קצת קשה היה לשים לב, אבל מקסוס הוא אחד המותגים הראשונים בגל הסיני ששוטף את שוק הרכב הישראלי. מדובר במותג המסחריות ורכבי הובלת הנוסעים של SAIC שנבנה על מה שנשאר מ-LDV, יצרנית רכב מסחרי בריטית שנרכש במכירת החיסול שהעניקה לסינים גם את MG. לא רק תולדות המותג מפותלות אלא גם ההיסטוריה המקומית הקצרה שלו בישראל.
מקסוס שווקה כאן מסחריות, מיניואנים ואפילו קרוסאובר משפחתי, באופן בלעדי על ידי קבוצת צ’יינה מוטורס. אלא שכעת, באופן יוצא דופן לשוק הישראלי זיכיון היבוא של מקסוס מוחזק גם על ידי קבוצת UMI וגם על ידי קבוצת “אוטו חן” יבואנית אייויז לשעבר. למעשה נוצר מצב שרק הסינים יכולים לגרום לו שבו מותג אחד משווק בארץ על ידי שלושה יבואנים שונים. מי רצה תחרות ולא קיבל?
אבל נצטרך להניח את זה בצד למדור הכלכלי. הסיבה שבגינה מקסוס הגיעה לידנו היא תחילת השיווק של שני דגמי מיניוואן חשמליים חדשים. שני הדגמים הם חלק ממשפחה של מיניואנים ורכבי נוסעים עם הנעה היברידית-נטענת או חשמלית מלאה הנקראת Mifa. מיפה 7 שלפניכם ומיפה 9 הם המיניוואנים הבכירים בסדרה ושניהם נחתו בישראל לראשונה על ידי .UMI במערך הדגמים של מקסוס הם תופסים את מקומם של המיניואנים מדור הקודם שכונו E יוניק והתבססו על פלטפורמה מוסבת לחשמל.
קטגוריית המיניואנים בישראל היא דלילה למדי, פועל יוצא מכך שגם בעולם המיניואנים שהיו הלהיט של שנות ה-90′ די נעלמו מהשוק במקביל לפריחת אופנת הקרוסאוברים שהשתלטה על תעשיית הרכב. מישהו החליט שעם כל הכבוד ליעילות בתצורת המיניוואן, אם כבר אתם צריכים רכב עם שורת מושבים שלישית להסעת נוסעים אתם תיראו הרבה יותר טוב אם תעשו זאת בקרוסאובר מגודל. אולי גם תצליחו לשכנע את הסביבה ואת עצמכם שעדין יש לכם חיי פנאי מפותחים עם ארבעה ילדים.
קרוסאוברים ישנם בשפע, וזרם הקרוסאוברים החשמליים ארצה לא פוסק. אך עם זאת, אם אתם מעוניינים ברכב להובלת 7 נוסעים כולל נהג שיהיה גם חשמלי רשימת האפשריות שלכם מהצד השפוי של 300 אלף השקלים היא כמעט אפסית. וזו בדיוק הנישה שבה רוצה להתמקם מקסוס עם משפחת המיפה.
מיפה 7 הוא האח הקטן במשפחה (אם כי ישנם בחו”ל דגמי מיפה קטנים ממנו), אבל קטן זה מונח יחסי כמו שמיניואן הוא לא מיני. עם אורך של 490 ס”מ ובסיס גלגלים נדיב של קצת פחות מ-3 מטרים מדובר ברכב גדול, אבל פחות גדול ממה שיוצרים קווי העיצוב הרבועים, החרטום המובלט וחישוקי ה-18 אינץ’ שנראים מעט צנועים במבט מהצד. החרטום הגדול הוא אילוץ שכופה הצורך במנוע בנזין עבור הגרסה ההיברידית, אבל יחידות תאורה מודרניות ושבכה אטומה הופכות אותו לנעים יחסית לעין. מעבר לכך לא תמצאו במיפה איזו בשורה עיצובית.
זה לא כל כך נורא כי מה שחשוב במיניואן הוא תא הנוסעים, ושם יש מקום בשפע, שסידור של שני מושבי קפטן במרכז הנעים על מסילה ומושב אחורי בגודל מלא מאפשרים גם לחמישה מבוגרים לזכות למרחב רגלים ראוי. חלונות הצד הגדולים והגג הפנואמי מוסיפים לתחושה האוורירית בתא הנוסעים של מקסוס מיפה 7, כשהשילוב של ריפודים דמויי עור בצבע בהיר תורמים לתחושה יוקרתית, אבל פחות מומלצים עבור מי שמתכוון להסיע ילדים קטנים. המחיר שצריך לשלם תמורת חלל הנוסעים המוצלח הזה הוא בדמות תא מטען בנפח של 280 ליטרים בלבד שמגביל את יכולת הובלת המטען במידה והרכב בתפוסה מלאה. צריכים מקום לנוסעים וגם למטען? תצטרכו לעלות כיתה למיפה 9.
