותר, תתקבל כאן בברכה. מעבר לזה, הכל נהדר. המנוע מגרגר בנעימות, פעולת התיבה לא מורגשת, כל רכיב מגיב כראוי ומבצע את המשימה עליה הוא אחראי בצורה הטובה ביותר. הגיע הזמן להשתחרר מעולה של העיר, להפשיל את הגג (עד למהירות 50 קמ”ש ללא עצירה) ולתת לשמונה הבוכנות להתבטא.
והן מתבטאות במלוא תפארתן ועוצמתן. אשא תפילה – שלא יעברו מנועים מרובי בוכנות מהעולם. זה לא רק הביצועים המצטיינים. זו המהירות הגבוהה המושגת בקלות (295 קמ”ש הנתון הרשמי), הרעם וקולות הפריקה, התגובות (עם השהייה קלה מאוד), כל אלו יחד. גם התיבה כאן, ממשיכה את אותו מוטיב, מציעה יחסי העברה קלים מאוד לטיפול עבור מנוע הזה והעברות כמעט לא מורגשות. משובח. אפשר לעצור בצד , ולעמוד בדקת דומיה לזכר ה-6.3 ל’ האטמוספרי, אבל אפשר להמשיך בלי לעצור ולהנות – מה-4.0 ל’ על צמד מגדשי הבורג-וורנר שלו. עושה רושם שאפשר לנהוג כך על היום ולכל מקום, עד כדי כך מרצדס AMG SL55 עוטפת אותך בטוב ומלטפת/מעיפה אותך קדימה. אפילו הנוחות משתפרת גם בזכות הסלילה הקצת יותר נורמלית בבין עירוני וגם בגלל שבמהירויות השיוט הנינוחות האלו (עבור מכונית כמו זאת) הם עובדים בצורה מדויקת ומאוזנת. מהבחינה הזו, ה-SL היא גראנד-טוררית משובחת.
וזה משאיר אותנו עם משהו שהטריד אותי מאותו מבט ארוך ששלחתי אל צמיגיה בתחילת הכתבה הזו. הרבה מאוד כוח מגיע אל הגלגלים האלו והרצון לחלק אותו ביניהם בכדי לייצר משיכה עדיפה מובן לי לחלוטין. אנחנו לא רוצים שאיזה אמריקאי שחווה משבר אמצע החיים יימצא את עצמו, בחורף נגיד, עם עשרות קג”מ בגלגלים האחוריים בלבד. וזה בסדר גמור, אבל זה עשוי לפגוע גם במה שאנחנו מחפשים במכונית כזו. אז אפשר להירגע, גם כשהכביש מתפתל מרצדס AMG SL55 עדיין טורפת את האספלט בקצב על גבול הפסיכותי, צרף את כל הטכנולוגיה והמכלולים שיש כאן ותקבל מכונה שפונה חזק ומהר, נשארת נטועה בכל שלבי הפנייה ויורה את עצמה שוב ושוב לעבר הפנייה הבא. צלול עמוק וחזק יותר, הפעם על בקרות מנותקות, ותגלה עוד עומק. עם כל המצבים האפשריים כאן על המצב הקיצוני ביותר (‘אקספרט’ בשפת AMG) היא חושפת לחלוטין את פרצופה ומנערת מעצמה את כל המגבילים האלקטרונים.
ובכן השלב הזה דורש הכנה, כי לשלוח שני טון ו-500 כ”ס עם כל ההתחייבות על המגבלות זו משימה דורשת תשומת לב. בטח כשמדובר שמכונית יקרה כל-כך ובטח כשהיא לא שלך. ושם קורים כמה דברים מעניינים. ההגה מהיר למדי, המשקל טוב אבל בחיי, אם יש רגעים שאתה רוצה לדעת מה קורה שם למטה בנקודות המגע, זה הרגעים האלו. גם הישבן מקבל אוורור, חימום, עיסוי אבל שום משוב מהשלדה הזו. המהירות עולה עם כל מעבר על אותה פנייה. לא פשוט לגרום למכונית הזו לצאת מהרוטינה של בלימה-פנייה-תאוצה. היא פשוט יורה את עצמה שוב בשוב בתוך רדיוסים יפים. מוסיף עוד והאף מתחיל לדחוף קצת. אוקיי, אני אמשוך עוד קצת בלם לתוך הפנייה, והזנב פוסע קלות. עוד קצת תרגול ואפשר להבין שלמרות הכיול הבסיסי התגובה להעברות משקל טובה, אפילו מפתיעה. רוצה עכשיו לחבר זנב פוסע תחת לבלימה לתוך החלקת כוח אל מחוצה לה. אפשרי – אבל לא מרגיש טבעי. היא בנויה לייצר מהירות בכל תנאי ועם טונות של פינוק וסטייל – ואת זה היא עושה מצוין. באופן אישי, בכל מה שקשור להתנהגות, קל לי להעדיף את ה-SL43 על מרצדס AMG SL55. מנוע קטן יותר והנעה אחורית אומרים פחות משקל בכלל ופחות משקל על האף בפרט. כן, הגרסה הבסיסית של ה-SL היא זו שמציעה את ההתנהגות המערבת ביותר. לא בטוח שזה מעניין כל-כך את הלקוח הפוטנציאל.
אחרי שדחקנו בה בכבישים שלא ראויים למידותיה ולמעמדה, חזרנו לכבישי הדרום הפתוחים יותר על שלל הפניות הנהדרות, ישורות בעלות נוף אפי, ותחושת מרחב וזמן אינסופית. מכונית מיוחדת מאוד מרצדס AMG SL55. היא רוקדת על מלא חתונות במקביל, ומותירה רושם ברור ובלתי נשכח בכל סיטואציה. העיצוב נפלא, תא הנוסעים משובח, עמוסת אבזור וטכנולוגיה, עם יכולת מרשימה בכל כביש, בכל זמן. המנוע שופך טונות של אופי לתוך כל החוויה, והיכולת לשחרר עכבות בפינות נידחות מוסיפה ניחוח של שובבות. יש בה קצת מכל דבר. ולמעשה רק הנוחות העירונית, קצת פוגעת ביכולת הכללית שלה. אבל החזרה למציאות שבעיר פחות מטרידה כעת. המישר של המכתש נפרש מולנו והשמש מתחילה לשקוע. זמן טוב לדהור אל האופק, לתת לדלק ולאוויר לעשות את שלהם. כל עוד מותר, כל עוד אפשר.
מנוע: 3,982 סמ”ק, V8, טורבו כפול הספק: 476 כ”ס מ-5,500 עד 6,500 סל”ד מומנט: 71.2 קג”מ מ-2,000 עד 4,500 סל”ד תיבת הילוכים: אוטומטית, 9 הילוכים משקל עצמי: 1,950 ק”ג בסיס גלגלים: 270 ס”מ מ-0 ל-100 קמ”ש: 3.9 שנ’ מהירות מרבית: 295 קמ”ש צריכת דלק (יצרן): 7.7 ק”מ/ל’ מחיר: 1,650,000 שקלים