סיכומי שנה הם דבר חשוב, בפרט שהשנה האחרונה הייתה סוערת וגדושת התפתחויות בשוק הרכב העולמי והמקומי. עם זאת, בין שלל סיכומי השנה עמוסי המספרים החלנו לצלול אל תוך דו”ח המסירות השנתי ולדוג ממנו את הנתונים באמת. לא כמה חשמליות עלו לכבישים השנה ולא בכמה צמחו מכירות ההיברידיות למרות עלית המס. זה חשוב, חשוב מאד, אבל תרשו לנו להקדיש כמה שורות למה שמעניין אותנו ואת חובבי הרכב באמת: כמה מכוניות ספורטיביות נמכרו בישראל בשנה החולפת.
ההגדרה למכוניות ספורטיביות יכולה להיות די רחבה והיא כוללת גרסאות חזקות לדגמים סטנדרטיים דוגמת רכבי ההוט האצ’, מכוניות קופה וקבריולה גם אם הן אינן חזקות במיוחד וכמובן גם מכוניות ספורט שנולדו מלכתחילה ככאלו. בשנים האחרונות עולה גם הפופולאריות של קרוסאוברים ורכבי SUV שריריים. למרות עדר עצמום של סוסים קשה להגדיר את מרצדס G קלאס AMG כמכונית ספורטיבית, אבל אפשר במידת מה להתגמש ולכלול קרוסאוברים מתונים דוגמת קופרה פורמנטור תחת הגדרה זו (רק בגרסת ה-VZ החזקה כמובן).
בנוסף, עם כל הכבוד לנתוני התאוצה המרשימים והממכרים, לא כללנו ברשימה דגמים חשמליים (בעלי טסלה פרפורמנס, אנחנו מתנצלים, אבל למרות שאתם חושבים כך, אין לכם באמת מכונית ספורטיבית).
אם נמנעים מלהרחיב את ההגדרה של מכונית ספורטיבית מגלים שהמצב של שוק הספורטיביות בישראל די עגום וממשיך לכלול כמות זעומה יחסית של דגמים עם היקף מכירות של פחות מ-1% מכלל שוק הרכב. אמנם המספרים של דגמים ספורטיביים יוקרתיים דוגמת פורשה, דגמי AMG ו-M מרשימים ורוב המכירות מתרכזות בקרב מותגי היוקרה. אלא שבגזרה העממית המצב די עגום. רכבי ההוט האצ’ הקטנים נכחדו כמעט לחלוטין ומתחת ל-200 אלף ש”ח אין לכם כמעט מה לחפש. מאזדה מיאטה כבר מזמן לא רודסטר עממית ונמכרת במספרים זעומים וב-2022 עזבו אותנו דגמים כמו סובארו BRZ, ניסאן Z370, הונדה סיוויק טייפ R שהדור החדש שלם אמור להגיע בשנה הקרובה. יחד עם הקאמבק של דגמי ה-N של יונדאי ואולי גם סובארו WRX ועליה רשמית ראשונה של פורד מוסטאנג שנמכרת היטב ביבוא אישי אולי יהיו לנו יותר סיבות לחייך ב-2023.

