אלו שנים די מבאסות להיות בהן חובב רכב ונהיגה. אמנם באדיבות מהפכת החשמל המכוניות כיום מציעות במחיר לא גבוה רמת ביצועים והספקים מדהימה שהייתה שייכת עד לא מכבר למכוניות על אקזוטיות, אבל 500 כ”ס לא בהכרח הופכים מכונית לספורטיבית. בניגוד למה שרוכשי החשמליות הכוחניות מספרים לעצמם בהתלהבות.
מצד שני, היצע המכוניות הספורטיביות האמיתיות, בפרט אלו העממיות יחסית, הולך ומצטמצם. תקנות זיהום האוויר המחמירות מעמיסות על עלויות הפיתוח והופכות אותן לפחות ריווחיות עבור יצרניות הרכב לאור כמות הייצור הנמוכה. מצב של ביצה ותרנגולת, כשהשורה התחתונה היא שמשנה לשנה ישנן פחות מכוניות ספורטיביות בשוק, כאשר נישות כמו הקטנות החמות נכחד מן העולם.
התופעה לא ייחודית רק לשוק הישראלי, אבל זה לא מעודד כאשר מביטים בסיכום המכירות של 2024 ומגלים שרמת המכירות של מכוניות ספורטיביות ממשיכה לרדת. עם זאת, עדין ישנם כמה דגמים שמצליחים להימכר באופן נאה יחסית לנישה המצומצמת, כאשר לא מעט דגמים מעניינים בטריטוריה היקרה מצליחים להכניס קצת צבע לכבישי ישראל עמוסי הקרוסאוברים.
בהתאם לאמור, סקירת המכירות השנתית של המכוניות הספורטיביות בישראל מדלגת על קרוסאוברים מגודלים ועל חשמליות בעלות הספקים מוגזמים. מצד שני, בשנים הקרובות אנחנו צפויים לראות יותר ויותר דגמים חשמליים שתוכננו עם יומרה ספורטיבית כלשהי. כרגע ההיצע הזה דל בעולם וגם אצלנו וכך גם רמת המכירות, למעט יוצאת אחת מן הכלל. מעבר לכך, המגמה מהשנים האחרונות נשמרת. המכירות של דגמים ספורטיביים מתחת ל-300 אלף שקלים יורדת (לעיתים פשוט בגלל היעדר זמינות), אבל מצד שני ברף העליון של יוצר מחצי מיליון המכירות עדין נמכרות כמה מאות מכוניות שהן בגדר חלום מוטורי.
מהפך בצמרת
השנה בצמרת טבלת המכירות של מכוניות ספורטיביות בישראל התחולל מהפך. קופרה פורמנטור VZ עלתה למקום הראשון עם 202 יחידות שנמכרו בזכות עליה של 22.4% במכירות. מזה למעלה מעשור דגמי קופרה התקבעו בצמרת המכירות של מכוניות ספורטיביות בארץ. הצלחת הפורמנטור מסמלת את שינוי טעם הקהל לטובת הקרוסאוברים גם בנישה הספורטיבית על חשבון אחות קופרה לאון VZ שהשנה אמנם הגדילה את מכירותיה ל-85 יחידות, אבל זה הרבה פחות מאשר שמכרה הלאון עד לפני מספר שנים וב-2024 זה הספיק לה רק למקום הרביעי.
במפתיע, סקודה אוקטביה RS שהובילה את הרשימה בשנה שעברה כמעט ונעלמה כליל. ב-2023 מסרה סקודה מספר יוצא דופן ברמה המקומית של 500 יחידות מהאוקטביה RS, אלא שבשנה החולפת נמסרו רק 18 יחידות ממנה כאשר הסיבה היא מתיחת הפנים אותה עברה האוקטביה השנה שהובילה לכך שהמלאי מהדגם הישן אזל והגרסה מתוחת הפנים טרם הגיעה ארצה. יהיה מעניין לראות אם ב-2025 הדגם המחודש יוכל לחזור למעמדו.
