טכנולוגיה בעולם הרכב כידוע זולגת מלמעלה למטה. מיטב הפיתוחים וההברקות, אלו שחיוניים יותר ואלו שפחות, מוצגים תחילה בפסגה של מכוניות היוקרה ותוך כמה שנים מגיעים גם לדגמים עממים יותר. מפגש עם מרצדס GLC החדשה די ממחיש את התהליך הזה. נכון, GLC מתוקף מעמדו משתייך לחלק העליון של סגמנט רכבי הפנאי המשפחתיים, אלו שעדין שומרים על ממדים שפויים ולא נושקים ל-5 מטרים ומציעים שורת מושבים שלישית. מצד שני, אך שלא תהפכו את זה, GLC הוא עדין בסך הכל, ויסלחו לי הגרמנים, קרוסאובר משפחתי.
קודם כל הוא מאובזר בכל טוב, כי אי אפשר אחרת כשיש לך סמל של מרצדס בחזית, אבל בנוסף הדור חדש של ה-GLC עמוס במיטב הטכנולוגיה שעד לא מכבר ראינו רק בדגמים גדולים ויקרים בהרבה.
מערכת היברידית קלה (Mild Hybrid) היא המינימום ההכרחי כיום בעיצומו עידן החשמל, אבל יש גם גרסת פלאג-אין נטענת. מה תגידו על היגוי אחורי אקטיבי ומתלי אוויר אדפטיביים (כחלק מחבילת פלטינום)? תחמושת שעד לא מכבר פגשנו רק ב-S קלאס ודומותיה.
תוסיפו לכך את כל מערכות הבטיחות האקטיביות הקיימות כיום, שפע מסכים, תצוגה עילית וממשק מולטימדיה מהדור האחרון ותקבלו מכונית שהמפרט העשיר שלה יוצר את משבר השבבים בתעשיית הרכב. אחרי שעוברים על הרשימה הארוכה של מערכות עזר ואבזור, שנחסוך אותה מכם, נשאלת השאלה היכן מרצדס GLC החדשה ממקמת את הרף בקטגוריה חשובה אך שמרנית.
פגישה ראשונה
אמרנו קטגוריה שמרנית? העיצוב של ה-GLC החדשה מבסס את הקביעה הזו. הוא פשוט דומה מידי לדור היוצא, בתוספת נגיעות מודרניות לשבכה, לפנסי ה-LED ועידון של קווי הגוף כך שיתאימו לקו העיצובי המפוסל שאימצה מרצדס בדור הנוכחי. חבילת AMG Line מוסיפה כמה נגיעות משלה משבכה מרשימה המשובצת “כוכבי” מרצדס, ועד לחישוקים נאים בקוטר מוגזם של 20 אינטש . גם בצבע לבן החלבי GLC נראה עדכני, מרשים, אבל לא מוחצן במיוחד. יתרון עבור רוב האנשים, חיסרון למי שרוצה להראות ששילם יותר מחצי מיליון שקלים.
גם תא הנוסעים ממשיך את הקו האלגנטי והמאופק המוכר לנו מהדור הנוכחי של מרצדס, כשהשינוי המהותי ביותר הוא המעבר למסך מרכזי אנכי שלמעט פונקציות בו בחירת מצבי נהיגה, עוצמת שמע ותאורת אזהרה מרכז בתוכו את כל פונקציות התפעול. מתכון לתסבוכת בהנדסת האנוש, אבל איכשהו במרצדס הצליחו לפשט את העניינים עם פונקציות בקרת אקלים וקיצורים קבועים על המסך ויחד עם הממשק האינטואיטיבי מדובר ללא ספק באחת ממערכות התפעול הנעימות והיעילות לשימוש בתעשייה, גם עבור מי שלא נולדו עם סאמרטפון ביד.

