לצד סיכומי השנה המסורתיים של השנה החולפת בשוק הרכב המקומי, בהם מתגלה מה נתח השוק בו נגסו המותגים הסינים, כמה ישראלים עברו למכוניות בעלות הנעה חשמלית וכמה רכשו סינית חשמלית קצת נשכח מקומן של המכוניות הספורטיביות. כאלו שמלכתחילה תוכננו כדי לספק הנאה לנהג, בין אם מדובר בגרסאות מחוזקות לדגמים קיימם או מכוניות בעלות תצורה ספורטיבית עם מרכב קופה או קבריולה.
לכאורה נדמה שבעידן החשמלי ישנה פריחה של מכוניות ספורטיביות, כאשר ישנם שפע של דגמים המציעים הספקים שעד לפני מספר שנים נחשבו דמיוניים לא רק בקרוסאוברים משפחתיים, אלא גם במכוניות על. אלא שזה המקום להבהיר, 500 כ”ס עושים מכונית למהירה, גם אם היא שוקלת 2 טון, אבל לא עושים אותה לספורטיבית. כנ”ל גם לגבי נתוני תאוצה, כאשר כל רכב פנאי משפחתי מאיץ מהר יותר מכל הוט האצ’ מזדמנת.
אנחנו מתנצלים מראש, אך כשבאנו לסכם את המכירות השנתיות של רכבים ספורטיביים בשנה החולפת פסחנו מהסיבות הללו על העדר החשמלי. מן הסתם בעתיד הקרוב יופיעו כבר מכוניות ספורטיביות חשמליות (למשל אבארט 500e ו-MG סייברסטר שבדרך ארצה), אבל עד אז התמקדנו בספורטיבוך קלאסיות שעדין שורפות בנזין ומגרגרות להנאתן. גם רכבי פנאי בעלי גוון ספורטיבי הולכים ומתרבים בשנים האחרונות, אבל עם כל הכבוד למפלצות כמו מרצדס G63 AMG (ממנה נמכרו 14 יחידות) או ב.מ.וו XM המרשימה הן לא נכנסות להגדרה הספורטיבית.
למרבה הצער, מכירות הרכבים הספורטיביים בישראל היו בנסיגה בשנה החולפת. רבים מהדגמים שהובילו את הטבלה ב-2022 עדין מתברגים בה גבוה, אך סבלו מירידה במכירות. יתכן מאד שחלק מחובבי הביצועים באו על סיפוקם בדגמים חשמליים עתירי הספק,. מה שבטוח, לירידה במכירות של מכוניות ספורטיביות אחראית גם העובדה המצערת שכמעט ולא נותרו מכוניות ספורטיביות עממיות, בטח בטווח המחיר של פחות מ-200 אלף שקלים. מצד שני, ממשיכה הפריחה של מכוניות ספורטיביות בצד היוקרתי, כאלו שעולות חצי מיליון שקלים ויותר.
על קו הזינוק
אז מיהן הספורטיביות הנמכרות ביותר בישראל? בשנה שעברה הפתיעה סקודה אוקטביה RS כשקטפה את התואר הספורטיבית הנמכרת ביותר עם 500 יחידות. ב-2023 שמרה ה-RS על הבכורה, אך הסתפקה רק ב-415 יחידות שעלו על הכביש. עם זאת, היא מובילה בפער עצום על פני הבאה בתור בדירוג. קופרה פורמנטור אמנם נמכרה הרבה יותר בגרסאות הרגילות שלה, אך גרסת ה-VZ החזקה באמת מסרה בשנה החולפת 165 יחידות ותפסה את המקום השני. גם כאן מדובר בירידה דרסטית לעומת 2022 בה נמסרו 310 יחידות.
נקודת האור שמוכיחה שעדין יש ביקוש למכוניות נהיגה מהנות וטהורות במחיר שפוי באה מכיוון סובארו BRZ ממנה נמסרו 125 יחידות השנה, רובן המכריע עם תיבת הילוכים ידנית, שהתמקמה המקום השלישי בטבלה. ההצלחה של ה-BRZ מדגישה את העובדה שבמחיר נכון יש פוטציאל הצלחה נאה בקטגוריה, רמז למאזדה מיאטה היקרה שממשיכה להימכר בכמויות עצובות (רק 16 יחידות ב-2023) וטויוטה GR86 שמסורבת עליה. אחרי ה-BRZ נמצאת מרצדס C קופה וקבריולה עם 119 יחידות, לא כולל 8 יחידות מדגמי ה-AMG שאם כוללים אותם היו מענקים לה את המקום השלישי. מיני קופר S נמצאת הנמצאת בשלהי חייה במקום החמישי עם 87 יחידות (מתוכן 23 במרכב קבריולה), כמעט מחצית מכמות המכירות ב-2022, כשאליהן ניתן לצרף עוד 20 יחידות של JCW הקיצונית.
עוד מכונית שמוכיחה שעדין יש ביקוש לספורטיביות עממיות היא אבארט 500 בנמצאת במקום השישי עם 79 יחידות. אמנם מדובר בירידה לעומת 2022 בה נמסרו 96 יחידות, אך כשבודקים לעומת מגלים ש-66 מהן היו ידניות כש-50 מהן מגרסת הנובולארי שהוצעה במחיר שובר שוק. השנה הקרובה תהיה השנה האחרונה בה תוצע אבארט 500 עם מנוע בנזין, סיבה טובה לחטוף כל יחידה שעוד במלאי. במקום השביעי נמצאת ב.מ.וו סדרה 4 בגרסאות הקופה והקבריולה עם 64 יחידות. נתון נאה, אך גם במקרה זה מדובר בצלילה לעומת 2022. מאזנות קצת את התמונה 11 יחידות של M4, כאשר שתים מהן מגרסת ה-CSL האקזוטית.