במקום השני בדירוג של 2024 נמצאת סובארו BRZ. המכירות אמנם ירדו קלות מ-125 ל-117 יחידות אבל מדובר עדין בנתון נאה עבור מכונית נישתית, בפרט ש-81 מתוך ה-BRZ שנמכרו בארץ היו עם תיבת הילוכים ידנית. מה שאומר שבמחיר שפוי עדין ניתן למכור כאן מכוניות קופה ספורטיביות וידניות. את השלישיה הראשונה סוגרת מיני קופר S על דגמיה השונים עם שיפור קל ל-94 יחידות, אליהן ניתן לצרף עוד 17 יחידות של JCW מהדור היוצא.
במקום החמישי נמצאת לראשונה מכונית חשמלית ספורטיבית. מדובר בגרסת ה-X Power של MG4. אמנם לא הוט האצ’ קלאסית אבל גם לא עוד חשמלית עם הרבה כוח. 81 יחידות של ה-X-Power נמסרו בשנה החולפת. שתי חשמליות ספורטיביות אחרות שהגיעו ארצה השנה החולפת הן יונדאי איוניק 5N המדוברת ממנה נמסרו עד כה 11 יחידות. אבארט 500e הזולה בהרבה מסרה לעומתה 9 יחידות בלבד.
דגם | מסירות 2024 | מסירות 2023 | שינוי |
קופרה פורמנטור VZ | 202 | 165 | 22.4%+ |
סובארו BRZ | 117 | 125 | 6.4%- |
מיני קופר S | 94 | 87 | 8%+ |
קופרה לאון VZ | 85 | 62 | 37.1%+ |
MG4 Xpower | 81 | לא נמכרה | |
ב.מ.וו סדרה 2 קופה | 75 | 25 | 300%+ |
יונדאי i20N | 67 | 25 | 268%+ |
אבארט 595 | 60 | 79 | 24%- |
אאודי TT | 56 | 37 | 51.3%+ |
מרצדס E קופה/קבריולה | 46 | 27 | 70.4%+ |
ב.מ.וו סדרה 4 קופה/קבריולה | 45 | 64 | 29.7%- |
מרצדס C קופה/קבריולה | 35 | 119 | 70.6%- |
אאודי RS3 | 23 | 36 | 36.1%- |
פולקסווגן פולו GTI | 22 | 42 | 47.6%- |
פורשה בוקסטר | 22 | 26 | 15.4%- |
ב.מ.וו Z4 | 22 | 12 | 83.3%+ |
פולקסווגן גולף GTI | 20 | 63 | 68.2%- |
שברולט קורבט | 19 | 9 | 211.1%+ |
סקודה אוקטביה RS | 18 | 500 | 96.4%- |
מרצדס CLA AMG | 18 | 24 | 25%- |
מסיבת פרידה
שנת 2024 הייתה גם שירת הברבור עבור דגמים ספורטיביים בולטים שיצורם או יבואם הופסק, כשחלקם הצליחו להציג רמת מכירות נאה לפני שפינו את הבמה. יונדאי i20N רק הגיע בסוף השנה שעברה, אך החלטה של יונדאי שלא להתאימה לתקינה האירופאית גרמה להפסקת היבוא, לא לפני ש-67 יחידות, ידניות כמובן, נמסרו ללקוחות. יונדאי i30N שגם יבואה הופסק הצליחה פחות למרות התיבה האוטומטית ותרמה עוד 7 יחידות.
אבארט 595 תרשום ב-2025 את שנתה האחרונה בהחלט, כאשר ב-2024 נמכרו ממנה עוד 60 יחידות שמתוכן 54 היו מגרסאות הנובולארי הידניות. אאודי TT שיצורה הופסק אחרי 25 שנה נפרדה מאיתנו עם עליה של כ-50% במכירות בשנה האחרונה ו-56 יחידות שנמסרו, 3 מתוכן מגרסת ה-RS.
