שנת 2023 הגיעה לסיומה וזה הזמן לערוך גם סיכום של הנעשה בשוק הדו-גלגלי בשנה החולפת. אחרי מספר שנים ברצף בהן נשבר שיא המסירות, ושנתיים בהן טיפס סוף סוף השוק הדו-גלגלי המקומי אל מעבר רף 20 אלף הכלים בשנה, החלה 2023 במגמה חיובית עם גידול קל וציפה לשנת שיא נוספת. עבור מספר חודשים התמתן קצב הגידול וכאשר הגיעה העליה בתעריפי הביטוח אף נרשמה ירידה קלה, אך עדין הייתה אופטימיות לשמור על רף מכירות שנתי של יותר מ-20 אלף הכלים.
אלא שאז פרצה המלחמה בעקבות אירועי ה-7 באוקטובר והשוק הדו-גלגלי, כמו המשק כולו, נכנס לקיפאון. מסירות של כלים שהוזמנו מראש גרמו לכך שלא הורגשה פגיעה משמעותית בחודש הלחימה הראשון, אך כבר כעת ניתן להרגיש את ההאטה בשוק שבא לידי ביטוי גם בטבלת המסירות. ברבעון האחרון של 2023 נמסרו 2,484 כלים חדשים לעומת 3,742 כלים ברבעון האחרון של 2022. הנחמה היחידה היא שבחודש דצמבר החולף נמסרו 754 כלים, עליה של כ-6% לעומת דצמבר 2022 שבו נמסרו 713 כלים.
בסיכום של שנת 2023 עלו לכבישים 19,224 כלים חדשים לעומת 21,194 כלים בשנת 2022 – ירידה של 9.3%. לא נעים, אבל עדין פחות נורא מהצפוי. סימן השאלה הגדול מרחף מעל שנת 2024 כאשר אל המצב הביטחוני שצפוי להימשך עוד חודשים ארוכים והצפי המשך עליית הריבית מצטרפת גם עליית מס הקניה על קטנועים.
אחרי כל זה, הגיע הזמן לגשת לדירוג המותגים השנתי. בעקבות המגמה ברבעון האחרון של השנה רוב מותגי המאסה של השוק הדו-גלגלי חוו ירידות משמעותיות. סאן יאנג המשיכה להוביל גם השנה את השוק המקומי עם 4,415 כלים חדשים, ירידה של 16.8% לעומת שנת 2022 בה נמסרו 5,310 כלים של המותג הטאיוואני. למרות ירידה של 4.7%, ביססה הונדה את מעמדה במקום השני עם 3,769 כלים כשהיא מקדימה את ימאהה במקום השלישי עם 3,295 כלים חדשים ויריד קלה של 2.9%. בניגוד לשלישיה המובילה, קימקו דווקא הפגינה בשנה החולפת דישול במכירות בשיעור של כמעט 5% ומסרה 2,294 כלים חדשים.
במקום החמישי נמצאת קאוואסאקי עם 708 כלים וירידה של כמעט 11% כאשר היא מקדימה את ק.ט.מ שמסרה השנה 582 כלים והפגינה ירידה של כ-40% במסירות. הסיבה לכך היא ירידה חדשה במכירות של אופנועי אנדורו בשוק שהגיע לרוויה לאחר “התפוצצות אוכלוסין” בעקבות היציאה ממשבר הקורונה. ק.ט.מ לא היחידה, וכל מותגי האופנועים המשווקים אופנועי אנדורו סבלו מירידה משמעותית השנה בהם הוסקוורנה עם 156 יחידות לעומת 298 יחידות אשתקד, בטא שירדה ל-136 כלים לעומת 185 כלים אשתקד, שרקו עם 49 כלים לעומת 83 כלים וגאס גאס עם 42 כלים לעומת 156 כלים ב-2022.
את העשיריה הראשונה של 2023 משלימים פיאג’ו עם 517 כלים (ירידה של 12.7%), ב.מ.וו עם 341 כלים (ירידה של 12.3%), רויאל אנפילד עם 290 כלים (עליה של 10.3%) ובנלי ששמרה על כוחה ומסרה 211 כלים, כלי אחד יותר מאשר בשנת 2022.
אבל לא כל המותגים נבלמו השנה, ובמורד הטבלה ישנן כמה הפתעות מעניינות. QJ מוטורס (המחזיקה בבעלות על בנלי) נכנסה השנה לישראל ומסרה 165 כלים המעניקים לה את המקום ה-13 בדירוג המותגים. סורון המשווקת אופנועי אנדורו חשמליים קלים הכפילה את המסירות שלה כמעט פי שישה עם 141 כלים, מותג הקטנועים הזולים מסין טיאין זינק ב-260% בשנה החולפת עם 115 כלים חדשים, ווג עלתה ל-106 כלים בשנה החולפת לעומת 68 כלים שנמסרו ב-2022 ואילו מוטו גוצי מסרה 25 כלים בשנה החולפת לעומת 11 כלים אשתקד.
בניגוד לנעשה בעולם הרכב הארבע גלגלי, כלים חשמליים דו-גלגליים עדין נוטלים נתח קטן של כ-5% בלבד מהשוק המקומי. השוק אמנם רווי במותגים חשמליים שרובים מגיע מסין, אך הם לא מתעלים מעבר למכירות של עשרות בודדות של כלים בשנה. יוצאי דופן הם גוגורו שרשמה 199 כלים השנה על שם היבואן, אך לא ברור כמה מהם עלו על הכביש. ניאו שעם 135 כלים שומרת על יציבות בקרב הקהל העירוני, בליץ עם 65 כלים שנמסרו בעיקר לשוק השליחויות ו-Yadea עם 63 קטנועים חשמליים.
המותגים המובילים בשנת 2023
מותג | מסירות 2023 | מסירות 2022 | שינוי | |
1 | סאן יאנג | 4,415 | 5,310 | 16.8%- |
2 | הונדה | 3,769 | 3,955 | 4.7%- |
3 | ימאהה | 3,295 | 3,393 | 2.9%- |
4 | קימקו | 2,294 | 2,189 | 4.8%+ |
5 | קאוואסאקי | 708 | 794 | 10.8%- |
6 | ק.ט.מ | 582 | 979 | 40.5%- |
7 | פיאג’ו | 517 | 592 | 12.7%- |
8 | ב.מ.וו | 341 | 389 | 12.3%- |
9 | רויאל אנפילד | 290 | 263 | 10.3%+ |
10 | בנלי | 211 | 210 | 0.5%+ |
11 | גוגורו | 199 | 31 | 640%+ |
12 | סוזוקי | 168 | 174 | 3.4%- |
13 | QJ מוטורס | 165 | לא נמכר | |
14 | הוסקוורנה | 156 | 298 | 47.6%- |
15 | סורון | 141 | 23 | 613%+ |
16 | אפריליה | 139 | 161 | 13.7%- |
17 | בטא | 136 | 185 | 26.5%- |
18 | ניאו | 135 | 137 | 1.5%- |
19 | דוקאטי | 123 | 147 | 16.3%- |
20 | טיאין | 115 | 44 | 261%+ |