ועכשיו למספרים
אז מיהי הספורטיבית הנמכרת ביותר בישראל? את האמת, שגם אנחנו הופתענו שאת התואר קטפה ב-2022 סקודה אוקטביה RS עם לא פחות מ-500 יחידות! ההישג הזה מרשים בכל קנה מידה מבחינת כמויות, בפרט בהתחשב בעובדה שהמותג סקודה סבל מבעיות אספקה קשות השנה ומי שהזמין אוקטביה סטנדרטית היה צריך לחכות והרבה.
אם מבצעים את ההחרגה לכיוון הקרוסאוברים המתונים אז למקום השני מגיעה קופרה פורמנטור ממנה נמסרו 310 יחידות מגרסת ה-VZ החזקה. ההצלחה של הפורמנטור ממחישה את השינוי בטעם הקהל ביחס לקופרה לאון שנחשבה במשך שנים כאחת הספורטיביות הנמכרות ביותר בישראל ובשנה החולפת נמכרו ממנה רק 106 יחידות.
אל המקום השלישי מגיעה ב.מ.וו סדרה 4 ממנה נמסרו 157 יחידות מגרסאות הקופה והקבריו (לא כולל 22 גראן קופה) אליהן מצטרף מספר מרשים של 40 יחידות של ה-M4.
מיני קופר S נמצאת במקום הרביעי עם 123 יחידות מדגמי ההאצ’בק ועוד 18 יחידות של גרסת הקבריו אליהן ניתן לצרף עוד 34 דגמי JCW קרביים.
קופרה לאון, רבת המכר של השנים האחרונות מסתפקת השנה במקום החמישי כשהיא מקדימה במקצת מרצדס C קופה/קבריו מהן נמסרו 104 יחידות לא כולל עוד 9 יחידות של דגמי AMG. רגע לפני שהיא יוצאת לגמלאות, אבארט הכפילה את מכירותיה השנה עם 96 יחידות בסך הכל, מתוכן 38 יחידות מדגם הסקורפיונה הבסיסי והאטרקטיבי. עוד בהמשך העשיריה: קופרה אטקה עם 85 יחידות, 60 יחידות של פולקסווגן גולף GTI ולא פחות מ-57 יחידות של ב.מ.וו Z4, מתוכן גם 3 דגמי M.
בין המאכזבות השנה: למרות היעדר מתחרות פולקסווגן פולו GTI עדין לא מצליחה להתרומם ומסרה רק 16 יחידות, מאזדה MX5 האהובה מסרה רק 13 יחידות ואילו שברולט קמארו ביבוא הרשמי לא מדביקה את אפיקי היבוא המקביל ומסרה רק 5 יחידות, אבל הן לפחות מגרסת ה-ZL1 הפסיכית.
הספורטיבות הנמכרות ב-2022
1. | סקודה אוקטביה RS | 500 |
2. | קופרה פורמנטור VZ | 310 |
3. | ב.מ.וו סדרה 4 קופה/קבריו | 157 |
4. | מיני קופר S | 145 |
5. | קופרה לאון | 106 |
6. | מרצדס C קופה/קבריו | 104 |
7. | אבארט 500 | 96 |
8. | קופרה אטקה | 85 |
9. | פולקסווגן גולף GTI | 60 |
10. | ב.מ.וו Z4 | 57 |
11. | פורשה 911 | 54 |
12. | אאודי RS Q3 | 46 |
13. | מרצדס CLA AMG | 44 |
14. | ב.מ.וו M4 | 40 |
15. | אאודי TT | 37 |

עשירים ונהנים
שנת 2022 הייתה שנה מצולחת עבור מותגי העל והיוקרה שמכרו בכמויות כמעט חסרות תקדים.
פורשה מסרה 54 יחידות מדגמי ה-911 מתוכן 9 דגמי טורבו S ו-7 יחידות של GT3 הקיצונית. אליהן מצטרפים 19 בוקסטר ועוד 17 קאיימן.
חטיבת AMG של מרצדס גם מסכמת שנה מוצלחת עם 44 יחידות של CLA AMG ו-29 יחידות של A45 AMG כשמן העבר השני של סקאלת המחיר מצטרפות 14 יחידות של AMG GT ועוד כמה עשרות יחידות מדגמי ה-SUV בעלי סמל החטיבה הנחשק.
ומה עם המתחרות מגרמניה? מלבד כאמור 40 יחידות של M4 מסרה ב.מ.וו עוד עשרה M3, חמישה M5 ושלושה M8. אאודי הספורטיבית מסרה 37 יחידות של ה-TT כולל שלושה TT RS, 24 יחידות של RS3 ועוד 16 יחידות של S3, ארבעה RS5 ולקינוח שתי .RS6 מול ההגמוניה הגרמנית הציבה אלפא רומיאו על הכבישים השנה 18 יחידות של ג’וליה תלתן.

ומה עם קצת אקזוטיקה?
פרארי בשנת שיא מסרה לא פחות מ-19 יחידות שמורכבות מ-10 F8 טריבוטו ועוד 5 יחידות של הרומא, שתי פורטופינו ויחידה בודדת של 296 GTB ו-812 כל אחת. בנטלי העלתה לכבישים11 קונטיננטל GT אריסטוקרטיות, רובן נטולות גג ולקינוח אסטון מרטין גם היא בשנה מוצלחת מסרה שלושה ואנטג’, שתי DB11 ו-DBS סופרלג’רה אחת מעוררת קינאה שחותמת את רשימת האקזוטיקה עם מזראטי MC20 אחת ועוד כמה למבורגיני שהגיעו ביבוא אישי ולא נכללות בדו”ח המסירות הרשמי.