סוגרות את העשיריה הראשונה: פולקסווגן גולף GTI מספרה בשנה החולפת 63 יחידות, אחותה קופרה לאון, מי שהייתה הספורטיבית הנמכרת ביותר בעשור החולף, שמסרה רק 62 יחידות מגרסת ה-VZ הבכירה ו-54 יחידות של אטקה VZ.
דגם | מסירות ב-2023 | מסירות ב-2022 | שינוי | |
1 | סקודה אוקטביה RS | 415 | 500 | 17%- |
2 | קופרה פורמנטור VZ | 165 | 310 | 46.8%- |
3 | סובארו BRZ | 125 | לא נמכרה | |
4 | מרצדס C קופה/קבריו | 119 | 104 | 14.4%+ |
5 | מיני קופר S | 87 | 145 | 40%- |
6 | אבארט 500 | 79 | 96 | 17.7%- |
7 | ב.מ.וו סדרה 4 קופה/קברי | 64 | 157 | 59.3%- |
8 | פולקסווגן גולף GTI | 63 | 60 | 5%+ |
9 | קופרה לאון VZ | 62 | 106 | 41.5%- |
10 | קופרה אטקה VZ | 54 | 85 | 36.5%- |
11 | פורשה 911 | 46 | 54 | 14.8%- |
12 | פולקסווגן פולו GTI | 42 | 16 | 162.5%+ |
13 | אאודי TT | 37 | 37 | ללא שינוי |
14 | אאודי RS3 | 36 | 24 | 50%+ |
15 | פורשה 718 בוקסטר | 26 | 19 | 36.8%+ |
– | פורשה 718 קאימן | 26 | 17 | 53%+ |
מסכמים שנה: המכוניות הספורטיביות הנמכרות ביותר ב-2022
דעיכת ההוט האצ’
קטגוריית הקומפקטיות החמות הולכת ומצטמצמת מבחינת כמות הדגמים, וכפועל יוצא מכך גם המכירות. כאמור גולף GTI וקופרה לאון VZ, כבר רחוקות מימי הזוהר המקומיים, וגם יתר הדגמים שנותרו מוכרים עשרות בודדות בלבד. פולקסווגן פולו GTI שנותרה מאחרונות הסופרמיני החמות מסרה בשנה החולפת 42 יחידות המקנות לה את המקום ה-12 בדירוג הכללי, יונדאי i20N הצליחה לא רע יחסית לדגם שמעולם לא נמכר כאן, כשנכון לעתה נמכרו ממנה 25 יחידות. רנו מגאן RS שנכנסת לשנה האחרונה שלה מסרה 23 יחידות, הונדה מסרה 18 יחידות של סיוויק טייפ R ואילו יונדאי הוסיפה 8 יחידות של i30N.
מצד שני, קומפקטיות חמות השייכות למותגי היוקרה נמכרו בכמויות סבירות למדי. אאודי מסרה 36 יחידות של RS3 ועוד 24 מדגמי ה-S3 וגם 37 מדגמי אאודי TT. מרצדס מסרה 24 יחידות של CLA AMG ועוד 8 יחידות של מדגמי ה-AMG של ה-A קלאס ואילו ב.מ.וו העלתה לכבישים 20 יחידות של M240 החדשה, 8 יחידות מהדגמים הספורטיביים של סדרה 1 וגם M2 בודדת.
שמח באלפיון
מן העבר השני של המתרס, המכוניות הספורטיביות היקרות נמכרות בכמויות נאות למדי ביחס לשוק המקומי. פורשה מסרה 46 יחידות של 911 בתמהיל מהעניין הכולל 11 יחידות מגרסת ה-GTS, עוד 8 מדגמי ה-GT3 השונים (מתוכן 3 RS), 5 דגמי טורבו S, ספורט קלאסיק ידנית אחת ויחידה אחת מדרסת הדקאר יוצאת הדופן. לצד אלו נמסרו 26 דגמי 718 בוקסטר (מהן 8 GTS וספיידר אחת) ו-26 718 קאיימן (מהן 8 GT4 RS ועוד 4 GT4 “רגילות”).
אצל מרצדס כיכבה AMG GT עם 21 יחידות לצד 17 מדגמי ה-SL החדשה, 4 יחידות של CLS AMG ולקינוח 3 יחידות של C קלאס AMG ו-E קלאס AMG כל אחת. ב.מ.וו הוסיפה 12 יחידות של Z4, 3 יחידות של M3 עוד 14 יחידות של סדרה 8 ו-M8 אחת. אאודי העלתה לכבישים 2 יחידות של S6 אוואנט ועוד RS7 בודדת. מארה”ב הגיעו 9 יחידות של הקורבט החדשה ועוד 7 יחידות של קאדילאק CT5 בלאקווינג. איטליה מצידה תרמה 7 יחידות של אלפא רומיאו ג’וליה תלתן ירוק. לקסוס הסתפקה ב-3 יחידות מדגמי ה-LC.
ומה בצד האקזוטי? פרארי בשנת שיא מסרה 20 מכוניות כשרבת המכר הייתה ה-296 עם 7 יחידות כשאליה מצטרפות 6 יחידות של F8 ספיידר, שלושה פורטופינו M, צמד רומא, 812 סופרפאסט אחת ומעל כולן יחידה אחת סופר אקזוטית של SF90. בנטלי מסרה 11 יחידות של קונטיננטל GT ואסטון מרטין יחידה בודדת של ואנטג’. מתחת לרדאר ובאפיקי היבוא האישי עלו לכבישים 5 יחידות מדגמי למבורגיני.