פולקסווגן פולו שייצורה הועבר לדרום אפריקה גם עזבה את השוק הישראלי שנה ואיתה גם גרסת ה-GTI שממנה נמסרו 22 יחידות. רנו מגאן RS נפרדה מאיתנו בתחילת 2024 עם 11 יחידות אחרונות מגרסת הטרופי שעלו לכבישים. נמסרו גם 12 יחידות אחרונות של מאזדה MX5 שיבואה הופסק בימים אלו, לאחר שגרסת ה-2.0 ליטר כבר לא תשווק באירופה.
מועדון היוקרה
מותגי היוקרה הגרמניים עדין ממשיכים למכורת כמות נאה יחסית של דגמים ספורטיביים למרות, ואולי בגלל מחירם שהוא סוג של סמל סטאטוס. ב.מ.וו מסרה בשנה החולפת 75 יחידות מדגמי סדרה 2 קופה, שמתוכם 15 הם מגרסת ה-M240 ואליהם ניתן לצרף עוד 7 יחידות של M2. המכירות של סדרה 4 קופה וקבריולה לעומת זאת ירדו והסתכמו ב-45 יחידות, כשאליהן ניתן לצרף עוד 4 יחידות של M4 ו-M3 אחת מגרסת ה-CS. ב.מ.וו Z4 רשמה השנה עליה עם 22 מסירות.
במרצדס מסרו 46 יחידות מדגמי הקופה והקבריולה של סדרה E ו-35 יחידות מדגמי הקופה והקבריולה של סדרה C בטרם אלו הוחלפו ב-CLE החדשה. דגמי ה-AMG מסדרות A ו-CLA רשמו ירידה עם 6 ו-18 יחידות בהתאמה. מן העבר השני יכולים בחברה להתגאות ב-13 יחידות של SL שנמכרו, 8 יחידות מדגמי ה-AMG של ה-C קלאס ועוד 6 יחידות של AMG GT בגרסת הסאלון 4 דלתות.
אאודי מסרה 23 יחידות מדגמי ה-RS3, לצד 13 יחידות של ה-RSQ3 ועוד 3 יחידות של S3. מדגמי ה-RS נמסרו שני RS5 קופה, יחדיה אחת של RS4 ויחידה בודדת של RS6. פורשה הסתפקה השנה ב-22 בוקסטרים (מתוכן 3 ספיידר RS ושישה דגמי GTS), 10 יחידות מדגמי ה-911 (שתים מהן GT3 ואחת S/T ידנית) ו-9 יחידות מהקאיימן.
עוד ראויות לציון 8 יחידות של אלפא רומיאו ג’וליה תלתן ירוק, 7 יחידות מדגמי אלפין. שברולט רשמה הצלחה יחסית עם מספר נאה של 19 יחידות של הקורבט שנמכרו בארץ, אך מצד שני פורד מסרה בינתיים רק 13 יחידות מהמוסטאנג, עדין פחות מהכמות המגיעה באפיקי היבוא האישי. היוצרות במאבק בין פורד לשברולט מתהפכות כאשר בודקים את המכירות של הטנדרים הספורטיביים. בתת הנישה הזו ידה של פורד על העליונה עם 30 יחידות של ריינג’ר ראפטור לעומת 18 יחידות של שברולט קולוראדו ZR2 שנחת בישראל רק לפני מספר חודשים.
ומה לגבי קצת אקזוטיקה ברמה הגבוהה? מזראטי מסרה 3 גראנטוריסימו ו-MC20 אחת. פרארי העלתה 3 יחידות מדגמי ה-296 ההיברידיים, שתי יחידות של הרומא ו-SF90 אחת. בנטלי מסרה 3 יחידות מדגמי הקונטיננטל GT.