רגע אחרי שנותנים קצת גז עם מרצדס AMG A45S – מבינים שמרצדס הלכו כאן עד הסוף. זה לא שה-A45 הקודמת הייתה איטית או משהו. החדשה פשוט מפרקת את גבולות הגזרה.
אפשר להסתכל על זה מכל מיני כיוונים. אם מדברים על המנוע, ההספק האדיר ונתון המומנט שצמוד אליו, כל אלו משני ליטרים מוגדשים. אם חשבת שזה משחק קטן בניהול מנוע או מגדש אחר, זה לא. ה-A45 מקבלת טיפול שונה לגמרי. המנוע כאן סובב ב-180 מעלות כך שסעפת היניקה פונה לפנים והפליטה לאחור (לא דומה לשום A קלאס אחרת). הטורבו הענק מקבל 3 סוגי קירור שונים, התיבה היא כפולת-מצמדים עם שמונה יחסי-העברה. הרשימה לא נגמרת.
אולי הפרט החשוב ביותר כשכתוב AMG על כל פינה במכונית – המנוע בכל מכונית כזו נבנה על ידי עובד AMG אחד, כמו שצריך להיות בכל AMG. כמובן שיש כאן אין סוף תזכורות ותוספות ספצפיות. הבורר על ההגה שמאפשר לעבור בין מצב נהיגה כזה לאחר הוא דוגמה מצוינת. גם האפשרות לתפעול ידני של התיבה, ניתוק מוחלט של בקרת היציבות ומהירות שמוגבלת רק ל-270 קמ”ש – כל אלו ועוד מזכירים לך במה אתה יושב. אתה יכול להוסיף את המושבים וההגה לרשימה הזו.
אבל מסמר המסיבה כאן היא מערכת ההנעה. AMG A45S יודעת לעשות כל מני כשפים במטרה לשמור את הגלגלים שלך על הרצפה. חוץ מההנעה הכפולה (שעוד רגע ניגע בה), היא יודעת לשחק עם הכוח מכאן, ללטף עם הבלם משם הכל במטרה לפנות חזק מהר ויעיל. זה מרגיש ככה, עם תגובות מצוינות של ההגה והמון משיכה. בעומס גבוה המתלים הרגישו רכים מדי וגם צץ לא מעט תת היגוי. אבל בו אין שום בעיה לטפל.
גם בגלל תגובות השלדה המצוינות שיש כאן. וגם בגלל שמערכת ההנעה של ה-A45 יודעת להעביר את הכוח אל הגלגל האחורי הנכון וליישר אותך. מרצדס לא מספרים כמו כוח נשלח אל שתי חבילות המצמדים שנמצאות על הסרן האחורי. הן יודעת לחלק את הכוח לכל אחד מהגלגלים שם לפי תוכנית הנהיגה והמצב. אני מעריך שלא מדובר יותר ממחצית מהמומנט שנשלח לשם – כמקובל בסידור כזה בד”כ. וכך יודעת המערכת הזו, במצב “דריפט” הנבחר – לייצר החלקות כוח אמיתיות.
למען הסר ספק – המערכת מאפשרת ביצוע של דונאטים במגרשי חנייה ואפילו תשלח אותך בספין לא חינני במהירות בינונית. ועדיין – לוקח זמן להבין אותה ואיך היא בדיוק עובדת. לדוגמה במהירות גבוהה יותר התחושה היא שהמערכת מעודדת פחות היגויי יתר קיצוניים. משהו בחלוקת הכוח בין הגלגלים האחוריים שומר על הכל הגיוני ומאוזן. מאוד בטוח לרוב האוכלוסייה קצת מתסכל לחלק קטן ממנה.
בסוף היום ה-A45S היא מכונית סופר מרשימה. זו לא קומפקטית חמה. המכונית הזו מציעה ביצועים אדירים, יכולת פסיכוטית על כל סוג של אספלט ואפילו נוחות. מיני GT (או מיני GTR)? אולי. רגע אחת היא שותה ק”מ במהירות ונוחות. שנייה אחרת היא מיישרת פיתולים ורגע אחרי היא חונה בכל פינת רחוב מבלי למשוך יותר מדי תשומת לב מיותרת. מגה מכונה שנדחסה לתוך גוף קטן יחסית. זה מתכון שייצר כמה מכוניות גדולות בהיסטוריה. זה מתכון שהופך אותה ליחידה במינה.
נתונים: טורבו, 1,991 סמ”ק, 421 כ”ס ב-6,750 סל”ד, 50.8 קג”מ ב-5,000 סל”ד, 8.4 ק”מ/ל’ (יצרן), 3.9 ש’, 270 קמ”ש, 519,900 שקלים