כשעוברים למושב הנהג מגלים תנוחת נהיגה גבוהה ושלטת יחסית, שלא רחוקה ממה שתמצאו בקרוסאובר ממוצע. במקסוס בחרו בסידור של שני מסכי 12.3 אינץ’ רוחביים הצמודים זה לזה, כאשר כמקובל רוב תפעול המערכות מתבצע על גבי המסך המרכזי. סידור התפרטים פחות מסורבל מהמקובל ברוב הסיניות והמסך הרחב מאפשר תצוגה של כמה מאפיינים שונים במסך הבית, אבל הגעה לאלו בצד ימין תדרוש מהנהג למתוח יד ואף כיפוף לא נוח. בין המושבים ישנה קונסולה מרכזית גבוה בה משולבים משטחי הטעינה לטלפון ולחצני מגע לפונקציות חיוניות כמו מסך הבית, מפשיר האדים ופתיחת הדלתות. גם תפעול המגבים ופתחי המיזוג מתבצע באופן ידני. איכות החומרים טובה ברובה, אבל לא כל הפינות במשטחי הפלסטיק הגדולים מהודקים כראוי, בעיקר באזור שליד ברכי הנהג.
מקסוס מיפה 7 מונע על ידי מנוע חשמלי קדמי המספק 245 כ”ס. זה לא נשמע הרבה עבור רכב השוקל כ-2.2 טון אבל בפועל חוץ מאשר במצב Eco המנומנם, הביצועים מספקים בהחלט בזכות תגובה ראשונית טובה וזמינות הכוח. המיפה מאיץ לא רע יחסית לגודלו, בהסתייגות מכך שביציאה החלטית מהמקום או על כביש רטוב הוא מתקשה לעיתים להוריד את הכוח לקרקע, מה שמאלץ את בקרת המשיכה להתערב.
בגרסתו הסטנדרטית למיפה סוללה של 77 קוט”ש האמורה לספק טווח נסיעה של 410 ק”מ. אלינו הוא הגיע בגרסתו היקרה יותר שכוללת תוספת אבזור (חימום ואוורור למושבים הקדמיים, דלת תא מטען חשמלית, דלת הזזה שמאלית חשמלית) אבל חשוב מכך, סוללה בקיבולת של 90 קוט”ש האמורה לספק על הנייר טווח נסיעה של 480 ק”מ. למרות בלימה רגנטיבית מורגשת, צריכת האנרגיה במהלך המבחן עמד על כ-23 קילואוט ל-100 ק”מ שמתורגמים לטווח של כ-390 ק”מ. נמוך משמעותית מהמוצהר אבל יספיק לרוב המשימות שאינן טיול משפחתי מלאה לקצה הארץ ובחזרה.
הבחירה בכיול רך של המתלים מובנת בהתחשב בייעודו של מקסוס מיפה 7 כמוביל נוסעים. זה עוזר לו לסנן היטב שיבושים במהירויות נמוכות, אבל מהר מאד מתגלה חוסר ריסון של המתלים עם יותר מידי תנודות על ציר האורך במעבר על פני מהמורות גדולת או בכביש גלי. שילוב של הגה מנותק להפליא, רכינת גוף בפניות ותת היגוי שמגיע מוקדם יחסית יבהירו מהר למי שפספס שמדובר כאן במוביל נוסעים שמיועד לשימוש נינוח ורגוע, שם הוא מצטיין יותר.
בסופו של דבר, מיניואנים לא קונים כי רוצים אלא כי צריך. עבור מי שצריך מוביל נוסעים מרווח לשבעה נוסעים כולל נהג, ולא מחפש את הנראות האופנתית של רכבי הקרוסאובר, מתגלה מקסוס מיפה 7 כרכב יעיל להפליא. הוא משלב תא נוסעים מרווח, נאה ומאובזר היטב. הוא הוא נוח ונעים בתנאי שימוש מתונים ומספק ביצועים טובים, כשרק טווח הנסיעה מאכזב במעט.
כיוון שאין לו מתחרים חשמליים ישירים בטווח המחיר שלו, הוא מתמקם מול קרוסאוברים בעלי 7 מקומות בעלי מנועי בנזין הנמכרים במחיר דומה ומתעלה עליהם מבחינת השימושיות. זה אמור להספיק למי שהבחירה שלו מבוססת רק על שיקולים פרקטים ולא מעבר לזה.
מקסוס מיפה 7 Pemium – תעודת זהות
מנוע: חשמלי קדמי, הספק: 245 כ”ס, מומנט: 35.7 קג”מ, תמסורת: ישירה, הנעה קדמית, בסיס גלגלים: 296.5 ס”מ, משקל: 2,239 ק”ג, מ-0 ל-100 קמ”ש: 8.7 שניות, צריכת אנרגיה ממוצעת (יצרן): 19.9 קוט”ש ל-100 ק”מ, מחיר: 250 אלף שקלים*