השדרוג לממשק מגע גם בגלגל ההגה ובמתגי כיוון המושבים דורש מעט תרגול אצבע, ומצד שני אפשר לפרגן למהנדסים שהותירו בורר מצבי תאורה ראשית כחוגה פיזית פשוטה לפעולה כל כך פשוטה. תוסיפו לכך איכות חומרים משובחת ותאורת אווירה עשירה ותקבלו תא נוסעים נעים לשהות ולשימוש ברמה גבוהה. מרחב הפנים מאחור מצוין בכל הממדים ותא המטען גדול משמעותית מבדור היוצא (620 ליטר) משלימים V גם על סעיף הפרקטיות.
טכנולוגיה בתנועה
לישראל מגיעה מרצדס GLC נכון לעתה עם שני מנועי בנזין ובגרסת פלאג אין-היבריד. אנחנו נהגנו בגרסת הבנזין החזקה (GLC300) בהיצע המקומי המספקת 258 כ”ס ממנוע 2.0 ליטר טורבו, נעזרת במנוע חשמלי בעל 14 כ”ס נוספים (ללא שינוי בהספק הכללי המשולב) ומעבירה את הכוח לארבעת הגלגלים דרך תיבת הילוכים אוטומטית בעלת תשעה יחסי העברה.
הביצועים טובים. אמנם אין תחושת מחץ, בין היתר בגלל בידוד רעשים משובח שמעצים את תחושת הנינוחות בתא הנוסעים, ותיבת ההילוכים מעט איטית בתגובות להורדת הילוך. אלא שבפועל עם זינוק ל-100 ב-6.2 שניות ותאוצות ביניים יעילות באמת שאין מה להתלונן, אלא אם התרגלתם לתאוצות של רכב חשמלי. צריכת הדלק, למרות הסיוע ההיברידי, עמדה על 10.5 ק”מ לליטר בממוצע במהלך המבחן. סביר אבל לא יותר מכך.

איכות הנסיעה אותם מעניק GLC הן גבוהות וגם מפתיעות כשנזכרים שמדובר בסופו של דבר ברכב פנאי משפחתי. מתלי האוויר האדפטיביים מעניקים איזון מרשים בין ריסון המרכב תחת עומס לשיכוך מהמורות. האחיזה גבוהה, ההגה מהיר, מדויק וההיגוי האחורי מתגלה כיעיל במיוחד כשהוא עוזר להדק פניות הדוקות ומצד שני הופך תמרוני חניה ופניות פרסה לקלילות ומפתיעות במיוחד. גם תפקוד מערכות הבטיחות האקטיביות הוא ברמה גבוהה. נקודות תורפה? הגיהוץ במהירויות נמוכות לא מושלם, בין היתר בגלל חתך הצמיגים הנמוך (40).
מי שירצה לרדת גם לשטח יגלה שמתלי האוויר ב-GLC מסוגלים להרים להעניק לו מרווח גחון נאה, ועם בקרת ירידה במדרון ומצב שטח הוא יכול להתנהל טוב יחסית למתחריו גם מעבר לשבילים מפולסים, אבל יעדיף לא להרחיק משם בפרט לאור הגחון הפגיע והצמיגים המיועדים לכביש בלבד.

בשורה התחתונה
מרצדס GLC החדש אולי נראה דומה לקודמו, אבל הוא מצליח להציג יכולות משופרות כמעט בכל פרמטר – לא פשוט בהתחשב שגם הדור הקודם היה מהמוביל בקבוצתו. האיכויות הגבוהות שמציג ה-GLC על הכביש מצטרפות לתא נוסעים מוקפד, ממשק תפעול מודרני מוצלח ומערכות בטיחות יעילות.
ליכולת ולטכנולוגיה יש מחיר והוא גבוה. GLC300 עם חבילת הפלטינום, הכוללת את מתלי האוויר האדפטיביים וההיגוי האחורי, כבר מתקרב ל-600 אלף שקלים וזה המון. הן בפני עצמו והן ביחס למתחרים בקטגוריה הזולים בעשרות אחוזים. מצד שני, אם כבר הולכים על קרוסאובר למשפחה…
מרצדס GLC300 – מפרט טכני
מנוע: 1,999 סמ”ק, טורבו בנזין, תגבור היברידי, הספק: 258 כ”ס ב-5,800 סל”ד, מומנט: 40.8 קג”מ ב-2,000-3,200 סל”ד
תיבת הילוכים: אוטומטית, 9 יחסי העברה, משקל: 1,925 ק”ג, 0-100: 6.2 שניות, מהירות מרבית: 240 קמ”ש, צריכת דלק ממוצעת: 10.5 ק”מ לליטר, מחיר: 590,000 אלף שקלים