חטיבת AMG של מרצדס חשפה בסוף השבוע את הדור החדש של AMG GT – מכונית הספורט קופה שממשיכה את השושלת שהחלה עם ה-SLS AMG בתחילת העשור הקודם. באופן מעניין הוצגה המכונית בשם AMG GT Coupe עם מרכב 2 דלתות, למרות שבדור הקודם הכינוי “קופה” הוצמד לגרסת ה-4 דלתות הסאלונית’ כאשר גרסת 2 הדלתות הסתפקה בשם GT. בכל מקרה, מדובר בדור שני למכונית הספורט של חטיבת AMG שעומד כדגם בפני עצמו ולא כגרסה לדגם קיים של מרצדס, אם כי המציאות קצת מורכבת יותר.
מרצדס AMG GT קופה בנויה על פלטפורמה משותפת עם מרצדס SL החדשה וגם קווי העיצוב הכלים די קרובים, אם כי במרצדס טוענים שהעיצוב הוא אבולוציה של ה-GT הקודמת. זה גם אומר ש- AMG GT קופה החדשה גדולה משמעותית מקודמתה עם תוספת של 19 ס”מ לאורך הכולל (473 ס”מ) שמתוכם 7 ס”מ נוספו לבסיס הגלגלים (270 ס”מ הזהים ל-SL) ותוספת של 4 ס”מ לרוחב (198.5 ס”מ). תא הנוסעים גם הוא דומה מאד לזה של ה-SL עם אותו סידור של פתחי מיזוג ומסכים. SL בתחפושת? כן ולא כי מן הסתם AMG GT צפויה להיות יותר ביצועיסטית וחדה, וגם כי ה-SL היא מאז ומתמיד רודסטר ואילו AMG GT מוצעת (נכון לעתה) רק בתצורת קופה כאשר סביר להניח שבעתיד תצטרף גם גרסת 4 דלתות.
בכל מקרה, כיאה למכונית הנושאת את סמלי AMG מודגשים הביצועים והיכולת הדינמית כאשר בין היתר ניתנה בדור החדש תשומת לב למערכות אווירודינמיות אקטיביות לשיפור הקירור והאחיזה של המכונית. כך למשל מדפים וכונסי אוויר אקטיביים בתוך כונס האוויר הקדמי מתעלים אוויר לקירור ושיפור האחיזה בשני שלבים (מעל 80 ומעל 180 קמ”ש), מדפים אקטיביים מתחת למנוע אשר יורדים ב-4 ס”מ מעל מהירות של 80 קמ”ש כדי לשפר את כוח ההצמדה על הסרן הקדמי ומאחור ישנו ספויילר אחורי נשלף בעל חמישה זוויות תקיפה שונות. בנוסף מוצעת כאופציה חבילה אוירודינמית הכוללת כונסי אוויר על בתי הגלגלים, דפיוזר וכנפונים מוגדלים מאחור וספוילר אחורי גדול וקבוע שנועדו להפחתת העילוי מלפנים והגברת כוח ההצמדה מאחור, כמו גם לאפשר לבעלים להודיע שהם מתכוונים לעלות על המסלול עם ה-GT החדשה שלהם.
הבשורות הטובות הן מתחת למכסה המנוע, שם תמשיך ה-AMG GT לעשות שימוש במנוע ה-V8 כפול המגדשים בנפח 4.0 ליטר ללא עזרה חשמלית. המנוע זכה לעוקת שמן חדשה, מצנני ביניים משופרים, בלוק מנוע תחתון חדש בעל קירור משופר ופורטינג למעברי היניקה והפליטה. התוצאה היא שבגרסת ה-GT 55 שהיא מעתה הבסיסית בהיצע הספק המנוע נותר 476 כ”ס, אך המומנט המירבי עלה מ-64.2 ל-71.4 קג”מ.
בגרסת ה- GT 63 שמחליפה את גרסת ה-S של הדור הקודם ישנם גם לחץ גדישה גבוה יותר, מערכת יניקה משופרת וניהול מנוע חדש, העוזרים להפיק 585 כ”ס ו-81.5 קג”מ הזמינים בין 2,500 ל-4,500 סל”ד. 60 כ”ס יותר מגרסת ה-S והספק דומה לזה של גרסת ה-R הקיצונית מדור הקודם עם מומנט עדיף משמעותית.
תיבת ההילוכים בשתי הגרסאות היא אוטומטית בעלת תשעה יחסי העברה, אך עם מצמד פנימי במקום ממיר מומנט, מה שאמור לדמות אופי עולה של תיבה כפולת מצמדים עם מהירות החלפת הילוכים דומה. בפועל זה אומר ש-AMG GT 55 איטית בעשירית שניה מהדור היוצא, עם זינוק ל-100 ב-3.9 שניות ומהירות מרבית של 295 לעומת 304 קמ”ש. AMG GT 63 לעומתה זקוקה ל-3.2 שניות במיאוץ הקלאסי (שיפור של 0.3 שניה ביחס ל-S) ומטפסת עד למהירות מרבית של 315 קמ”ש (שיפור של 5 קמ”ש). זה מפתיע שכן למרות מרכב אלומיניום AMG GT קופה החדשה שוקלת 1,970 ק”ג כולל דלק, שזה כמעט 300 ק”ג! יותר מהדור הקודם. במרצדס מלמלו גם משהו על צריכת דלק משופרת, לא שזה באמת מעניין מישהו.
לשתי הגרסאות הנעה כפולה בעלת חלוקת כוח משתנה, כאשר במצב הבסיסי היא שווה בין הסרנים עם יכולת להעברה מלאה של הכוח לאחור. מערכת המתלים מורכבת מעצמות עצה כפולות מאלומיניום מלפנים ומאחור, עם מערכת למניעת צלילת חרטום ובולמי זעזועים אדפטיביים. בגרסה הבכירה מצטרפים גם מוטות מייצבים סמי אקטיביים. מערכת הבלימה קיבלה דיסקים בעלי קירור משופר בקוטר 390 מ”מ מלפנים ו-360 מ”מ מאחור. מרצדס לא צינה זאת בהודעה לעיתונות, אבל תהיו בטוחים שתהיה גם אופציה לבלמים קרמיים קלים ויקרים להפליא. דיפרנציאל אחורי ננעל הוא ציוד סטנדרטי מעתה ב-AMG GT, והוא מאפשר אחוזי נעילה משתנים בהתאם למצב הנהיגה הנבחר ויש שישה כאלו. את החבילה משלימה גם מערכת היגוי אחורי המסוגלת להפנות את הגלגלים עד לזווית של 2.5 מעלות לכל כיוון, גם היא מעתה ציוד סטנדרטי.
מחירה של מרצדס AMG GT קופה החדשה לא פורסם, אך היא צפויה להיות יקרה משמעותית מה-SL ה”עממית” ולהתייצב מול פרארי רומא וגרסאות העל של פורשה 911.